Vad jag önskar, att om jag får barn, så ska det vara såna föräldrar runt mig och barnet som du! Jag hör just nu bara de som måste åka på tretusen olika aktiviteter hela tiden och aldrig hinner göra någonting annat. Och det är inte att barnen har fler aktiviteter än vad jag hade när jag var liten, för jag red på ridskola, tränade fotboll, lekte med kompisar och gick på barnkalas jag också, men mina föräldrar behövde inte vara med hela tiden. Och det som är värst med de här föräldrarna jag pratar om är att om de inte går dit, så blir de typ anklagade för att inte bry sig om sina barn tillräckligt mycket.
Din inställning känns så mycket sundare, fler folk som dig tack.![]()
Åh, tack!
Jag känner nog att jag varit ganska rebellisk och aktivt valt bort både det "självklara" barn nummer två och diverse själsdödande aktiviteter som man "måste" göra när man har barn (jag har aldrig, faktiskt inte en endaste gång, gått till en lekplats med min dotter till exempel), men jag trivs med att vara rebell, och jag ville också ge min dotter det jag upplevde att mina föräldrar gav mig - en möjlighet att få ta del av deras liv och vara med på riktigt istället för att fösas ihop med andra barn i lämpliga barnaktiviteter och serveras lämplig barnmat.
Jag tänker också att jag genom exempel vill lära min dotter hur man kan leva ett bra liv - jag vill ju inte att hon i framtiden skall vara superstressad över ett livspussel som måste läggas och aktiviteter som måste genomföras för att på något sätt tillfredsställa hennes barn - jag vill ju att HON skall leva sitt bästa liv hela sitt liv! Och jag tror mycket på exemplets makt. Kunde min mamma jobba heltid och prioritera sig själv när hon hade barn så kan jag, och kunde jag, så kan min dotter... Jag har från mina föräldrar och min uppväxt fått med mig att jag kan göra det jag vill i livet, att jag inte behöver begränsa mig på något sätt för att jag är kvinna eller mamma eller whatever, och helt självklart vill jag ju föra det vidare till min dotter också!