Man måste ingenting, känner jag. Man måste inte ha tusen fritidsaktiviteter inplanerade åt sitt barn, och måste definitivt inte vara med varje gång barnet träffar vänner eller går på kalas. För mig har sådana tillfällen snarast varit en möjlighet till egentid - jag har väldigt ofta kört dottern till kalas hos kompis för att sedan åka till stallet och ta en ridtur medan kalaset pågår, till exempel!
Bara för att man får barn behöver man inte låta sig stöpas om i någon sorts standardmall för föräldrar. Jag lever mitt liv på det sätt jag önskar, liksom, oavsett om jag har barn eller inte. Min dotter har fått hänga på rätt mycket i stallet och utflykter/promenader med hunden som vi hade under hennes uppväxt, helt enkelt för att det var en del av mitt liv som jag inte hade minsta avsikt att släppa. Och vi har inte tillbringat en massa tid på lekland och lekplatser, för det har vi verkligen inte prioriterat!
Det är så lätt att titta på andras liv - med barn eller utan - och tänka "så vill jag inte ha det". Men då måste man ju faktiskt inte ha det så, då! Man har ett val att forma sitt eget liv även om man väljer att bli förälder.
Självklart finns det saker som kommer med barn som inte kan väljas bort - de måste till exempel tas omhand, uppfostras, blöjbytas osv, men det finns också väldigt mycket som är valbart, som fritidsaktiviteter, vad familjen gör på helger, vad som skall prioriteras osv, och det är personliga val som man har rätt att göra både som förälder och icke-förälder![]()
Vad jag önskar, att om jag får barn, så ska det vara såna föräldrar runt mig och barnet som du! Jag hör just nu bara de som måste åka på tretusen olika aktiviteter hela tiden och aldrig hinner göra någonting annat. Och det är inte att barnen har fler aktiviteter än vad jag hade när jag var liten, för jag red på ridskola, tränade fotboll, lekte med kompisar och gick på barnkalas jag också, men mina föräldrar behövde inte vara med hela tiden. Och det som är värst med de här föräldrarna jag pratar om är att om de inte går dit, så blir de typ anklagade för att inte bry sig om sina barn tillräckligt mycket.
Din inställning känns så mycket sundare, fler folk som dig tack.