Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur vet man egentligen om man vill ha barn eller inte
Jag tycker att det låter som om vågskålen redan väger över mot att du vill, du försöker bara vänja dig vid tanken.
Jag kan komma på två frågor där man tenderar att bli tolkad ungefär så där oavsett vad man säger.
Den ena är om man yppar något alls som har med kristen tro att göra. Då tolkar alla kristna troende genast att man "söker" eller "tror egentligen" eller något liknande, oavsett hur skeptiskt man har pratat om det.
Den andra är just det där med barn. Nästan vad man än säger om att få barn, tolkas av folk som har barn som att man vill ha barn egentligen, oavsett hur negativt personen uttrycker sig om barn.
Möjligen är det i det andra fallet skillnad mellan hur män och kvinnor bemöts, det vet jag jag inte, men det skulle inte förvåna mig direkt.
Jag tycker att det är problematiskt att vi ser att få barn som det självklara, och att inte få barn som undantaget som måste motiveras och förklaras.
Om det man går och tänker på är sådant som hur det vore att ha den stora magen och vad barnet ska heta, så tycker jag nog att sådana funderingar är jämförbara med att jag funderar på vad mina fiskar ska heta när jag skaffar ett akvarium. Jag är 98% säker att det aldrig blir något akvarium för mig, och om det skulle bli ett så är de ju betydligt lättare att avyttra än barn om man inser att det inte är så roligt att tvätta bort alger och byta vatten.
Fast att jämföra önskan om att eventuellt ha akvariefiskar och en eventuell önskan om att ha barn är ju nästan så långt ifrån varandra som det bara går.
Det är en väldigt svår fråga när och om man vet att man vill ha barn, just eftersom normen att skaffa barn och kärnfamilj är stark i vårt samhälle. Se bara på hur frivilligt barnlösa måste förklara gång på gång att de inte vill ha barn, eller bara de som skaffat ett barn, utan syskon ve och fasa! De blir ständigt bombarderade med frågor om varför och påpekande att de borde skaffa barn eftersom det är livets mening, och det är så roligt yada yada. Jag tror man måste försöka bortse från detta och fundera på vad man själv verkligen vill, innerst inne.
Och när man väntar det fjärde så är de så fräcka att de frågar om man inte har någon tv...Eller de som skaffar tre barn. Då gratulerar folk inte mer utan säger bara: Det blir jobbigt.
Men det var väl ändå inte poängen med inlägget?
Poängen var väl snarare att oavsett vad den osäkra personen tänkte så tolkas det som att det var ett tecken på att personen egentligen vill ha barn.
Vilket också den här tråden verkligen visar, i princip alla försöker leda TS till att hon vill ha barn.
Eller de som skaffar tre barn. Då gratulerar folk inte mer utan säger bara: Det blir jobbigt.
Och när man väntar det fjärde så är de så fräcka att de frågar om man inte har någon tv...
Hur man än gör så finns alltid folk som har synpunkter på det...
(jag skulle, för övrigt, inte heller ha några barn - tills jag hittade en man som både ville ha barn och som var bra pappamaterial...)
Däremot var jag tydligen väldigt elak och självisk mot barnet som tänkte behålla det även om pappan inte velat ha det. Det bästa för barnet hade i så fall varit abort. Fattar inte att folk kan kläcka ur sig så elaka saker.
Önskan att få barn sitter ju på ett helt annat plan än önskan att få guldfiskar.