Sv: Hurrta?

Måste bara förtydliga: Hurtta! Det betyder hund på finsk slang:laugh: Lite som vovve. Uet uttalas som o i tomat.

Jag har köpt så att det precis räcker till svansen, vill inte ha ett glapp där? Men men, alla gillar inte allt:laugh: för min del väljer jag andra täcken till vovvarna. Övriga hurrta prylar gillar jag:)

/LL

jag har 6-7 vintertäcken från hurtta. provat många olika märken men inte hittat något jag varit lika nöjd med till mina frallor,så då jag hittade dessa köpte jag på mig ett gäng ;)

har ven flera saker från deras lifeguard kollektion,y-selar, halsband,västarosv. älskar hurtta, men tycker reflexhalsbanden blivit dassiga efter om än flitig användning.

men jag rekommenderar hurtta!

Det blev ett hurtta regntäcke :D Kollade runt lite på beg. marknaden men priserna var ganska höga där med. Iaf högre än på hemsidan som sålde ut det olivgröna för 275.- så slog till! Det kommer nu i början av nästa vecka:banana:
Får hoppas det sitter bra!

Måste bara förtydliga: Hurtta! Det betyder hund på finsk slang:laugh: Lite som vovve. Uet uttalas som o i tomat.

Stavar alltid fel på det där. Precis som jag måste fundera innan jag skriver rasen Howavart...vet inte om det blev rätt nu, med placeringen på W och V :p

Vill bara säga att för det första. Back on Track täckena värmer inte alltså om de inte är fodrade. Har det "orginalet" typ och det är inte alls varmt, håller värmen lite och är lite vattentätt men det ger inte ifrån sig någon värme. Det är inte alls på det sättet de hjälper och nättäckena går luft och allt typ rakt igenom fast de har ändå inverkan. Så de gör inte hunden varm om det inte är vintertäckena.

Jag har inget Hurtta täcke till min hund då det inte finns någon butik i staden som säljer Hurtta och åker man någon annanstans så följer hon inte med om man typ ska till shoppingcenter och en hundbutik med Hurtta grejjor finns där. Så jag har varit tveksam, så letar nu på blocket över ett begagnat.
Har hört att folk haft sina hurtta täcken i 5år och de är ändå fina (har sett dem IRL). Så det är väldigt mycket bättre kvalitet än Hööks!
Jag har en tik som har 73cm över ryggen och ändå använder jag alltid 75cm. Hellre för stort än för litet, men eftersom hon är tik så kissar hon inte på dem. Gillar att de går rättså långt på magen för då skyddar de mer.

Min mormors papillon som vägrar gå med vissa täcken älskar sitt Hurtta, det enda täcket hon går ut i när det är snö. Haha, primadonna x)

Så Hurtta täckena rekommenderas!
Jag har även ett rosa lifeguard (reflex) halvstryp och Y-sele och selen sitter skitbra! Hon gillar den också, haft den över täcke och reflexväst och den sitter lika bra för det. Men får ju göra större över magen men min hund som annars kliar sig såfort något rör på sig, hon går fint med täcke och reflexväst under.
Vill också tillägga att selen och halsbandet inte syns så jättebra som man tror. Min hund är som en Schäfer i pälsen och ändå döljer hennes päls mycket av selen, den syns ändå fast hon är svart men den är ungefär som en vanlig fast den lyser vid vissa tillfällen när t.ex billjus kommer på den. Men tycker du lifeguard Y-selarna är fula så köp inte dem för funktionens skull, en reflexväst är ful men de är mycket bättre om man vill att de ska synas!
Gav 290kr för min Y-sele och ångrar inte det!

*kl*

Hur är de vinterfodrade täckena i storlekarna? När jag mäter min lille grabb så blir han minst 45 cm i ryggen, han har även ett fleecetäcke som är 45 cm och det är för litet. I Hurttas storlekstabeller står det dock att 45 passar kelpie och springerspaniel så blir jag tveksam, för han är en kelpie av liten modell.

Min erfarenhet av storlekstabellen ang. raser är ingen höjdare. Det bästa är ju om du kan prova det innan du köper. Min basset har 50 i sitt vintertäcke från Hurtta och då mäter han 48 cm i ryggen, det är precis lagom längdmässigt men blir lite stort i bog, runt magen och ner över bakbenen.

