hur vet man att det är en bra stamtavla??

zazza girl

Trådstartare
som jag ha skrivit i övriga trådar , så ha jag tagit över en hund ...
men eftersom jag inte är så insatt i hund och i avlen , så hur vet man att ens hund ha bra stamtavla ..??

hästar är myckket lättare , eftersom jag är mera insatt i de , men hund , så ska jag vara ärlig, så vet jag inte ett skit om avlen och stamtavlor och vad som är bra och fel...

så någon , som kan förklara hur man vet om hunden ha en bra stamtavla ????

vet att man gå på utställningsbedömning och så...

:D :D

Sv: hur vet man att det är en bra stamtavla??

"Bra stamtavla" beror helt på vad man söker för hund!
En hund med bra stamtavla enligt någon, kan vara en hund med värdelös stamtavla för mig eftersom inget av det jag söker i en hund finns i linjerna, och tvärt om.

Det beror helt på ras och eget tycke!
Visst kan man anse att en hund har bra stamtavla för att det finns mycket utställnings- och arbetsmeriter bakåt, likväl som man kan anse att det är en bra stamtavla trots att hundarna helt saknar officiella meriter.

Man måste sätta sig in i en ras och olika linjer för att kunna tycka att en stamtavla är bra, det finns många olika sätt att ha en "bra stamtavla" på. Det kan vara en bra stam hälsomässigt, utseendemässigt, arbetsmässigt och/eller tempramentsmässigt t ex.

Senast ändrad:

på utställning bedömmer man inte stamavlar utan utseendet;)

Kolla på skk avelsdata... hur ser de ut där? Är föräldrarna kollade med de som man rekomenderar? hur ser hel/halvsyskon ut, har de tex många dåliga höfter...eller annat man kollat...

sen beror de annat..tex vissa djur vill jag undvika ha i stamtavlan medananda vill ha dem mm

Det som är viktigast för mig är att hundarna i stamtavlan är t ex höftledsröntgade, armbågsröntgade, ögonlysta och patellakollade. Eller rättare sagt att de är hälsokontrollerade och utan anmärkning på de sätt som rasklubben föreskriver.

Mycket viktigt är även att de har en bra mentalitet.

Om det sen finns hundar som är meriterade inom utställning, lydnad och/eller bruks så är det absolut inte fel.

Det är även viktigt att välja en uppfödare som är mån om sina valpköpare och gärna håller kontakt. Att det finns en öppenhet även när det gäller problem.

Man får helt enkelt göra så att man kollar upp hundarna som finns i stamtavlan (på tex hunddata eller avelsdata).

Oavsett vilken ras man kollar på så får man först kika på vad som brukar vara vanliga problem inom rasen och vad som är vanlig nivå på tävlande och liknande. Om en ras tex brukar ha problem med HD och brukar vara jättevanlig i de svårare lydnadsklasserna, så vet man ju att en hund är "dålig" om den har höftproblem och trots många försök aldrig klarar av lydnadsklass 1.

På en annan ras kan det vara bra trots att hunden aldrig tävlat något men bara är veterinärundersökt och på andra raser kan det vara tvärt om, att hundarna inte är veterinärundersökta men tävlar i något som för rasen är ovanligt.

Oavsett vilket så kan man nog konstatera att en bra stamtavla "innehåller" friska och sunda hundar, ofta som kan prestera något bra arbetsmässigt och att utställningsmeriter sällan betyder ett skit för om hunden är bra eller inte.

*lånar tråden lite*

Finns även importer med i SKKs hunddata/ avelsdata?

Om man vill kolla upp en hund som importerats från tyskland t.ex?

En bra stamtavla är för mig de linjer jag är intresserad, alltså en helt subjektivt mått. För de som värdesätter utställningsmeriter, är ju den typen av meriter värdefulla.
För mig är det en kombination av flera variablar; hälsostatus bakom kullen, MH-resultat, en viss del av utställningsmeriter ( köper jag en lapsk vallhund vill jag att den ska se ut som en lapsk vallhund), samt gärna vallande meriter, eftersom jag tycker det är ett spännande inslag i "min" ras. Eftersom jag inte själv tävlar i bruks/lydnad eller dyligt så bryr jag mig inte så mycket om dessa meriter. Vore mitt mål att tävla skulle jag ju se det som en fin stamtavla om föräldradjuren har meriter från tävlingssammanhang.
Många slänger sig med uttrycket mycket fin stamtavla... bara för att mattarna och hussarna till föräldradjuren tycker om att springa i utställningsringen....

Hunden ska finnas med om den är omregistrerad. MEN oavsett om det är en svensk hund eller en import så kan du aldrig se meriter i utlandet på Hunddata. Det är endast svenska resultat som står med där, om inte det är så att ägaren/uppfödaren har anmält en utländsk championtitel, t ex DKUCH, NOUCH eller INTUCH på hunden.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 759
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 750
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 630
Senast: Sel
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka