Har syskon som är ca 10 år yngre, kommer ihåg hur jobbiga jag tyckte dom var. Från tonåren tänkte jag att livet var slut om man skaffade sig barn. Dramatisk jag vet ^^ men kände det verkligen så.
Jag har sen utbildat mig, rest mkt, jobbat utomlands och verkligen gjort och upplevt mycket jag har haft lust att göra. Sen träffade jag en underbar människa, slog mig ner med honom och efter många år tillsammans tänkte jag om från hur jag tänkte i tonåren och ville skaffa en familj, med barn. Tänkte på det länge, gjorde listor över för och nackdelar och pratade mkt om det med min man och andra som har barn.
Det var speciellt när vi bodde ett år i Korea vi på allvar börja tänka på barn. Vi bodde i en expat miljö med många barnfamiljer. Dom med barn reste runt i Asien tillsammans med barnen, upplevde mkt tillsammans och dom verkade trivas med det. Då började jag inse att kanske man inte är fullt så låst med barn som jag sett för mig ändå
Det var mkt positivt på listan med fördelar som jag skrivit, så mkt att emot listan blev rätt kort. Samtidigt började jag också verkligen känna att jag ville ha det ansvaret som kommer med att vara förälder. Jag har verkligen tatt en helomvändning, blivit en riktig husmus och trivs som fisken i vattnet med att vara mamma. Jag trivs så bra med det att både jag och delar av min omgivning kanske blev lite överraskade

men samtidigt så var det ett noga genomtänkt beslut.
Med det sagt så respekterar jag och förstår dom som inte vill ha barn. Kan flyga i taket på sådana som pressar andra med det. Just att skaffa barn är så omvälvande och står för en så stor livs förändring att folk ska ge fan i å pressa sin omgivning i den frågan. Älskar att folk mer och mer väljer sin egen väg i livet, att inte alla vill/kan passa in i samma mall och att man faktiskt kan göra val baserat på det man vill och inte bara på det som är förväntat.
Att öppna upp diskussionen om föräldraskap och att det är något inte alla önskar sig tycker jag känns väldigt sunt, nyttigt och hälsosamt.
Jag tycker inte det borde vara så självklart att alla ska/vill skaffa barn. Allt annat i livet ska så noga tänkas igenom men barn ska man bara typ blint skaffa sig? Nä, tror det finns många vinnare i att det blir ett genomtänkt beslut ist för norm
Till TS, jag tänker att velar man så tvivlar man. Hade man velat något mer än man inte vill, då hade det blivit av ^^ men måste du ta ett beslut nu på ja/nej? Vela är ju också ändå en form för beslut tänker jag, det är liksom varken ja eller nej utan att man vill avvakta