Hurra för din insändare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hurra för din insändare!

På tal om ackordshästar och hästar i det militära så sa ngn erfaren hästmänniska (minns inte vilken) så här: blev en remont i det militära oförklarligt halt när den reds in så fick den vila, sedan sattes den igång igen. Blev den återigen halt fick den en vila till, sedan igångsättning. En tredje hälta = hästen togs bort. Vilket ju om det stämde gjorde att ingen häst som inte var "född hållbar" användes i aveln. Vilket i mina ögon är sunt, hästar som inte ens håller för att grundutbildas, de ska inte avlas på anser jag.

Många ryttare har alldeles för dåliga kunskaper om hästars fysiologi. En och annan använder hästen som förbrukningsartikel, rid sönder och köp nytt. Men jag har även sett en hel del "hästmänniskor" avla på totalt olämpliga ston hållbarhetsmässigt.
Så att säga att det bara är EN faktor som gör att hästar numera sprutas mkt i leder och/eller inte håller för ridning, riktigt så enkelt är det inte anser jag.
Och ja, jag har läst artikeln i Ridsport.

Fö så har jag aldrig sprutat ngn av mina hästar i ngn led förrän min gammelpålle blev skruttig vid 25 års ålder. Olycksfall har jag varit med om (spiktramp, fläkning osv), men ridrelaterade skador har ingen av mina hästar haft. Trots att jag tävlar flera ggr/månad mer än halv året.
Fö så blev veterinärerna på kliniken min 25-åring behandlades på imponerade när jag sa att hästen aldrig varit sprutad i en led. :D

KL
Vilken intressant diskussion! Jag har ridit sedan 1983, så det börjar bli några år. Det jag minns från den tiden på ridskolan, så var det ett evigt pyssel (ryktning, sköta om utrustning mm) med hästarna som såklart var jätteroligt. Det var stora hagar utan täcke och långa vistelser där. Långa viloperioder på sommaren. Inte lika mycket tävlingar som idag. Det fanns inte en skada på de hästarna,vi såg aldrig nästan någon veterinär...Idag verkar inte ridskolorna var lika noga med utrustning t ex, när jag red för något år sen på en stor ridskola i min stad, så hängde folk in tränset utan att ens skölja bettet, något som var helt otänkbart för mig eftersom jag blivit skolad så tidigt med att man ska sköta allt noga runt hästen. Det är samma sak egentligen med ryktning, borsta verkar vara "jobbigt" för många unga idag, medan vi minsann fick borsta tills det blänkte, inte en chans att använda vare sig vattenslang eller pälsglans...Men ryktning ger massage, som i sin tur förebygger skador.
Jag tror att ett problem med hållbarheten är faktiskt att det finns för många ridhus, för goda möjligheter att träna/tävla i alla väder, och inte låta hästarna vila så att ev skador inte börjar blomma ut.
Sedan tror jag aveln av mediokra ston faktiskt är ett större problem än vad man kan tro, jag köpte själv en jättefin och dyr unghäst vars mamma aldrig skulle varit i avel, jag var för okunnig att bedöma avelsstoets kvalitéer och det var uppfödaren uppenbarligen också. Sen kommer jag inte köpa något halvblod så länge ASVH har sitt avelsmål, som inte handlar om att avla fram några trevliga ridhästar, utan att ta fram en sporthäst för eliten,och det är jag inte trakterad av. (och där tror jag många problem med hållbarheten kommer in också).

Jag tycker i första hand att du inte ska ta åt dig av vad en del har så lätt att haspla ur sig utan att egentligen ha en aning om vad de pratar om, nämligen att det måste vara du som har "ridit sönder" din häst. Jag tycker däremot att det är sunt och väldigt bra att du vill söka mer kunskap, det kan man aldrig få för mycket av, oavsett ålder! En bra tränare är guld värd, på alla nivåer.

Jag hoppas att din häst tillfrisknar och att du fortsätter att tycka ridning är roligt - släpp skuldkänslorna över att just din häst blivit sjuk.

Jo, men det är lättare sagt än gjort.
Man hör det från alla håll och till slut känns det som att alla har rätt, att det är jag som förstört min häst och att jag aldrig borde få gå nära en häst igen :(
Eller som en i stallet sa när vi upptäckte hans inflammationer (med hjälp av vet) ;
'' ja, men han har ju sett dålig ut en tid, att du inte gjort ngt innan''
då fick jag raseriutbrott och skällde ut den personen.
För OM hon nu hade sett det på min häst länge varför inte säga det då? Jag vill väl inte göra min häst illa med flit!
Det gjorde mig jätte jätteledsen och jag mådde jättedåligt över det länge.
Att vet sen sa att det var omöjligt att se utan ett rejält böjprov hjälpte liksom inte jag kände mig ändå usel.

