Sv: Hur vet man?
I mitt fall så vart han bara till!
Jag har aldrig känt något behov av barn,utan mest lutat mot att det inte skulle bli några. Mamma har tjatat om barnbarn länge,och varje gång har jag svarat att det får vi nog se om det blir några öht.
Men i Maj förra året plussade jag,helt oplanerat som sagt. Jag fick verkligen panik över hur jag skulle göra! Jag var ju osäker på om jag någonsin skulle ha barn,och där stog vi då,med värsta tänkbara tidpunkten,och var gravida.
Vi hade ett hus som blivit alldeles för dyrt till salu,men som aldrig vart sålt,skulle vi hinna få det sålt tills det var dags att gå hem på föräldrarledighet och fick ännu mindre pengar varje månad.
Gammelvovven var dålig,massa pengar,tid,och rehab behövde han.
Jag stog med en häst som jag hade tänkt att rida in under sensommaren/hösten.
Jag drömde mardrömmar och var ett vrak i flera dagar,men hur jag än vred och vände så insåg jag att jag skulle inte klara av att ta bort det heller,resten fick lösa sig helt enkelt.
Graviditeten var upp och ner,och ärligt talat undrade jag måååånga gånger på vad fan jag gett mig in på,och oroade mig över att jag inte skulle älska mitt barn när han väl var född. Ofta så kände jag att alla andra var gladare över barnet än vad jag själv var,och det kändes jättejobbigt. Medans vissa dagar,speciellt senare delen av graviditeten ville jag bara att lillen skulle titta ut så jag kunde pussa och säga hur mycket jag älskar honom. Dom första sparkarna var en stor vändpunkt för mig,för då insåg jag att jag vart faktist helt överlycklig av att känna dom.
Men som sagt så funderade jag mycket hela tiden,men absolut mindre i slutet.
Förlossningen var aldrig något som jag var orolig för,faktist,utan jag var bara orolig att allt skulle bli svårt och jobbigt efteråt,att jag inte skulle bli en bra mamma,att jag inte skulle känna kärlek till mitt barn osv.
Han var planerad till 18 Januari,men när värkarna drog igån den 22 December så vart jag orolig,efter att vi varit in på förlossningen för koll den 23 December,och vi vart rekomenderade att sova kvar så hade jag kaos i hela kroppen,orolig för honom,och orolig för hur det skulle bli. Jag hade ju bearbetat mig till att vi skulle få barn i mitten/slutet av Januari,inte nu!
På morgonen efter hade det stannat av,och vi fick åka hem och fira jul. Naturligvis drog det igång runt lunch igen,men då var jag lugnare,det var som om kroppen hade hunnit ställa in sig på att vi faktist skulle bli föräldrar tidigare än vi trott.
den 25/12 kl 08.56 vart vi föräldrar,något som inte alls var planerat från början,något som jag inte ens hade vetat om jag någonsin skulle bli,en roll som skrämde mig på ett sätt...
MEN,kärleken som sköljde över en när dom lade upp han på bröstet är obeskrivlig!
Jag skulle gå genom eld och vatten för honom,jag kommer skydda han med allt jag har genom hela livet,jag älskar verkligen denna lilla krabat så otroligt mycket,och han är den absolut viktigaste lilla personen i hela världen för mig!
Så,det jag vill säga är att det finns fler som inte vet om dom ens vill ha barn,och att man t.o.m kan tveka under hela graviditeten,MEN,när man väl har lill*n på utsidan så känner du sån stark kärlek som du aldrig tidigare upplevt.
Jag skulle inte ha det ogjort om jag fick välja igen,han är det bästa som hänt mig,och det finaste jag har!
Det enda jag ångrar är att ja var så orolig och negativ under graviditeten,att jag aldrig kunde känna riktigt den där lyckan hela tiden som dom flesta gör...
Nu i efterhand så skäms man över tankarna man kunde få att man hade ångrat sig,att man skulle nog ha gjort abort endå... Börjar ju nästan gråta av tanken på att INTE ha honom här nu.
Det är som jag sa till mannen,att skulle jag inte bli oplanerat gravid,så skulle jag nog aldrig bli det,för jag skulle nog aldrig säga att "nu ska vi försöka få barn tycker jag".
Sen är det klart att det inte alltid är en dans på rosor,jag sover ca 1-2 timmar MAX i steck nu,ibland bara skriker och skriker han och är helt otröstligt,det är massa bajs och spyor hela tiden,man måste anpassa sig helt och hållet över denna lilla människa,äta mat gör man när man har tid,inte när man är hungrig,och det består oftast av något man kan kasta i sig i farten,men vet du,det är det värt!