Stavar alltid fel på det där. Precis som jag måste fundera innan jag skriver rasen Howavart...vet inte om det blev rätt nu, med placeringen på W och V :p

Det blev fel ;) Hovawart ska det va. Kanske blir lättare att komma ihåg om man tänker att man ska uttala det på tyska (v uttakad ju ofta f) hofawart :)

Jag har ett BoT i storlek 76 och ett Hurtta i 75 och båda sitter bra på min hoffe om det hjälper något. Hurttas är lite stort i bogen dock. Men det bästa är att prova först.

Åh, utan text överallt på grejerna så blev det ju mycket snyggare!

Den här hade ju varit snygg på Wahidah (om den hade suttit hyfsat, vilket den säkert inte gör)
ultimate_raspberry.jpg

Har du inte något affär i närheten att pröva? hurtta har gjort om just för att många av deras täcke passade bara få hundar. däremot glömde de taxstorlek i det nya :(

Sherry har hurtta, mila har limex för att ingen av hurtta passade
IMG_2726.jpg

IMG_1237.jpg

IMG_1198.jpg

45
IMG_3548.jpg

42 för kort och för tajt
IMG_3542.jpg

IMG_3476.jpg

Senast ändrad:

alltså Hurttas storleksguide är ju helt galen :p

Enligt den så ska rottis ha storlek 50,55,60 på täcken, 110,120 på sele och 50-60,55-60 på halsband. Min lilla tik (58 cm, 35 kilo) har 60 på täcket, 90 på selen.. Vi har iofs inget Hurtta halsband, men hon mäter 52 cm runt halsen..

alltså Hurttas storleksguide är ju helt galen :p

Enligt den så ska rottis ha storlek 50,55,60 på täcken, 110,120 på sele och 50-60,55-60 på halsband. Min lilla tik (58 cm, 35 kilo) har 60 på täcket, 90 på selen.. Vi har iofs inget Hurtta halsband, men hon mäter 52 cm runt halsen..

Då stämmer ju halsbandsstorleken bra. Den räknas i cm.

Fast nu när jag tänker efter så provade jag ett hurtta halsband på henne sist jag var in i butiken. Ett halvstryp i läder, 45 var det som satt bäst, alltså utan strypeffekt när det var helt åtdraget...

Fast använder man sig av denna guiden
hurtta_sizes.gif

istället för hundrasguiden där det faktiskt står:
Måttena är riktgivande, hundarnas storlek kan ju variera även inom samma ras.
För att veta att produkten passar bör du både mäta och prova på hunden.
så brukar iaf overaller o täcken passa.

Själv skulle jag aldrig köpa ett så pass dyrt plagg till min hund utan att ha provat. Man kan ju faktiskt prova ut rätt storlek i en affär o sedan handla på nätet :angel:

Ja men självklart är det ju så.. men jag skulle vilja se den rottis som har storlek 50 på sitt täcke ;)

Det är få grejer jag köper oprovat om man säger så, det är ju i princip omöjligt att hitta rätt.. jag tyckte bara att det var lustigt att min hund har den största storleken på täcket, men en mycket mindre sele än vad hundrasguiden säger ;)

Åh, utan text överallt på grejerna så blev det ju mycket snyggare!

Den här hade ju varit snygg på Wahidah (om den hade suttit hyfsat, vilket den säkert inte gör)
ultimate_raspberry.jpg

det täcket beställde jag till min vovve idag. nu har jag inte provat det på henne innan men det var så bra pris så jag tog en chansning.
nu var det lite väntetid men det gör inget. då hinner Lillvalpen växa lite till. tog en stl större än vad hon har nu. den förväntade vuxenstorleken. nu tror jag inte det hjälper om jag visar bild sen, men kan så klart slänga in en när det kommit om du vill? vi har inte lika raser alls. har en cavalier.

Om man sen gillar att deras logga är tryckt på många saker är en annan sak. Jag har inget emot det, men jag har förstått att det stör vissa.

Åh, det är så sjukt fult! *kräk* Jag har ett halsband och en sele från Hurtta men jag har fyllt i all text med svart spritpenna. :D Förutom att det är fult med loggan tycker jag att många av deras grejer är ganska överskattade och dyra jämfört med likvärdiga eller bättre grejer. Y-selen t.ex. är stel och magremmen och spännena skaver. Jag tycker att det är snyggt att ringar och hakar är svarta istället för metallfärgade, men det svarta börjar skavas bort efter bara ett par användningar så det bara ser skabbigt och billigt ut...

Har ett reflexkoppel också kom jag på, det är "okej", vare sig mer eller mindre. Reflexerna är dock bra kvalitet och syns väl, det är största anledningen till att jag ändå har några av deras grejer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka