Sv: Hurra för din insändare!
Och för att en människa gör en sådan insändare, så skulle det automatiskt innebära att den männsikan har rätt ???
Jag som rör mig i båda "kretsar" och hör och ser en hel del bakom kulisserna, tror precis det som du menar på är helt fel att hästkunskapen och ridkunskapen är alldeles för dålig bland ryttarna på lägre nivå tyvärr.
Jag vet en mindre klick av "elit" ryttare som sprutar till höger och vänster det är samma ryttare som tävlar mkt frekvent där man får en känsla av att hästarna verkligen är tävlingsmaskiner, det är inte de hästarna som är mest välskolade utan just de som alltid rids på diverse egendomliga skarpa bett och byta bett och så om det inte funkar är kardinal lösningen. Väldigt ofta används graman odyl på framridningarna för hästarna är som sagt inte precis välskolade.
Står man idag och tittar på en framridning på lägre nivå så blir man mörkrädd, de hästar som jobbar i en bra form är mkt lätträknade, lösgörande övningar som öppna, sluta mm är något extremt ovanligt dock inte så konstigt om man tittar på hur hästarna är musklade, syns lång väg tex på halsarna att de aldrig jobbar rätt, utan möjligen är ihopdragna med en gramman någon dag i veckan. Hur skall dessa hästar hålla ? Lägg där till att tävla varje helg inte är något ovanligt, obalanserade svängar hör till vardagen, kråksprång när hästen får rädda sig på hinderna är inte ovanligt. Är det sedan konstigt att dessa hästar går sönder ganska snabbt ?
Sedan talar det väl sitt tydliga språk att det är samma ryttare vars hästar går sönder gång på gång, medans andra ryttares hästar aldrig får en ridrelaterad skada, många gånger hör man att den och den ryttaren har sådan otur och får hästar som inte håller, men hur skulle det vara med en självransakan i det läget över sin egen ridning.
Om det inte är ridningen det handlar om varför drabbas då inte de som rider hästarna rätt av dålig hållbarhet på sina hästar ? Varför är det alltid samma ryttare som drabbas ?
Och nu pratar jag om ridrelaterade skador som just problem med leder
olycksfalls skador kan alla drabbas av men de kan ju inte heller sägas vara pga dålig hållbarhet.
Det hemska med det hela är att väldigt många inte ens har en susning om hur en häst skall jobba för att jobba rätt, inte heller att olika exteriörer behöver olika typ av ridning för att få bästa hållbarhet.
Själv lägger jag mkt energi på markarbetet ingen av mina hästar rids någonsin annat än välbalanserat och i korrekt form och se trots att jag har "moderna" hästar ur de "hetaste" stammarna så har jag aldrig sett en tendens till någon dålig hållbarhet, hästarna behandlas som hästar går i bra hagar, inget tramsande med skydd i hagen eller nattlindor eller en massa linimentande, kyllera el dyl trots tävlande på hög nivå och peppar peppar hittills har jag aldrig haft en ridrelaterad skada ALDRIG sprutat ett ben någonsin. Dock är jag mkt noga med sadlar som passar, mkt noga med genomkoll och ger hellre en extra vilodag eller två om det finns någon som hellst tendens till en överansträngning el dyl.
Jag har haft den stora fördelen att få lära av riktigt hästfolk från start och det är jag evigt tacksam för i dag när man ser hur dålig kunskapen är bland de yngre generationerna. Tävling och hellst så högt som möjligt så snabbt som möjligt är det enda som verkar gälla idag tyvärr, köpa dyra hästar och flotta bussar och åka ut på hög nivå direkt är vardagsmat. Det finns ju en anledning till att man nu ansett sig tvugna att lägga till kvalificeringskrav för de högre klasserna, något som tidigare aldrig behövts....