Ändamålsförklaringar är lite tveksamma, nuförtiden. I det du citerar ifrågasätter ju skribenten själv de evolutionära förklaringarna, och talar snarare om sex för nöjes skull.
Fast man kan ju inte förkasta fakta som
ändamålsförklaring. Saken är ju det att
man faktiskt inte vet varför bonoboerna gör som de gör.
Det jag citerade var kanske inte den bästa texten att använda iom att den behandlade ämnet enbart ur evolutionär synvinkel och anledningen till att skribenten är så tveksam i sina antaganden hänger antagligen ihop med att man helt enkelt inte
vet tillräckligt om dessa primaters besynnerliga beteende.
Hur det kan vara förminskande att anta att djur har sex för nöjes skull, när sex för nöjes skull är något som jag ser som typiskt för sex mellan människor (vuxna, frivilliga), är lite svårt att förstå, tycker jag. Snarare är det väl så att om vi tror att djur har sex för nöjes skull, så tror vi därmed att de är mer lika oss, än om de har sex av olika funktionella orsaker (som att skapa fred, skapa sammanhanhållning, eller annat). Jag tror att de, precis som vi, blir pilska och gillar sex. Sex är då självbelönande. Övriga eventuella positiva effekter blir som en bonus, snarare än en anledning till sexet från början.
Jag skrev aldrig att det skulle vara förminskande att anta att djur har sex för nöjes skull. Det jag syftade på, som uppenbarligen inte framgick, var att människor ofta är allt för snabba med att frånta djur deras förmåga att inse konsekvensen av deras handlingar.
Om vi nu fortsätter med bonoboerna så är de genetiskt lika med oss till 98,5% och avsevärt mycket intelligentare än schimpanser (som man ju vet kan räkna ut hur de ska göra för att få en viss utgång av en händelse).
Bonobohonorna
manipulerar dessutom hanarna genom att använda sex, det tycker iaf jag tyder på att de vet vad de sysslar med. så vad jag menade med att förminska djuren har egentligen inget med sex att göra utan bara deras förmåga att se konsekvenser av sitt handlande, vilket vi mäniskor allt för ofta tar ifrån dem, genom att påstå att de inte fattar/saknar känslor och annat, denna tråden t.ex. genomsyras ju av kommentarer som "det är ju klart att de inte fattar att de blir gravida när de har sex" osv.
Jag är varken biolog eller etolog, men jag
tror i alla fall att djur fattar mer än vi människor vill erkänna att de gör, många gånger för att det passar vår livsstil bättre.
Människan tenderar att ha allt för höga tankar om sig själv. Och nej, jag kan inte påstå att jag är särskilt förtjust i människan som
art, även om det finns trevliga individer.