Hurra för din insändare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Vet inte riktigt om jag ska lägga tråden här men jag tror att det är mest lämpligt här i a f.

Ville bara utrycka min glädje över att ngn vågat ta bladet från munnen och en eloge till tidningen Ridsport som vågade trycka insändaren från Kajsa Forsberg ( tror att hon heter så )!

Det inlägget sammanfattade på pricken mina tankar i ämnet; varför håller inte våra hästar för ridning?

Kajsa; :bow::bow::bow:

Uppmanar alla som inte redan läst senaste numret av Ridsport och denna insändare att läsa den! Kanske det kan vara slutsnackat nu om att det är hobbyryttarna som rider så illa i det här landet att hästarna går sönder?? Kanske kan veterinärerna sluta spruta våra hästar i lederna utan att söka en klar diagnos? Kanske får fler upp ögonen för vad våra så mycket duktigare elitryttare gör med sina hästar?

Sv: Hurra för din insändare!

Aha, har de tryckt den nu?! Har läst den via mail då Kajsa är en god vän till mig, och får bara lov att instämma - huvudet på spiken! :bow:

Eftersom jag inte vet om det hon skrev i mailen är detsamma som det som är publicerat i tidningen vill jag inte lägga ut det här utan hennes tillstånd..

Och för att en människa gör en sådan insändare, så skulle det automatiskt innebära att den männsikan har rätt ???

Jag som rör mig i båda "kretsar" och hör och ser en hel del bakom kulisserna, tror precis det som du menar på är helt fel att hästkunskapen och ridkunskapen är alldeles för dålig bland ryttarna på lägre nivå tyvärr.

Jag vet en mindre klick av "elit" ryttare som sprutar till höger och vänster det är samma ryttare som tävlar mkt frekvent där man får en känsla av att hästarna verkligen är tävlingsmaskiner, det är inte de hästarna som är mest välskolade utan just de som alltid rids på diverse egendomliga skarpa bett och byta bett och så om det inte funkar är kardinal lösningen. Väldigt ofta används graman odyl på framridningarna för hästarna är som sagt inte precis välskolade.

Står man idag och tittar på en framridning på lägre nivå så blir man mörkrädd, de hästar som jobbar i en bra form är mkt lätträknade, lösgörande övningar som öppna, sluta mm är något extremt ovanligt dock inte så konstigt om man tittar på hur hästarna är musklade, syns lång väg tex på halsarna att de aldrig jobbar rätt, utan möjligen är ihopdragna med en gramman någon dag i veckan. Hur skall dessa hästar hålla ? Lägg där till att tävla varje helg inte är något ovanligt, obalanserade svängar hör till vardagen, kråksprång när hästen får rädda sig på hinderna är inte ovanligt. Är det sedan konstigt att dessa hästar går sönder ganska snabbt ?

Sedan talar det väl sitt tydliga språk att det är samma ryttare vars hästar går sönder gång på gång, medans andra ryttares hästar aldrig får en ridrelaterad skada, många gånger hör man att den och den ryttaren har sådan otur och får hästar som inte håller, men hur skulle det vara med en självransakan i det läget över sin egen ridning.

Om det inte är ridningen det handlar om varför drabbas då inte de som rider hästarna rätt av dålig hållbarhet på sina hästar ? Varför är det alltid samma ryttare som drabbas ?
Och nu pratar jag om ridrelaterade skador som just problem med leder
olycksfalls skador kan alla drabbas av men de kan ju inte heller sägas vara pga dålig hållbarhet.

Det hemska med det hela är att väldigt många inte ens har en susning om hur en häst skall jobba för att jobba rätt, inte heller att olika exteriörer behöver olika typ av ridning för att få bästa hållbarhet.

Själv lägger jag mkt energi på markarbetet ingen av mina hästar rids någonsin annat än välbalanserat och i korrekt form och se trots att jag har "moderna" hästar ur de "hetaste" stammarna så har jag aldrig sett en tendens till någon dålig hållbarhet, hästarna behandlas som hästar går i bra hagar, inget tramsande med skydd i hagen eller nattlindor eller en massa linimentande, kyllera el dyl trots tävlande på hög nivå och peppar peppar hittills har jag aldrig haft en ridrelaterad skada ALDRIG sprutat ett ben någonsin. Dock är jag mkt noga med sadlar som passar, mkt noga med genomkoll och ger hellre en extra vilodag eller två om det finns någon som hellst tendens till en överansträngning el dyl.

Jag har haft den stora fördelen att få lära av riktigt hästfolk från start och det är jag evigt tacksam för i dag när man ser hur dålig kunskapen är bland de yngre generationerna. Tävling och hellst så högt som möjligt så snabbt som möjligt är det enda som verkar gälla idag tyvärr, köpa dyra hästar och flotta bussar och åka ut på hög nivå direkt är vardagsmat. Det finns ju en anledning till att man nu ansett sig tvugna att lägga till kvalificeringskrav för de högre klasserna, något som tidigare aldrig behövts....

ber att få instämma till fullo med detta (gylles inlägg). väldigt få människor har idag fått sin skolning av "riktiga" hästmänniskor. istället tror man att man ska göra som de tävlingsryttare man ser, hästarna ska ha täcke i hagen även om man själv går i t-shirt och de ska gå ensamma i små platta hagar istället för i kuperad terräng med kompisar där de får en chans att bygga muskler även de timmar på dagen då de inte arbetar. ju mer ridhusen har brett ut sig över Sverige destom mindre får hästar gå i terrängen, klättra och stärka sig så att de klarar den påfrestning som ridning innebär.

Jag håller med. Det är för bedrövligt vad nivån på hästkunskapen (och ridkunskapen) är låg. Det märker man ju snabbt genom att surfa runt en stund här på forumet. Folk kan fråga om de mest basala saker.
Jag har också sällan behandlat en häst för hälta. När jag jobbade på heltid med häst så behandlade vi också ytterst sällan. Inte för att vi red på halta hästar utan de fick en bra träning i ändamålsenlig form med inlagda viloperioder. Det var allt från unghästar till tävlingshästar på hög nivå.
Många vill ha snabba resultat och är dåliga på att läsa av sina hästar. Sen kan nog till viss del aveln ha betydelse och då tror jag att det också handlar om okunskap. Många vill ha föl efter sitt fina sto, men har inte kunskapen att bedöma om hon är lämplig för avel.

visst finns det en hel del anledningar att hitta i aveln, eller framförallt i uppfödningen. vad har stoet fått för foder under dräktigheten och digivningen? vad har unghästarna fått för mat, vilken typ av mark har de vuxit upp? både vilken typ av jordar (kalkrik eller gammal kärrmark, gör jäkligt stor skillnad) och om de har växt upp i en platt hage utan tillräckliga ytor och tillräckligt med kompisar att leka och träna upp sig tillsammans med. Jag tror att sådana faktorer är ännu viktigare än avelsmaterialet, även om det försås är jätteviktigt också.
Sund hästhållning ger sunda hästar och vice versa.

1. OM man vill diskutera en artikel i en tidning så måste man nog se till att antingen länka till den eller egentligen först och främst sammanfatta det som står i artikeln så att alla som inte har tillgång till tidningen ifråga också får chansen att vara med och diskutera!

2. Jag vet inte vad tråden har för samband med avel, varför den ska ligga just här? Upplys mig? Är det uppfödarnas fel att hästarna inte håller?

//Moderatorn

Om man ska hårddra budskapet i insändaren så handlar den om att det snarare är uppfödarnas fel att hästar inte håller för hobbyryttare, än att det är något fel på hästkunskaperna hos hobbyryttae i gemen. Alltså väldigt hårddraget och jag har inte tidningen framför mig.
Men det handlar alltså om avel så nog är inlägget rätt placerat.

Kan ngn som läst artikeln berätta hur personen ifråga anser att det är avelns fel att hästarna inte håller?
Skulle vilja ha en god motivering till det..

Om man ska hårddra budskapet i insändaren så handlar den om att det snarare är uppfödarnas fel att hästar inte håller för hobbyryttare, än att det är något fel på hästkunskaperna hos hobbyryttae i gemen. Alltså väldigt hårddraget och jag har inte tidningen framför mig.
Det framgick ju inte riktigt i ursprungsinlägget...

Personen ifrågasätter att vi istället för (som i ex hundaveln) att kassera alla djur med "skador" för avel, behandlar vi bara och avlar glatt vidare. (Ex tror jag hon nämner lösa benbitar)

Håller inte alls med dig. Tycker att insändaren tar upp ett mycket viktigt ämne med hållbarhet men jag håller inte med om hennes slutsatser.

För det första håller jag helt och fullt med Gylle att den grundläggande hästkunskapen är alldeles för låg. Grundridningen är ännu lägre, men det värsta är att det inte verkar finnas en vilja att lära sig mer heller.

Sen kan jag faktiskt tycka att det inte är så konstigt att en tävlingshäst på en viss nivå sprutas förebyggande med tuppkam (intravenöst) i samband med vila för att läka ut något som kanske är på G efter en säsong. Men då handlar det inte om hobbyhästar utan tävlingshästar på lägst msv-nivå.

Ja kära nån, snart börjar väl någon klåpare till chaufför klaga på billtillverkarna också, att de inte kan tillverka bilar som håller till klåpare.:rofl::rofl::rofl:

Personen ifrågasätter att vi istället för (som i ex hundaveln) att kassera alla djur med "skador" för avel, behandlar vi bara och avlar glatt vidare. (Ex tror jag hon nämner lösa benbitar)
spontan kommentar till det:
lösa benbitar är inte så enkelt att bli av med som att bara plocka bort individer ur avel, tyvärr. Dessutom behöver de inte ha minsta samband med dålig hållbarhet heller, det är bara att titta på travet där flera av de största stjärnorna har konstaterad och ofta opererad osteochondros.

men i övrigt - seriösa uppfödare använder inte avdankade ohållbara märrar i avel
så just på den fronten är det ju inga nyheter

I bland undrar jag om bara människor ser problemen svarta eller vita, finns det inga gråa zoner längre?

Man kan inte skylla uppfödarna till att inte våra hästar håller, utan givetvis är vi alla delaktiga till detta problem. Varför inte hålla ihop i stället och ha ett gemensamt mål mot att få fram mer hållbara hästar.

Problemet med lösa benbitar tex.....grundar sig på tre faktorer, ARV, FODER, MILJÖ.

Hur stor procent varje del har vet väl egentligen ingen idag men man påstår att det följer vissa linjer.
Och hur skall man få veta det när allt idag är secretess belagt.
Ingen följer ju upp vilka hästar det rör sig om ålders mässigt, eller stam mässigt.

Jag tror att skall vi få svar på varför våra hästar inte håller måste vi nog bli öppna och ärliga mot varandra. Och det är idag alldeles för mycket pengar med i spelet, tyvärr.

Håller med till fullo, det är ett stort problem, har pratat med personer som har ett erkänt gott rykte inom hästvärlden och de menar att hästkunskapen är katastrofalt låg bland hästfolk överlag. Man lär sig rida på ridskolorna men inget mer. Inget om hur man får en häst att hålla år efter år, inget om hur den ska leva sitt dagliga hästliv för att må bra, inget om sådant som vi "gamla" tycker är en ren självklarhet i samvaron med hästar.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 655
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka