Hur viktigt/inte viktigt anser ni det är med skogsdel i beteshage?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har alltid haft skog i alla hagar, och anser eg att de SKA ha det.

Nu har jag dock lite besvär, jag skulle behöva iaf en period dela på hästarna, så att fullblodet får beta ner lite på andra betet som är lite för långt för att betas med munkorg.

Dock innebär det att fullblodet blir helt utan skogsdel i sin hage, och det känns sådär, helt ärligt.

Samtidigt så iom att jag alltid haft skog, så är frågan om hur det fungerar/inte fungerar utan, jag vet ju inte? Men borde finnas fler därute som av en eller annan anledning (praktisk eller med flit) har 'ren' hage?

Skugga finns av skogen som är utanför stängslet, och de står för det mesta inne dagtid iaf.

Sv: Hur viktigt/inte viktigt anser ni det är med skogsdel i beteshage?

Jag har haft mina hästar betande på fält någon sommar. Det har inte varit några problem. God tillgång på vatten givetvis och skugga har du ju. Står de sedan dessutom inne på dagen ser jag kanske snarare fördelar i att vara av med skogen då mycket oknytt samlas där.

Det är väldigt mycket oknytt överlag tyvärr.

De använder skogen en del, dock ffa dagtid om de är ute då. Nattetid kikar jag ju till dem mer sällan, men de ggr jag ser dem nattetid är de inte där. Dock syns det på spåren att det är viloplats inne i skogen. Vid ihållande regn brukar de gå in där med.

Samtidigt så nu när det varit hett som i helvetet, så när jag tagit in dem vid 10 - 11 på fm har de stått mitt i solgasset och hängt, långt från både skugga och skog.

Bara de har skugga vatten och får komma in några timmar på dagen när det är som varmast, ska det funka helt utmärkt.

Bra om vattnet står i skugga med så det inte är skollhett.

Vattnet kan tyvärr inte stå i skugga, iofs gör det inte det nu heller, och har nog aldrig gjort. Det är såpass långt till skuggan.

Kan inte se att det skulle vara något problem. Skulle det bli en period med ihållande dåligt väder kanske du kan släppa fullblodet i hagen som har träd att få skydd av. Du, som är så noga med dina hästar, ser säkert till dem dagligen och gör de ändringar som behövs utifrån väder och vind.

Vattnet kan tyvärr inte stå i skugga, iofs gör det inte det nu heller, och har nog aldrig gjort. Det är såpass långt till skuggan.

Men skrev du inte att de hade tillgång till skugga?:confused: Nu blev jag lite förvirrad, min hjärna är i stort behov av sommarlov..

Jodå, det finns skugga, från skogen i bortre änden av hagen. Vattnet är i närmsta änden av hagen, där finns ingen skugga. (Det gäller btw båda beteshagarna)´

Till alla förresten: Jättetack för svar, verkar ju som det inte ska vara någon fara alls =)

Och jo, blir det ihållande dåligt väder så släpps de i samma hage, både för skydd, och för att marken inte är så jättetålig, det är sått vall där förra våren, så ingen heltäckande grässvål än, så marken är trampkänslig. Och de får då hellre trampa sönder närmsta hagen i så fall.

I 'värsta fall' kan jag stängsla om så de får dela på skogsdelen för 'lilla' hagen, men det blir ganska små plättar skog då, och frågan är om det då fyller sitt syfte om det blir för trångt.

(Att stora beteshagen saknar skog är btw för att skogen i anslutning till den är så fruktansvärt full av stenbumlingar, så stor risk för avtrampning av skor, nedtrampning av hålor mellan stenar, senskador osv. Och de skulle knappast ens vara intresserade direkt av att bröta sig in där heller, den är ogästvänlig så det förslår)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 373
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 513
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 591
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 004
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18