Nej men glappet är inte så stort. En vän sålde sin bostadsrätt (ett radhus 4 rum) och köpte för samma pris en villa med 1000 kvm tomt två kvarter bort. Då låg bostadsrätten nära en större väg medan villan ligger lugnt med skogs område på baksidan av tomten. Jag kan inte riktigt spekulera i skillnaden vad det gäller renoveringsbehov. Men det var inte en villa i väldigt dåligt skick, däremot finns visst renoveringsbehov. Hur det ser ut i bostadsrätten kan jag inte uttala mig om dvs om det är några stora investeringar som behövs göras där inom den närmaste 5-10 åren med tak eller VA. Båda bostadsrätten och villan är från samma årtionde.Menar du att bostadsrätterna är dyrare än likvärdiga äganderätter? Eller jämför du hus och lägenheter i olika skick? Den jämförelsen blir ju svårare i så fall.
Personligen hade jag fått lägga minst en miljon till i inköp för ett hus med äganderätt likvärdigt med det jag köpte, något jag inte hade kunnat låna till som ensamstående. Mer kontroll över utgifterna har man kanske, men samtidigt är det stor möjlighet till grupprabatt i en förening. Jag får t.ex rejäl rabatt på internet och TV, och det blir oftast billigare per hus om man tar in målare för att måla 10 hus än ett. Men visst, är man sån som helst gör utvändigt arbete själv är det ju ett annat läge.
Solceller får jag för övrigt sätta upp om jag vill, ingen hindrar mig, så det är inget som är förbjudet automatiskt i en bostadsrätt.