Hyperemisis?

Hoppar in här, gravid med första barnet är i v 12+3. :heart

Spyr som en gris varje dag, vissa dagar återkommande under hela dagarna och vissa först framåt kvällen och natten.
Hälften av gångerna kommer det upp något, resten är bara "torrspyor" = hela kroppen krampar och det river i halsen, men kommer inget annat än saliv typ.. mycket skoj. :yuck:

Uppgraderad från lergigan comp till primperan(?) men dessa fick mig att spy ännu mer så i väntan på läkarbesök imorgon måndag så äter jag lergiganet som iaf håller de flesta av spyorna "sväljbara". :up:

Galen yrsel vid minsta ansträngning som givetvis leder till ytterligare spyor.. typ igår, gjorde misstaget att ta en dusch... 15min på knä med huvudet i toaletten. :meh:

Illamåendet har stegrats mer och mer för var vecka som passerat, håller ännu hoppet uppe om att det kanske ger med sig.. kanske. :cautious:

Välkommen är ju inte det jag egentligen vill säga, för det är ju inte något välkommande att må som du/vi gör. Men här har du oss, som förstår :heart

Provat det, men även med vatten/lite mat i magen så torrspyr jag.. :wtf:

Mer allmänt: upplever att det är lättare att då behålla citronvatten eller typ loka än vanligt vatten. Citron överlag knarkar jag just nu.. bara lukten dämpar illamåendet något! :up:

Citronvatten, saft, Cola. Drick det du får behålla helt enkelt. Jag har också lättare att behålla sånt, i vanliga fall föredrar jag vanligt vatten/kolsyrat.

Just! Något som jag tycker funkar bra; isglass.
Dels har vi ett lager pinnar i frysen, sen mixar jag frukt och vatten och fryser in i några käcka silikonformar. Vätska och höjer blodsockret.

Riktiga skräpdygn. Kräks som en idiot igen, och när jag mår illa kan jag inte sova, blir övertrött, gråter och kräks mer. Livet leker.
Idag har jag varit ur sängen i kanske 2 timmar totalt och Partnern fick ringa jobbet och tala om att jag inte kunde ta hand om BARNET. Jo, svimmade när jag skulle ur sängen också, gick dock bra.
Nu uppvätskad med resorb och jordgubbssaft och nedbäddad igen.

Riktiga skräpdygn. Kräks som en idiot igen, och när jag mår illa kan jag inte sova, blir övertrött, gråter och kräks mer. Livet leker.
Idag har jag varit ur sängen i kanske 2 timmar totalt och Partnern fick ringa jobbet och tala om att jag inte kunde ta hand om BARNET. Jo, svimmade när jag skulle ur sängen också, gick dock bra.
ina_console.gif

Usch. Din stackare. Det måste vars helt outhärdligt vidrigt. Snart över!

Blev utsläppt, himla skönt trots allt. Lyckades sen sova 2,5 timme och det behövdes.
Fick lite käcka tips om mental inställning jag typ ignorerar men det var SKÖNT att gnälla av sig ordentligt hos någon utan att behöva ta något ansvar för hur denne sedan mår.
Även fått recept på sömntabletter så jag ska få sammanhängande sömn och det hjälper förhoppningsvis det allmänna måendet på traven.
Nu har jag frossat i svindyra spanska jordgubbar och hallon, det hjälpte också lite.

Blev utsläppt, himla skönt trots allt. Lyckades sen sova 2,5 timme och det behövdes.
Fick lite käcka tips om mental inställning jag typ ignorerar men det var SKÖNT att gnälla av sig ordentligt hos någon utan att behöva ta något ansvar för hur denne sedan mår.
Även fått recept på sömntabletter så jag ska få sammanhängande sömn och det hjälper förhoppningsvis det allmänna måendet på traven.
Nu har jag frossat i svindyra spanska jordgubbar och hallon, det hjälpte också lite.
Hoppas det där med mental inställning gick på att du faktiskt FÅR både gnälla och bryta ihop ibland. Det verkar inte vara din bästa gren.

Hoppas sömntabletterna hjälper dig!

Nu tror jag kanske inte att det hjälper er, men erbjuds det fortfarande akupunktur mot illamående? Jag hade bara "vanligt" illamående när jag väntade dottern, men blev helt däckad av prostafen, jag mådde visserligen inte illa men å andra sidan så sov jag i 24 h i ett sträck så det kändes inte heller helt hållbart i längden. ;) Men jag fick akupunktur av min BM, det hjälpte mig, och jag blev inte helt utslagen av det heller. :D Så jag är mest nyfiken om det fortfarande erbjuds, jag tänker att det borde vara bland de första grejerna ni har blivit erbjuda i sådana fall! :D

Herregud. Mental inställning. Evidens på det kan man ju verkligen undra över!

Herregud. Mental inställning. Evidens på det kan man ju verkligen undra över!

Jag kan utveckla så det blir klarare (men jag är rätt groggy idag så det kan gå åt skogen...) .
Jag bad henne specifikt om strategier för att inte hamna helt under isen. Jag är totalt allergisk mot allt vad mindfullness och dylikt heter, men jag behöver nåt som håller mig på banan i 2-3 veckor.
Det är kortsiktig punktinsats, inget som ska användas som livsstrategi.

Jag insåg att jag typ glömt att det kommer en bebis. Vi har inte fixat något inför ankomsten (alltså, vi har fått massa kläder och prylar men inget är framplockat öht).

Så dels tyckte hon att vi ska försöka prata mer om att det kommer en bebis (abstrakt för mig, men jag förstår tanken), dels att vi ska "boa" så vi mentalt hamnar i ett annat läge. Och det viktiga: att jag ska tycka det är okej att att vara ledsen, gråta och be om hjälp mer istället för att bita ihop och sen haverera desto mer.

Jag är ju livrädd för att få en ny förlossningsdepression så det fokuserade vi också på, och det faktum att jag nu medicinerar även under graviditeten vilket jag inte gjorde förra gången.
Det har planerats in eftervård och uppföljning.

Sen har min partner varit med som stöd åt mig och för att få lite hjälp själv, så nu har hen fått strategier för att dels stötta mig, och för att hantera sin egen oro kring mitt mående och få verktyg för att på rätt sätt (för mig) kunna hjälpa mig med gränsdragning och se till att jag lägger energi på rätt saker.

Jag är jätteimponerad av deras proffsighet, det är kvinnokliniken på SöS och de är vad jag förstod helt inriktad på kvinnor med olika typer av trauman, sen kan det vara förlossning, våldtäkt och diverse.

Men det är ju inte för att hon ska sluta spy, utan hur hon ska överleva den här skitperioden mentalt. Eftersom det dessutom verkar ha gått ut på att hon ska våga erkänna hur jobbigt det är så låter det väl jättebra.
Det finns tyvärr tendenser inom vården att bagatellisera problem genom att skylla på psyket, och det drabbar ffa kvinnor. Inre så märkligt att jag trodde att det var frågan om här, men som tur var verkar det inte vara så, vilket är bra. Tendenser och tendenser, det är rätt vanligt skulle jag säga.

Det finns tyvärr tendenser inom vården att bagatellisera problem genom att skylla på psyket, och det drabbar ffa kvinnor. Inre så märkligt att jag trodde att det var frågan om här, men som tur var verkar det inte vara så, vilket är bra. Tendenser och tendenser, det är rätt vanligt skulle jag säga.

Trist om det är så, men det är ju dels gammalt trauma och dels psyket som gör att jag bett om hjälp. Så jag missar kanske vad du menar?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka