Hur vet du att din hund har det bra? (Spinoff)

Sv: Hur vet du att din hund har det bra? (Spinoff)

Min lilla hund är inte speciellt krävande utan han tror jag är nöjd med det jag erbjuder, promenader, lite trickträning, godissök, få springa lös en stund varje dag (oftast). Han kan i dagsläget inte vara hemma själv mer än korta stunder (ökar tiden sakta för att inte få bakslag) vilket gör att han får vara med mig på jobb eller vara hos hundvakt samt följa med då vi ska någonstans och han gillar att få vara med på det mesta.

Min andra hund tror jag oftast är nöjd, han är inte heller någon jättekrävande hund men kräver lite mer än min andra både i motionsväg och mental aktivering. Han klättrar inte på väggarna om det skulle bli lite mindre aktivering en period, och ibland har jag perioder då jag inte riktigt orkar aktivera honom så mycket som hade varit bäst, framförallt mentalt, och då har jag dåligt samvete för att han "sover bort tiden". Han kan tyvärr inte vara lös på så många ställen då han drar efter allt möjligt och vi bor mitt i stan vilket gör att jag får ha honom i långlina/åka ut till skogen eller inhägnat område för att han ska få röra sig. Det blir lite bökigt ibland och därför blir det inte så ofta som det kanske borde. Han behöver inte heller vara hemma själv så mycket just nu, ett par timmar i veckan kanske, men det varierar och tidigare har han varit mer ensam (men har alltid försökt hålla mig kring 5 timmar/dag som max). Sen jag tog över honom som 2-åring (6 år idag) har han fått vara "försökskanin" då han var min första hund och jag inte kunde så mycket utan har lärt mig med tiden.

Men tycker båda två i stort sett får vad dom behöver, det jag hade önskat är att dom eventuellt hade haft lite fler hundkompisar i sin egen storlek, nu får dom leka med varandra och med mig och ibland med andra hundar.

Första anledningen till hur jag märker om mina hundar inte trivs är att de talar om det. Stora blir rätt rejält mycket jobbigare, både inne och ute. Är vi bara själva och har det lugnt runt omkring så märks det inte särskilt, även om jag vet om det. Men om vi åker iväg, det kommer hem vänner eller liknande saker så märker man att han är på en helt annan högre nivå än när han är nöjd och tillfreds.

På min lilla tycker jag det märks rätt snabbt också. Han blir nog lite mera tjurig (rätt hett temperament), vaktig och nästan mera osäker. MEN jag tror detta har att göra mer med om vi har levt lite mer isolerat, eller hur man ska uttrycka det. Skulle jag åka till BK 2 dagar i veckan med lillskit där det händer saker och han får koncentrera sig och träna lite även då (vilket aldrig varit något problem egentligen) så blir det mycket bättre än om vi skruttar runt och knappt träffar en kotte. Då blir han genast mycket mera "på" och ska hålla koll.

Schäfern blir splittrad och "all over the place" när han inte är nöjd och trivs, och det räcker egentligen att vi tagit det lugnare i bara 1 dag. Han skulle nog trivas som bäst när han får busa riktigt ordentligt med en hundkompis(eller flera) åtminstone några gånger i veckan.
Och det viktigaste, träna ordentligt, både kropp och huvud. Helst hade jag velat åka till BK iaf 3 gånger i veckan då det blir mer utmaning för honom att tänka på vad vi ska göra när det är andra hundar runt omkring.

Promenader är också viktiga. Både de dagliga långpromenaderna på minst 1 timme men även vilodagar med bara rejäla långpromenader där de bara får vara och busa och snosa bäst de vill.

Just nu så går vi minst 1 timmes längre promenad om dagen. Sen är det träning av någon form. Och kortare rastningsrundor förstås!

På lördagar är det patrullträning för schäfern och då är vi där i 6 timmar + resetid. Så är borta runt 8-10 timmar...

Sammanfattningsvis, är de inte nöjda så märks det. Vilket jag personligen tycker är bra!

Min hund skulle säkerligen ha det bättre hos en mer träningsintresserad ägare eftersom han är en aktiv typ, men jag gör mitt bästa för att han ska ha det så bra det går. Just nu är han dessutom konvalescent efter en korsbandoperation och ganska uttråkad. Vi brukar se till att han får röra sig rätt mycket annars, men nu är det ju tyvärr inte möjligt och mental stimulans är varken min eller husses starka sida.

Hundstackarn är skilsmässobarn och jag har skitdåligt samvete över hans dåliga barndom. Vi bråkade mycket och han var vår första hund. Idiotiskt, men så är det. Vi borde aldrig skaffat en så krävande hund, men nu gjorde vi det och trots att vi inte lever ihop sedan fem år tillbaka delar vi hunden och gör båda vårt bästa för honom.

Jag tycker hans liv nu är okej, bortsett från korsbandet. Han är inte ensam särskilt mycket utan går dessutom halvtid på dagis samt har en dagmatte emellanåt som ockås har hundar som han trivs bra med. Han har två hem som anstränger sig på varsitt håll för att han ska ha det bra, och han får den mat vi tycker han mår bra av. Han tycker inte om att vara ensam, men vi kan inte vara med honom jämt tyvärr.

Hur vet du att just ditt sätt att ha hund är det som gör din hund mest lycklig, istället för alla andra tänkbara alternativ och livsstilar? Är det inte i själva verket så att din hund är van vid det liv den har och nöjd med det eftersom den inte har något att jämföra med? Och är den nöjd är det väl tillräckligt bra, eller?

Självklart hade hon haft det bäst med någon hemma hela tiden och som aktiv gårdshund.

Men jag anser att en hund är en hund ;) Ett folkdjur men inte en människa.
Så hon mår inte dåligt av att vara ensam ibland i en miljö där hon känner sig trygg.
Nu är hon hos mamma när jag jobbar och är väl ensam i bilen när jag rider eller är i affären.
Sen bor vi i stan och hon kan inte gå hur hon vill men att gå i koppel på promenader och ibland vara lös tror jag duger gott och väl åt henne :)

Jag tror hundar lever mer i nuet än oss.

Jag har också funderat ganska mycket på det. Hittills är jag jättenöjd med det livet jag erbjudit min hund och han verkar nöjd. Han har fått massor av stimulans och väldigt sällan varit ensam mer än 4 timmar på en dag. När jag jobbade heltid i 4 månader gick han på ett jättebra hunddagis och trivdes toppenbra.

Tillägg: Det jag tror hade kunnat göra min hunds liv ännu bättre under den här tiden hade varit om vi bott så det varit lättare att spendera mer tid utomhus. Jag försökte vara ute och göra ingenting någon timme om dagen men det blir ändå inte samma som är man har en egen trädgård där man har något att göra medan hunden slappar på gräsmattan.

Lite OT.
Hur ställer ni er till att lämna hunden på hundpensionat 1-2 veckor? Jag antar att under vistelsen där så kommer hunden att få vara själv betydligt mer än 8 timmar om dagen och även sova själv på natten.

Lite OT.
Hur ställer ni er till att lämna hunden på hundpensionat 1-2 veckor? Jag antar att under vistelsen där så kommer hunden att få vara själv betydligt mer än 8 timmar om dagen och även sova själv på natten.

Jag har bara lämnat mina ett par dagar, men då har jag haft gemensam box. Men de är ju inte själva i den meningen som om man har en ensam hund hemma, det finns ju fler hundar och på det pensionatet jag har lämnat har hela dagarna spenderats med personal och andra hundar (promenader, rastning osv). Men visst, det är ju en ovan situation för många hundar att lämnas så. Det passar inte mina, de är inte vana vid box+rastgård, men de överlever om jag hade varit tvungen.

*KL*

Jag tror att mina hundar har det bra, även om jag vet att de kunde ha det bättre. Det märks ju tydligt efter en längre tids ledighet när hundarna klättrar på väggarna första arbetsdagen och undrar varför i hela friden de ska ha det så tråkigt när de hade det så bra nyss. Men faktum är ju att även vi människor känner så.