Jag vet hur du känner dig! I synnerhet i denna era där det finns mycket okunskap-för det gör det. I perioder har jag haft svårt att rida min häst eftersom det känns som hur jag än gör så blir det fel-alltså jag rider för dåligt. Vi är inte alla födda världsstjärnor och vi har säkert alla någon gång varit orsaken till att hästen skadat sig. Men skillnaden på ryttare och ryttare är att den ena behandlar, sätter igång och rider vidare på samma sätt och står snart med samma skada på hästen. Medan den andra analyserar varför hästen blev halt, behandlar, sätter igång och ändrar sin ridning! För mig verkar det som du tillhör den senare kategorin.

:bow::bow::bow:

Delvis utanför ämnet:
Jag kommer oxå ihåg hur noga allt var när jag började rida. Hästarna på min ridskola fortsatte att gå lektion tills de var i 20 års åldern, svenska halvblod efter bla Vagabond. (Dessa hästar reds även av barn, barbacka, på parader inne i stan o som handhästar.)
Nu tål ju hästarna inte mer än 2 säsonger på en ridskola innan de byts ut, o de mer hållbara hästarna är inte födda in i SWB direkt.

Sen kan man ju fundera över varför K1 kommit fram till att SWBkusarna inte tål en högvakt längre, iaf skimmellinjerna. Iofs har de inte tänkt på hållbarheten där utan temperamentet.

Det går faktiskt att rida sin häst på traditionellt engelskt vis och få en hållbar häst. Träningen ska vara anpassad för individ och ryttare och då spelar det ingen roll om man rider akademiskt, engelskt, franskt eller tyskt.

Nej lätt är det inte, man är ju extra känslig redan innan eftersom man är ledsen p g a att hästen har blivit sjuk. Jag tror att det bästa är att lära sig sålla kommentarerna och bara lyssna på ett fåtal, kunniga och som man litar på, någon som vill en väl.

Nu vet jag inte om du haft din häst från början men om inte kan det finnas mycket "bagage" sedan tidigare, gamla skador m m. Inflammationerna brukar vara sekundära symptom, felet finns ofta någon helt annanstans.

:bow::bow::bow:

Delvis utanför ämnet:
Jag kommer oxå ihåg hur noga allt var när jag började rida. Hästarna på min ridskola fortsatte att gå lektion tills de var i 20 års åldern, svenska halvblod efter bla Vagabond. (Dessa hästar reds även av barn, barbacka, på parader inne i stan o som handhästar.)
Nu tål ju hästarna inte mer än 2 säsonger på en ridskola innan de byts ut, o de mer hållbara hästarna är inte födda in i SWB direkt.

Sen kan man ju fundera över varför K1 kommit fram till att SWBkusarna inte tål en högvakt längre, iaf skimmellinjerna. Iofs har de inte tänkt på hållbarheten där utan temperamentet.

Vadå skimmellinjerna??? De har väl bara fuxar och ett fåtal bruna hästar. Tror du allvarligt att temperament/hållbarhet sitter i färgen??

Jag tycker att en del av er klankar ner lite väl mkt på SWB. Självklart har rasen utvecklats under 30 år och i avelsmålet står det att det ska vare en sporthäst men det står även att den ska vara hållbar.

Citat:
"En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig"

Självklart pasar färre och färre SWB som som kortegehästar mm pga av deras mer vakna teperament, men det är ju för att vi har slutat avla hästar för det militära för att de endast behöver en nyrekrytering av ca 10 hästar/ år, vilket inte utgör någon större marknad för en uppfödare.

Jag tror att både eliten och hobbyryttarna rider sönder sina hästar. Jag tror INTE att de är generellt mindre hållbara idag utan som jag skrev innan så tror jag att vi har blivit bättre på att hitta problemen och behandla dem vilket statistiskt sätt ger fler skador. Förr behandlade man inte i samma utsträckning utan blev hästen upprepat halt så skickade man den till slakt.

Jag kan hålla med om att hästarna på ridskolorna pysslades om mer av eleverna för 30 år sedan men i överigt så tror jag inte att lektionshästarna var så mkt piggare och fräschare då, snarare tvärt om.
Om man hade en bra lektionshäst som blev halt flera ggr då tog man helt enkelt och nervsnittade den, så försvann hältan, perfekt!!

