Hur vet man om man ska göra slut?

torsdag

Trådstartare
Hur vet man om det är dags att göra slut?

Vårt förhållande går upp och ner. Vissa dagar är bra men jag tycker det är fler dåliga och mycket små tjaffs. Min partner är inte elak men han är väldigt nere i perioder främst på vintern vilket jag tycker är väldigt jobbigt. Jag retar mig också på att han är lat = han gör inget alls hemma om jag inte säger till tex handlar, lagar mat städar mm och han tycker jag tjatar… Vi har försökt lösa det att dela upp arbetsuppgifter mm men det hjälper inte.

Sen är det mycket smågrejer som är upp och ner, han vill bo i stan, jag vill bo på landet. Han vill umgås mer jag vill hinna träffa mer vänner.

NI som gjort slut? Hur vet man om det är dags`? Eller när man ska kämpa ett tag till?

Det är så mycket som spelar roll, så man kan inte säga såhär rakt av, men jag tror att ställer man sig själv frågan om man kanske ska göra slut, ja då är det nog dags att göra det.

Sen det här att "fortsätta kämpa på", visst att man behöver anstränga sig i ett förhållande, men man ska ju vilja göra det, det ska ju inte kännas som att man kämpar. Tycker jag.

Jag gjorde slut med mitt ex för 2 år och tre månader sen och har inte ångrat det en sekund. Han sa också det att det går att lösa om båda vill. Ja, om båda vill ja. Jag ville inte.

//r

När ens partner gör livet bättre, gladare och skänker kärlek - då stannar man.

Om det tar energi, gör en ledsen och det är mycket tjafs. Då är det bäst för bägge att gå skilda vägar.

MAn kan också fråga sig om partnern gör en till en bättre eller sämre person?
Så många som man kunnat konstatera att folk blivit trevligare, mer positiva och gladare när relationen tagit slut.

Generellt sett tror jag inte att man ska kämpa så himla mycket för att hålla ihop. Förhållandet ska ju göra livet bättre, inte kämpigare.

Vi inleder ju ofta förhållanden tämligen impulsivt. Mot bakgrund av det är det ju inte konstigt att det hela ofta visar sig vara feltänkt efter ett tag. Så är det ju ofta med ogenomtänkta och känslostyrda saker.

Det låter som om ni vill olika saker. Kan ni inte synkronisera er så att båda blir nöjda så finns det väl inget annat än att gå åt var sitt håll?

Sen skriver du i en mening att han är nere och i nästa mening att han är lat. Det kan ju vara så att han är deprimerad och då kan det vara så att han helt enkelt saknar ork, inte att han är lat. Att tjata på någon som mår dåligt är lönlöst.

Kärlek är inget man ska nöja sig med.
Jag var tillsammans med en kille som inte var riktigt trevlig mot mig och det slutade med att han skrek på mig konstant, slog sönder saker i min lägenhet etc. Han kom alltid med halvursäkter efteråt som "förlåt för att jag gjorde så, men du gjorde faktiskt så mot mig så det var ditt fel egentligen". Nuförtiden kan jag inte förstå att jag ens stannade så länge som jag gjorde med tanke på hur det var, men jag intalade mig själv att det var väl så förhållande blev efter ett tag eftersom jag inte varit i ett seriöst förhållande tidigare.

Nu har jag min livs kärlek och bästa vän som pojkvän och blir mer och mer kär för varje dag och förstår att det är såhär det ska vara. Han får mig att vilja vara den bästa versionen av mig själv och jag tycker inte man förtjänar mindre än så i ett förhållande, då är jag hellre själv.

Varje gång jag börjat känna sådär har det tagit slut förr eller senare, senaste förhållandet gjorde jag slut på direkt när jag började känna sådär. Tidigare förhållanden har jag stått ut istället.

Men jag är också en person som klarar mig bra själv och har mycket vänner och hobbys. Mitt liv hänger aldrig på ev förhållanden:)

Hur vet man om det är dags att göra slut?

Vårt förhållande går upp och ner. Vissa dagar är bra men jag tycker det är fler dåliga och mycket små tjaffs. Min partner är inte elak men han är väldigt nere i perioder främst på vintern vilket jag tycker är väldigt jobbigt. Jag retar mig också på att han är lat = han gör inget alls hemma om jag inte säger till tex handlar, lagar mat städar mm och han tycker jag tjatar… Vi har försökt lösa det att dela upp arbetsuppgifter mm men det hjälper inte.

Sen är det mycket smågrejer som är upp och ner, han vill bo i stan, jag vill bo på landet. Han vill umgås mer jag vill hinna träffa mer vänner.

NI som gjort slut? Hur vet man om det är dags`? Eller när man ska kämpa ett tag till?

För mig har det nog varit så enkelt att om partnern har gjort livet härligare och lyckligare - då stannar jag. Om förhållandet snarare tar energi så går jag. Självklart har alla relationer sina toppar och sina dalar och i perioder måste man jobba, men grunden måste vara bra och lycklig. Man måste känna att man vill jobba på relationen. Vill man inte det och har börjat tänka i dom banorna du har gjort så är det definitivt en varningsklocka.

Man ska känna att ens partner gör livet härligare och gör dig till en bättre version av dig själv.
När det blir tvärtom; att relationen tär på dig, din vardag och din personlighet, då är det dags att bryta.

Jag tror att det bästa sättet är att helt tänka bort hur man lever och hur ens förhållande ser ut och sen fråga sig själv vilket typ av liv man vill leva och hur man vill att ett förhållande ser ut. Om livet och förhållandet ser ut såsom man vill att det ska göra så är man tillsammans med den partnern, men ser det inte ut som man vill och drömmer om så bryter man upp och hoppas på bättre lycka med någon annan.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 037
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10