Det vore ju fantastiskt underbart för både människor och djur om vi kunde vara ute i naturen och promenera flera timmar per dag utan stress och åka iväg på roliga aktiviteter varje dag. Men så ser ju inte verkligheten ut vare sig för människor eller djur, utan man får nöja sig att kunna erbjuda så mycket som möjligt givet de resurser som man har.

Sedan handlar det ju faktiskt inte bara om resurser, utan om att kunna läsa av hunden och hitta rätt aktivitet i rätt nivå för att få hunden att "blomma". Vi styr ju dem en hel del utifrån våra egna intressen och det är ju inte alltid säkert att det passar den hund som man har skaffat sig. Jag har t.ex. tvingats inse att min ena kräver mental aktivering över genomsnittet för rasen och en del ensamtid med mig för att må riktigt bra. Och då får jag givetvis erbjuda henne det.

Jag håller med dig där, att man får nyttja de resurser man har. Ibland förstår jag inte hur folk kan gå 3-4 timmar per dag i skogen med sina hundar, om de verkligen gör det eller bara ljuger..? De kanske inte jobbar, men för mig är det en omöjlighet typ halva året och sen har jag ändå inte tid att bara gå i 4 timmar, jag arbetar heltid och dygnet har bara 24 timmar.

Däremot är jag en maximerare. Jag maximerar helst min fritid. Jag har helst med mig hundarna när jag rider, för då motioneras både hästen och hundarna, jag spar tid. Det har jag märkt stör en del hundägare, det räknas på nåt sätt som oseriöst att tänka så, för då har jag egentligen inte tid för hundarna. Själv ser jag det som vilken cykeltur som helst, ännu bättre då hundarna går lösa och kan välja om de vill springa i gräs eller på grusväg tex.

Min malle ÄLSKAR när vi tar en ridtur. Det slår vilken promenad eller cykeltur i världen. Det är bara synd att vi inte kan ut och rida oftare (jag har ingen egen häst) för det är fantastisk motion.

Så jag förstår inte problemet. Har aldrig hört att folk skulle ha något emot att man rastar på det viset. I min värld låter det som ett konstigt resonemang.

Tillägg: Det jag tror hade kunnat göra min hunds liv ännu bättre under den här tiden hade varit om vi bott så det varit lättare att spendera mer tid utomhus. Jag försökte vara ute och göra ingenting någon timme om dagen men det blir ändå inte samma som är man har en egen trädgård där man har något att göra medan hunden slappar på gräsmattan.

Lite OT.

Nu lämnar jag inte min 1-2 veckor i rad på pensionat (har i övrigt en valp), men min jobbsituation har gjort att jag är tvungen att lämna henne på pensionat med jämna mellanrum då jag inte kunnat lösa situationen på annat sätt när jag jobbat. Första tre gångerna var inte kul, men nu börjar hon vänja sig vid både personal och rutiner även där, så jag ser det som en stor fördel att hon redan är "inkörd" på pensionatet om jag skulle behöva eller vilja lämna henne för egen semestertripp eller liknande i framtiden. Detta pensionat har inga boxar/burar till hundarna, så det känns bra, men det jag inte gillar är att hunden är själv på natten, dock med andra hundar. Det är liksom grejen med att jag har henne där, att jag jobbar nätter och hon inte ska behöva vara själv hemma:grin:..

Vi är faktiskt såna som går 3-4 timmar i skogen varje dag :o Dock inte 3 timmars konstant gående, utan uppdelat på ett par gånger under dagen.

Sambon som är arbetslös går en tur på morgonen när ungarna är lämnade och jag passar på att gå när barnen har somnat. Riktigt skönt sätt att varva ner på och rensa skallen lite.

Visst blir det mindre imellanåt, men generellt är det så det ser ut varje dag.