Och på tal om dåligt tillpassad utrustning så tycker jag då att det var vanligare att man såg tryckärr på hästarna i sadelläget för 20 år sedan än vad man ser idag???

Jag tror att hästarna i dag generellt får bättre foder, bättre utrustning, bättre vet vård mm än vad de fick för 30 år sedan pga av att utvecklingen går framåt både när det gäller avel och allt annat runt omkring!

Jag tycker att vi ska vara stolta över våra fina SWB som hävdar sig mkt väl internationellt på tävlingsbanorna!

SWB är inte avlade för att bli ridskolehästar, det finns många andra underbara individer som lämpar sig mkt bättre till det tex en del korsningar av olika slag.

Vill man ha en stadig stabil häst med ett ben i varje hörn som inte hoppar till om det hoppar upp en hare och inte vill tävla svår klass då kan man lika gärna köpa någon annan ras/typ av häst, som bättre passar ens egna ambitioner och mål.

Fast det här måste jag invända mot!
Vill man ha en stadig stabil häst med ett ben i varje hörn som inte hoppar till om det hoppar upp en hare och inte vill tävla svår klass då kan man lika gärna köpa någon annan ras/typ av häst, som bättre passar ens egna ambitioner och mål.

Hur många svårklassryttare har vi egentligen i Sverige? Vill man som uppfödare ha en marknad så bör man nog tänka lite bredare än så. Normal hobbyryttaren vill kanske ha en trevlig, ridbar hästmodell att tävla i lättare klasser med. Att utvecklas med. Gäller även de flesta ridskolor.

Prestationsinriktat temperament tycker jag är aningen tveksamt som avelsmål - för det beror ju rätt mycket på hur det ska tolkas. Ska hästen bara kunna ridas av svårklassryttare och proffs? Ja, då är det nog lika bra att de 200 000 andra hästintresserade här i landet ser sig om efter nya raser.
Och det vore ju tråkigt, för det finns väldigt trevliga halvblod, både snälla och ridbara / arbetsvilliga - jag tycker att dessa kvaliteter borde lyftas fram mer.

Man kan ju öka sina amibitioner först sedan man byggt upp en någorlunda stabil grund. Man bör ta sig igenom lätta klasser med godkända resultat för att börja tävla msv, och för att ta sig upp i svår klass bör man ta sig igenom msv med godkänt. Svårt att göra det på en fjord korsning kanske? Man behöver viss gång och ridbarhet men i mindre utsträckning ett hetsigt temperament, just för att kunna utvecklas som ryttare.

Ang hållbarheten är det en intressant diskussion som jag följer i kulisserna.

Fast det här måste jag invända mot!

Hur många svårklassryttare har vi egentligen i Sverige? Vill man som uppfödare ha en marknad så bör man nog tänka lite bredare än så. Normal hobbyryttaren vill kanske ha en trevlig, ridbar hästmodell att tävla i lättare klasser med. Att utvecklas med. Gäller även de flesta ridskolor.

Prestationsinriktat temperament tycker jag är aningen tveksamt som avelsmål - för det beror ju rätt mycket på hur det ska tolkas. Ska hästen bara kunna ridas av svårklassryttare och proffs? Ja, då är det nog lika bra att de 200 000 andra hästintresserade här i landet ser sig om efter nya raser.
Och det vore ju tråkigt, för det finns väldigt trevliga halvblod, både snälla och ridbara / arbetsvilliga - jag tycker att dessa kvaliteter borde lyftas fram mer.

Man kan ju öka sina amibitioner först sedan man byggt upp en någorlunda stabil grund. Man bör ta sig igenom lätta klasser med godkända resultat för att börja tävla msv, och för att ta sig upp i svår klass bör man ta sig igenom msv med godkänt. Svårt att göra det på en fjord korsning kanske? Man behöver viss gång och ridbarhet men i mindre utsträckning ett hetsigt temperament, just för att kunna utvecklas som ryttare.

Ang hållbarheten är det en intressant diskussion som jag följer i kulisserna.

Fast just den där delan var ju väldigt generaliserande. Jag tror att många hobbyryttare, utmärkt klarar av att rida de flesta SWB. Jag riktade mig till de som klagar = välj en annan häst!!

Men det är i princip omöjligt att som uppfödare rikta in sig på att föda upp hästar för ridskolor, det blir för dyrt.
Uppfödarna producerar det som marknaden efterfrågar. Börjar marknaden efterfråga mer stabila hästar så kommer vi snart att se en förändring bland våra SWB.

Sedan menade jag inte heller att ingen SWB passar på ridskola, givetvis gör de det, men inte i samma utsträckning som för 30 år sedan.

Ökas ambitionsnivån varefter man lär sig mer är min åsikt att man får byta häst, både för sin egen och för hästens skull. Sedan behöver ju inte korsningen i fråga vara en stor, grov och trög häst. Jag tänkte mig nog mer tex halvblod/connemara eller liknande typ som mer liknar det "gamla" svenska halvblodet i modellen.

Många (hobbyryttare:o) köper alldeles för svåra, flashiga hästar som de inte klarar av, istället för att köpa en lagom häst/ponny som man kan lära sig av.

Vadå skimmellinjerna??? De har väl bara fuxar och ett fåtal bruna hästar. Tror du allvarligt att temperament/hållbarhet sitter i färgen??

Det är väl klart att alla vita hästar inte är knäppa;), men uppenbarligen är det svårt att hitta nya vita SWB-rekryter till K1. K1 har numera kladruber i stallarna eftersom de inte hittade lämpliga inhemska hästar till trumpetarna.
(Finns nog en del gamla trådar kring det o i Ridsports arkiv kanske? Det var ju ett ganska "hett" ämne när det tillkännagavs.)

Ja det där med att det andra förutom ridning också är kul, det håller jag med om har försvunnit!
Dock har jag numera turen att vara i ett stall där hästarna tas om hand som jag gjorde när jag var barn, men jag har vistats på ställen där bara ridning var kul, resten ett nödvändigt ont.

Just att i avel av svenskt halvblod det bara satsas på avel av svårklasshästar, det håller jag med om! Det problemet har ju varit uppe massor i hästkretsar, de hästar som inte blir svårklasshästar (det stora flertalet) är ju ofta helt olämpliga som hobbyhästar eller ridskolehästar.
Jag själv har numera ett tyskt halvblod, och jag tycker mig märka att importer ofta har ett för mig mkt bättre temperament, dvs är mer lätthanterliga.

jo, fast det är kanske ganska naturligt att det är så. Självklart ska de ha hästar som passar deras verksamhet, där har kanske SWB sprungit ifrån dom:grin:.

Det är ju inte alls säkert människan som sa hon "sett det" på din häst egentligen gjort det. Jag har märkt att folk ofta säger så, men det är inte ofta det stämmer. Varför folk håller på på det viset, det vet jag däremot inte?! :confused:

Likaså så kan man ju se att det är ngt konstigt med en häst, utan att liksom kunna sätta fingret på det. Kanske är det ngt sådant hon sett om hon är nog kunnig?

Hoppas din häst kryar på sig snart! Ingen är fullärd från början, så du ska ju inte gå och anklaga dig själv!
Lycka till med din häst!

Ja, fast hur mkt tyskt blod är det inte i våra SWB?? Hur mkt skiljer sig avelsmålen i tyskland från de Svenska?

Att SWB skulle vara helt olämplig för de flesta hobbyryttare håller jag nog inte med om, det beror på vad man menar med hobbyryttare... ALLA som inte rider på elitnivå eller de som bara tävlar klubbtävlingar eller inte vill tävla/rida på det sättet alls?
Många SWB passar nog inte den sista kategorin men ganska många finns ju i den första....och kollar du i starlistorna på reg och lok tävling så ser du att det stora flertalet av hästarna är just SWB eller andra raser med liknande avelsmål tex tyska, holländska och belgiska halvblod.

Men som jag sagt innan så gillar man inte en ras så köp en annan!! Det är väl inget konstigt med det.

Ja nog är det mkt tyskt i svenska halvblodet! Jag vet ju bara vad jag själv letar efter när jag letar hingst att betäcka mitt sto med! ;)

Det jag tycker tyska hästar "vinner i längden" med är att tyskarna ju mkt längre än vi svenskar avlat på ridbarhet.
Men jag gissar att det har att göra med hur hästarna hanteras från början också, det handelsstall jag köpte min tysk från hade ett helt stall med tyskar, alla välutbildade, välhanterade och väluppfostrade. Kanske är fler tyska hästmänniskor noga med sådant än svenska dito?

Många olika åsikter...

När man pratar om hållbarheten på stona och att många avlar på ston som inte håller undrar jag vad ni anser om ston som endast gått i avel (alltså riktiga avelsston som aldrig sett en ridbana!!). Hur vet vi att de håller för arbete och vad de har för ridbarhet??

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 655
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka