KL
Vilken intressant diskussion! Jag har ridit sedan 1983, så det börjar bli några år. Det jag minns från den tiden på ridskolan, så var det ett evigt pyssel (ryktning, sköta om utrustning mm) med hästarna som såklart var jätteroligt. Det var stora hagar utan täcke och långa vistelser där. Långa viloperioder på sommaren. Inte lika mycket tävlingar som idag. Det fanns inte en skada på de hästarna,vi såg aldrig nästan någon veterinär...Idag verkar inte ridskolorna var lika noga med utrustning t ex, när jag red för något år sen på en stor ridskola i min stad, så hängde folk in tränset utan att ens skölja bettet, något som var helt otänkbart för mig eftersom jag blivit skolad så tidigt med att man ska sköta allt noga runt hästen. Det är samma sak egentligen med ryktning, borsta verkar vara "jobbigt" för många unga idag, medan vi minsann fick borsta tills det blänkte, inte en chans att använda vare sig vattenslang eller pälsglans...Men ryktning ger massage, som i sin tur förebygger skador.
Jag tror att ett problem med hållbarheten är faktiskt att det finns för många ridhus, för goda möjligheter att träna/tävla i alla väder, och inte låta hästarna vila så att ev skador inte börjar blomma ut.
Sedan tror jag aveln av mediokra ston faktiskt är ett större problem än vad man kan tro, jag köpte själv en jättefin och dyr unghäst vars mamma aldrig skulle varit i avel, jag var för okunnig att bedöma avelsstoets kvalitéer och det var uppfödaren uppenbarligen också. Sen kommer jag inte köpa något halvblod så länge ASVH har sitt avelsmål, som inte handlar om att avla fram några trevliga ridhästar, utan att ta fram en sporthäst för eliten,och det är jag inte trakterad av. (och där tror jag många problem med hållbarheten kommer in också).