Har bott i både lägenhet och hus, och trivs med båda två och de har ju olika för- och nackdelar. Tror man ska tänka igenom vem man är, och vad man vill lägga sin tid och sina pengar på. Jag växte upp i lägenhet och flyttade senare i livet till hus och är glad för det, för jag tror att det är lättare att anpassa sig åt det hållet än tvärtom.
Det jag gillar med hus är möjligheterna att göra som man vill (och har råd med) vid renovering/ombyggnad. Man kan ju inte bygga ut en lägenhet, oftast inte ens ändra planlösning annat än väldigt små justeringar. Gillar också att ha en trädgård att fixa med, men det kan man ju ha även i lägenhet om man bor på bottenplan eller har en kolonilott (vilket verkar ha fått ett uppsving igen! Hoppas att det tas med mer i framtida stadsplanering.)
Det jag gillar med lägenhet är att jag inte behöver lägga tid och energi på tråkiga saker i underhåll och skadehantering, som dränering, takomläggning, läckor, parkeringsplats som behöver göras om, sättningar i marken som orsakar sprickor och skador på husen, mätningar och åtgärder pga radon osv osv...och ALLT är så dyrt utöver att det är tråkigt att lägga sin energi på
Så det jag gillar med lägenhet är att det är ett enklare boende än hus. Jag gillar också att jag tycker att integriteten ofta är större där, grannarna inte lika nyfikna, man hejar och hjälper varandra om det är något akut, men inte mer umgänge än så. Grannkontakten skiljer sig dock säkert mycket åt, jag har mest bott i stora hus med många lägenheter i större stad. Då blir det automatiskt rätt anonymt, och naturligt att man inte behöver ha en god kontakt med alla som råkar vara ens grannar.
Det jag också gillar med lägenhet, är att det ofta är närmare till matbutiker och restauranger i lägenhetsområden än i villaområden. Och att bo långt ute på landet går helt bort för mig, skulle aldrig vilja vara bilberoende för att kunna köpa lite mat till kvällen.