Hurra för din insändare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hurra för din insändare!

Man vet inte!
Man har ingen aning om ridbarhet och hållbarhet om stot inte är ridet. Däremot kan man ju titta på andra individer ur samma stolinje, syskon mm och göra en bedömning av hur nedärvningen av ovanstående kan vara.

Förr var det ju inte ovanligt att stona tillbringade hela sitt liv som enbart avelsto. Idag brukas ju de flesta stona, i allafall i någon grad, innan de sätts i avel.

Tyskarna har väl kommit på att en välhanterad häst är lättare att sälja:idea:.

Många olika åsikter...

När man pratar om hållbarheten på stona och att många avlar på ston som inte håller undrar jag vad ni anser om ston som endast gått i avel (alltså riktiga avelsston som aldrig sett en ridbana!!). Hur vet vi att de håller för arbete och vad de har för ridbarhet??
Det vet man inte.
Ston som kommer ur gamla stolinjer där få, om några alls, släktingar har presterat något på tävlingsbanan skulle jag passa mig för att köpa avkommor ifrån.

Däremot skulle det kännas helt okej med ett sto som själv inte har några prestationer, om både fäderne och möderne, helst även syskon, har goda prestationer.
Men jag tycker att hon ska vara inriden och kunna visas upp under ryttare.
(känner till ett toppstammat :d sto med meriterade syskon som inte ens är inriden och där erkänner jag att jag är tveksam till ridbarheten och temperamentet...)

Kanske är fler tyska hästmänniskor noga med sådant än svenska dito?
Man måste nog vara medveten om att den tyska hästägartraditionen ser annorlunda ut än den svenska. Här är ju merparten av alla uppfödare förhållandevis unga tjejer som tar några föl på det sto de ändå råkar ha. Inte alltid så att det är de mest hästkunniga stoägarna som råkar bli uppfödare.

Det kan vara ett sätt att se på det. Men sanningen är nog att det är en vansinnig konkurrens om köparna.
Det föds en otrolig mängd föl varje år, det medför pris sänkning men även ett högre krav på hanteringen.
Likaså med ridna hästar.

ber att få instämma till fullo med detta (gylles inlägg). väldigt få människor har idag fått sin skolning av "riktiga" hästmänniskor. istället tror man att man ska göra som de tävlingsryttare man ser, hästarna ska ha täcke i hagen även om man själv går i t-shirt och de ska gå ensamma i små platta hagar istället för i kuperad terräng med kompisar där de får en chans att bygga muskler även de timmar på dagen då de inte arbetar. ju mer ridhusen har brett ut sig över Sverige destom mindre får hästar gå i terrängen, klättra och stärka sig så att de klarar den påfrestning som ridning innebär.

Håller fullt med.

Tycker att kunskapen är extremt dålig idag bland yngre ryttare.

Den gamla gedigna hästkunskapen är på väg att försvinna

Och >gylle

Jag håller med jag vet bara någon enstaka så "rundsmörjer" sina hästar bland elitryttarna

KL
Vilken intressant diskussion! Jag har ridit sedan 1983, så det börjar bli några år. Det jag minns från den tiden på ridskolan, så var det ett evigt pyssel (ryktning, sköta om utrustning mm) med hästarna som såklart var jätteroligt. Det var stora hagar utan täcke och långa vistelser där. Långa viloperioder på sommaren. Inte lika mycket tävlingar som idag. Det fanns inte en skada på de hästarna,vi såg aldrig nästan någon veterinär...Idag verkar inte ridskolorna var lika noga med utrustning t ex, när jag red för något år sen på en stor ridskola i min stad, så hängde folk in tränset utan att ens skölja bettet, något som var helt otänkbart för mig eftersom jag blivit skolad så tidigt med att man ska sköta allt noga runt hästen. Det är samma sak egentligen med ryktning, borsta verkar vara "jobbigt" för många unga idag, medan vi minsann fick borsta tills det blänkte, inte en chans att använda vare sig vattenslang eller pälsglans...Men ryktning ger massage, som i sin tur förebygger skador.
Jag tror att ett problem med hållbarheten är faktiskt att det finns för många ridhus, för goda möjligheter att träna/tävla i alla väder, och inte låta hästarna vila så att ev skador inte börjar blomma ut.
Sedan tror jag aveln av mediokra ston faktiskt är ett större problem än vad man kan tro, jag köpte själv en jättefin och dyr unghäst vars mamma aldrig skulle varit i avel, jag var för okunnig att bedöma avelsstoets kvalitéer och det var uppfödaren uppenbarligen också. Sen kommer jag inte köpa något halvblod så länge ASVH har sitt avelsmål, som inte handlar om att avla fram några trevliga ridhästar, utan att ta fram en sporthäst för eliten,och det är jag inte trakterad av. (och där tror jag många problem med hållbarheten kommer in också).

Jag håller med dig :bow:

Idag är det rent hopplöst att hitta folk som vill hjälpa till i stallet med bas sakerna!

Unga människor vill idag inte ta hand om hästarna de vill bara rida.

Får man någon som vill rida så vill de inte hjälpa till i stallet. Det är ridning och snabbt därifrån.

Detta fenomen finns även på ridskolorna idag att man inte får skötare till alla hästarna längre. När jag var liten så fanns det upp till 4st skötare på varje häst och ungar som stod i kö!

Det vet man inte. Men där får man gå på syskon och avkommors hållbarhet. Förhoppningsvis får hon då i stället många avkommor som kan ge en bild av hur hon förvärver sig.

Det kan vara ett sätt att se på det. Men sanningen är nog att det är en vansinnig konkurrens om köparna.
Det föds en otrolig mängd föl varje år, det medför pris sänkning men även ett högre krav på hanteringen.
Likaså med ridna hästar.

Jag fast det var ju ungefär det jag skrev/menade. Jag menar har man två likvärdiga hästar att välja på så tar man väl hellre den som är trevlig att hålla på med/hantera. Det är det som tyskarna har upptäkt och anpassat sig efter, det går inte att sälja en "buffel" och tjäna pengar på den.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 655
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka