Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när det närmar sig,kan vi hjälpas åt med en check-lista inför flytten? Känns som man kommer glömma en massa.....Detta är det vi gjort hitils:

*Flytta elen
*Flytta telefon/internet
*Adressändra

Något mer viktigt?

Nu när det närmar sig,kan vi hjälpas åt med en check-lista inför flytten? Känns som man kommer glömma en massa.....Detta är det vi gjort hitils:

*Flytta elen
*Flytta telefon/internet
*Adressändra

Något mer viktigt?

El på nya stället, vatten på nya stället, gas på nya stället, sophämtning på nya stället? Försäkring på nya stället? Blir bilen billigare att försäkra om den står uppställd på nya stället?

(Och sedan i omvänd ordning, säg upp allt ovan på gamla boendet.)

Här kommer en till som letar hus! Eller ja, vi kollar. Än har vi inte tillräckligt mycket sparat för att kunna lägga en handpenning..

Vi är inte riktigt överens om vad vi vill ha egentligen. Jag vill bo på landet (men inte för långt ut i ingenstans) med möjlighet att ha hästar. Helst så många platser att jag kan ha någon inackordering. Sebastian å andra sidan bor nästan hellre inne i ett samhälle, fast gärna ett litet. Fast gärna nära en större ort med bra kommunikationer (som nu typ, mitt emellan Falköping och Skövde).
Vi kom fram till att precis utanför ett litet samhälle vore en bra kompromiss. Så vi lär väl vänta tills det dyker upp en gård precis utanför Stenstorp :angel:
Annars har vi inte så många förutbestämda krav. Men det är klart, skog, uppförsbacke och ett torn är ju lite trevligt.
Jag gillar torn!
11324944.jpg

Ger mig också in i tråden...har letat hus i nästan ett år nu. Utan att hitta något som är vettigt i både läge och prisklass. Har iofs under denna tid gått från att vara nyseparerad och leta efter hus till mig och mina två barn, till att bli med potentiell blivande sambo med tillhörande tre barn. Så rätt så ändrade förutsättningar. Men det innebär också att jag egentligen har letat rätt så förutsättningslöst och tittat på måååånga hus.

Just nu verkar dock bostadsmarkanden i det område jag tittar på stendöd :( kommer knappt ut några objekt alls och flera objekt säljs innan det ens varit visning på dem.

Nu är besiktningen gjord. Har inte fått det skriftliga materialet än, men jag var förstås med under besiktningen.

Huset var i gott skick, men torpargrunden räknas alltid som en risk. Eftersom det inte fanns något fel där (än), så ska jag nog låta installera Trygghetsvakten. Taket behöver jag åtgärda om några år, men det fanns inga fuktskador.

Ja.. det ser ut som att det blir husköp även för mig :banana:

Nu är besiktningen gjord. Har inte fått det skriftliga materialet än, men jag var förstås med under besiktningen.

Huset var i gott skick, men torpargrunden räknas alltid som en risk. Eftersom det inte fanns något fel där (än), så ska jag nog låta installera Trygghetsvakten. Taket behöver jag åtgärda om några år, men det fanns inga fuktskador.

Hejja va roligt!!! Skönt att det inte var något större på Besiktningen! :D

Woho, så roligt! :D

Jag har spenderat hela kvällen med att titta på Escape to the Country, världens mysigaste program :love: Känns helt overkligt att jag nu har ett eget hus jag ska flytta in i! Det trodde inte mitt tonårsjag när jag tittade på programmet på den tiden :)

Kan man bli beroende av Hemnet?? Kollar flera gånger om dagen (har appen i telefonen) och blir grymt besviken varje gång det inte är ngt nytt hus på listan ;)

Har hittat hus jag gillar, på fel ställen. Och ställen jag gillar, med fel hus...
Och är samtidigt rädd för att hitta det perfekta huset på det perfekta stället! Hur gör man då!?
VI är ju i en knepig sits där vi ska byta stad, totalt. Så vi måste både ha nytt hus, sälja det gamla och skaffa jobb, typ samtidigt!
Och jag velar lite vad gäller områden, men vi har väl kommit fram till att hittar vi huset med stort H, och området finns med på vår lista över ställen vi kan tänka oss, så får vi ju slå till :) Hittar ju för och nackdelar med allt...

Sen lånelöfte då.. har inte vågat prata med banken ännu, men gissar att det inte kan vara lätt att få löfte till att köpa en bostad långt bort, om man inte har nya jobb redo?
VI har sparade pengar så att vi skulle kunna leva med kanske bara en lön ett tag, men tror inte banken är så pigga på det?
Kommer få bra med pengar över när vi säljer nuvarande hus, så att gå in med kontantinsats kommer vi ju klara också (har köpare på vårt hus redan, eller de är iaf mkt intresserade men vet ju inte hur länge de orkar vänta heller..)

Rörigt... men hemnetberoende är jag! ;)

Japp, en kan vara beroende av hemnet. Jag är på avvänjning nu :D

Vi byter ju också stad, och kommun. Tar en timme att köra från nuvarande boendet till nya huset. Dock ska sambon jobba kvar i gamla staden och min skola ligger mitt emellan städerna. Men - ni är ju inte de första som flyttar till en ny stad och byter jobb så prata med banken! Det är alltid bra att ha fått igång en dialog med banken innan :)

Tänk om jag inte kommer att trivas i mitt nya hus? :nailbiting:

Hur har det varit för er andra? Har ni enbart sett fram emot att flytta in? Eller har ni också haft stunder av tvivel eller oro?

@aprilmaj klart man är orolig, jag är toklycklig över att vi köpt en egen gård men samtidigt är jag jätterädd att vi ska ångra oss, att det blir ensamt i stallet, att vi inte trivas, att jag inte ska orka med det längre avståndet till jobbet (35-40 min) osv osv Men ivern över att få flytta familj och hästar till vår alldeles egna gård, vårt egna hus är störst!

Jag försöker tänka så här att skulle man inte trivas, skulle det mot förmodan kännas skit ja då kan man ju faktiskt alltid sälja. :)

@aprilmaj klart man är orolig, jag är toklycklig över att vi köpt en egen gård men samtidigt är jag jätterädd att vi ska ångra oss, att det blir ensamt i stallet, att vi inte trivas, att jag inte ska orka med det längre avståndet till jobbet (35-40 min) osv osv Men ivern över att få flytta familj och hästar till vår alldeles egna gård, vårt egna hus är störst!

Jag försöker tänka så här att skulle man inte trivas, skulle det mot förmodan kännas skit ja då kan man ju faktiskt alltid sälja. :)
Just det, ja :up:. Det går att sälja!

Tänk om jag inte kommer att trivas i mitt nya hus? :nailbiting:

Hur har det varit för er andra? Har ni enbart sett fram emot att flytta in? Eller har ni också haft stunder av tvivel eller oro?

Jag hade inte en enda sekund av tvivel eller oro att jag inte skulle trivas
Enda oron var att inte få gamla huset sålt och behöva bo kvar där när jag var så mentalt inställd på att flytta

Senast ändrad:
Jag tänker också så - att det faktiskt går att sälja! Nu är jag så sjukt trött på lägenheten vi bor i så jag kanske romantiserar flytten lite för mycket, men den som lever får se ;) När hunden blir kass i magen så man får rasta honom extra ofta och vi bor på tredje våningen, när torktumlaren i tvättstugan går sönder så att all tvätt får hängas upp i hela lägenheten och grannens hund beter sig som om den vore rabiessmittad när man möts i trappen med hundarna - ja, då känns längtan efter hus helt befogat :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka