För mig är det definitivt det. Men då ska tilläggas att jag bor i en ganska liten kommun där huspriserna inte är så förfärliga. Bostadsrätter är ganska dyra pga bostadsbrst så det är inte mycket billigare attköpa en tvåa/trea än att köpa ett litet hus på landet utanför.
Mina kostnader för att driva huset och betala av lånet understiger med marginal hyran i en tvåa i stan intill. Stan är så liten att jag skulle behöva ha bil även om jag bodde där.
Amortering och underhåll betraktar jag som sparande. Hyra går ner i nån annans ficka. Jag sänkte mina månadskostnader med en tusenlapp när jag flyttade från hyresrätt till eget hus 2012.
I stor stad blir läget ett helt annat.
Jag kollade nu på blocket vad det finns att hyra inom den här kommunen och fick 32 träffar. Endast en lägenhet på 40 kvm och ett rum, var något billigare än vad det kostar mig att bo i mitt hus. Det mesta kostade åtminstone 1000 kronor mer.
Jag tror säkert att ni båda tänkt igenom och har koll på era boenden, men för att det inte ska bli en förväntan hos dem som läser och kanske själva vill flytta till hus, så vill jag kommentera den 1000-lapp som ni båda tar upp som besparing jämfört med att bo i hyresrätt.
1 000 kr i månaden blir 12 000 kr på ett år, 120 000 kr på 10 år och 240 000 kr på 20 år. Som generell sanning räcker det knappast för att täcka kostnaderna för åtgärder som behövs på tak, värmesystem, avlopp, kök, badrum, ventilation, fönster och dörrar, fuktskador som kan uppstå, åtgärder på tomten t ex ta hand om träd som blir sjuka, maskiner som gräsklippare och häcksax osv. Och så kanske man vill ha det lite fint också.
Att låna för att täcka kostnaderna, och räkna det som sparande med hänsyn till att det höjer värdet, så är det också något som inte ska tas för sanning. Det KAN vara sant för er, med era förutsättningar, men inte generellt. Huspriserna har stigit mycket, men kommer inte nödvändigtvis fortsätta med det i samma takt. Alla åtgärder får man inte full kostnadstäckning för när man säljer, däremot kan det dra ner priset eller bli osäljbart om man struntar i underhållet. För att man ska kunna använda pengarna man sparat i huset kräver att man antingen säljer huset, eller belånar det. Det senare kan bli svårt att få göra när man blir pensionär, och dessutom leder det till räntekostnader som kan vara högre om 10-20 år.
Menar inte att just ni har tänkt fel, vill bara inte ge fel bild till folk som letar hus. Det är inte alltid billigare att bo i hus, det beror på vad och hur man jämför, och en besparing på 1 000 kr/mån räcker absolut inte för att man ska kunna räkna med att gå plus på att bo i hus jämfört med en hyresrätt.