Nu lämnar jag inte min 1-2 veckor i rad på pensionat (har i övrigt en valp), men min jobbsituation har gjort att jag är tvungen att lämna henne på pensionat med jämna mellanrum då jag inte kunnat lösa situationen på annat sätt när jag jobbat. Första tre gångerna var inte kul, men nu börjar hon vänja sig vid både personal och rutiner även där, så jag ser det som en stor fördel att hon redan är "inkörd" på pensionatet om jag skulle behöva eller vilja lämna henne för egen semestertripp eller liknande i framtiden. Detta pensionat har inga boxar/burar till hundarna, så det känns bra, men det jag inte gillar är att hunden är själv på natten, dock med andra hundar. Det är liksom grejen med att jag har henne där, att jag jobbar nätter och hon inte ska behöva vara själv hemma:grin:..

Ok det låter ju bra. Det kan nog vara bra att låta hunden vara en helg eller två på pensionatet om man vill ha den där 1 eller 2 hela veckor senare. Inte för att jag tror att min hund skulle bli knäckt eller må jättedåligt men för att han ska få det så bra som möjligt. Hur har de hundarna om de inte har boxar? Är hon tillsammans med alla andra hundar de har där eller i en grupp där hon känner de andra?

Nu har hon inte vart där jättemånga gånger, men pensionatet är även hunddagis (som jag inte kan utnyttja pga nattarbete). De har en dagisverksamhet med en personal, och en pensionatverksamhet för en annan personal. Min hund har fått gå i båda grupperna ( då jag har fått boka in henne när vi haft möten på jobbet under dagtid), och under dagen, med aktiviteter, hundbus och personal funkar hon kanon, under natten när hon får vara själv har det funkat sämre, då hon vart ledsen och ylat en del:cry:..

De har olika grupper med hundarna, så hanhundar går ihop, tikar går ihop, småhundar i en grupp osv. Tror de har ca 5-6 olika grupper indelat i kön och storlek. De har olika rum där alla hundar i sin grupp får samsas om utrymmet, utan att sitta i boxar och burar. Bra tänk tycker jag, men huvudproblemet kvarstår för mig att hunden ändå är ensam nattetid, och det är den tiden jag vill undvika just nu när hon är så liten. Dock ser jag det som ett bättre (men inte helt bra) altrnativ att hon är med andra hundar än helt själv. Jag söker i dagsläget efter nattmatte. Jag har en, men det funkar inte alltid, så en backup sökes, det är då jag får lämna bort henne på pensionatet..

Nu har hon inte vart där jättemånga gånger, men pensionatet är även hunddagis (som jag inte kan utnyttja pga nattarbete). De har en dagisverksamhet med en personal, och en pensionatverksamhet för en annan personal. Min hund har fått gå i båda grupperna ( då jag har fått boka in henne när vi haft möten på jobbet under dagtid), och under dagen, med aktiviteter, hundbus och personal funkar hon kanon, under natten när hon får vara själv har det funkat sämre, då hon vart ledsen och ylat en del:cry:..

De har olika grupper med hundarna, så hanhundar går ihop, tikar går ihop, småhundar i en grupp osv. Tror de har ca 5-6 olika grupper indelat i kön och storlek. De har olika rum där alla hundar i sin grupp får samsas om utrymmet, utan att sitta i boxar och burar. Bra tänk tycker jag, men huvudproblemet kvarstår för mig att hunden ändå är ensam nattetid, och det är den tiden jag vill undvika just nu när hon är så liten. Dock ser jag det som ett bättre (men inte helt bra) altrnativ att hon är med andra hundar än helt själv. Jag söker i dagsläget efter nattmatte. Jag har en, men det funkar inte alltid, så en backup sökes, det är då jag får lämna bort henne på pensionatet..

Ok, låter ungefär som det dagiset Kiro gick på innan fast de hade grupperna i boxar och delad inte in dem efter kön utan efter vilka som fungerade ihop. Det blir dock lite annorlunda om man ska ha hunden på pensionatet 1 vecka under ett halvår till skillnad från att du har hunden där mer regelbundet men kortare tid varje gång. Får man lämna hundarna i grupper på natten utan att personal är där? På hunddagis får de ju inte lämna lokalen obemannad om det är hundar där.

Ang. hundpensionat så långt ifrån optimalt och nåt jag skulle försöka undvika. Min vuxna hund vill gärna vara nära, mycket, och har ett stort behov även av männniskor. Valpen hade nog mest klättrat på väggarna.

delvis kl
Visst, absolut 0 ensamhet hade nog varit optimalt om man frågar hunden, men den träningen är viktig även i andra sammanhang, att lära sig att man inte behöver vara på varandra hela tiden. Sen ser jag ett par timmars ensamhet ibland inte som nåt min hund lider av, men visst, det är väl inte vad han hade önskat.

Ok, låter ungefär som det dagiset Kiro gick på innan fast de hade grupperna i boxar och delad inte in dem efter kön utan efter vilka som fungerade ihop. Det blir dock lite annorlunda om man ska ha hunden på pensionatet 1 vecka under ett halvår till skillnad från att du har hunden där mer regelbundet men kortare tid varje gång. Får man lämna hundarna i grupper på natten utan att personal är där? På hunddagis får de ju inte lämna lokalen obemannad om det är hundar där.

Nu är jag inte så insatt, men vad jag förstår så sover personal på kontoret och hunden/hundarna är i ett rum brevid. Allt handlar ju om vilka och hur många hundar som är inne just den natten. Min fick vara själv och vantrivdes (jag förstår henne) sist, det gjorde att hon inte trivs direkt och satt och ylade (matte har dåligt samvete men kan inte göra annorlunda)... Hon fick vara där igår igen, när jag hade möten/heldag på jobbet igår, och det funkade så mycket bättre när hon var bland hundar och personal under dagtid. Dåligt samvete? Ja... Men vad gör man liksom?....

Min malle ÄLSKAR när vi tar en ridtur. Det slår vilken promenad eller cykeltur i världen. Det är bara synd att vi inte kan ut och rida oftare (jag har ingen egen häst) för det är fantastisk motion.

Så jag förstår inte problemet. Har aldrig hört att folk skulle ha något emot att man rastar på det viset. I min värld låter det som ett konstigt resonemang.

Jag har faktiskt främst sett det i trådar på Buke, att det inte är lämpligt, bra osv. Själv tycker jag det är bästa sättet att motionera hund, precis som din malle:D

Hur vet du att din hund har det bra?
Då vi troligtvis har skaffat våra hundar för att vi tycker om att umgås med dem på olika sätt, är de även en utmärkt barometer på vårt eget välmående. Om hundarna får tillräckligt med kärlek och tid och aktivitet med oss och är lyckliga, så är vi troligtvis lyckliga själva också.

Har just konstaterat det ultimata testet för en lycklig hund: Den drömmer glada drömmar. :D

/Trötter, vars vovvling ligger i fåtöljen bredvid o sover, viftandes på svansen. :p

Jag har faktiskt främst sett det i trådar på Buke, att det inte är lämpligt, bra osv. Själv tycker jag det är bästa sättet att motionera hund, precis som din malle:D

Så fånigt. :D Skulle det liksom vara bättre att lämna hundarna ensamma hemma för att åka till stallet och sedan ge sig iväg för att fysträna hundarna ...

Fetange (här på buke) har en whippet som följer med henne när hon rider och jädrar vilket kondition och uthållighet den hunden har. Riktigt fint musklad också. Det är ju kanon att kunna ha med hunden! Jag önskar att jag hade kunnat ha det när jag hade häst, men det hade nog dessvärre slutat i kaos, så hunden fick ligga och sova i boxen medan jag red istället.

Att motionera hunden parallellt med hästen är ju kanonbra :D Min golden älskar att vara med i stallet och följa med på ridturer. Dessutom får hon ju då hålla ett tempo som jag inte hade kunnat hålla till fots.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 378
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 164
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 062
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka