Hur var säsongen 2009 för Er?

QuickStar

Trådstartare
Har för mig vi hade en liknande tråd förra året, alltid intressant att läsa!

Hur gick det för Er denna betäckningssäsongen?, mycket strul eller flöt allt på?
Kul saker som hände på vägen?

Enligt många har även denna säsongen varit "strulig" för många så nu kan vi se om det stämmer :)

Sv: Hur var säsongen 2009 för Er?

Svarar själv också då;

Det gick relativt bra, målet var att få henne dräktig vilket hon blev på andra försöket vilket jag tycker är fullt godkänt, första var dock inte mycket att räkna.

Hon kastade runt 300dygn och det upptäckte jag först när tiden gick ut och hon började sina, såg varken fölbrunst eller 30dygns. Efter att vetten varit ute och konst. henne tom så fick hon en PG spruta och hon kördes till stationen.
Ingen bra brunst blev det, kändes inte brunstig på livmoder enligt vet och hade ingen synlig brunst. Ägget gick dessutom fortare än väntat så hon blev seminerad efter ägglossning. Inga höga förhoppningar och hon var inte dräktig som väntat. Nästa brunst så hade hon ägg på rätt dagar men var inte brunstig, efter diskution med vetten valde jag en naturligt betäckande hingst och hoppades på att hon skulle komma igång, men icke.
Sen gjorde hon det av sig själv med ett fint ägg och blev seminerad samma dag som ägglossning och vóila, dräktig.
Summa sumarum så blev det en dyr säsong, drygt 7000kr mer än vad jag räknat med men jaja sånt som händer och hon är ju dräktig vilket är huvudsaken. :D

Skicken från utlandet funkade ypperligt, inget strul alls! Vilket var skönt, det kan ju ställa till det annars.

Jag är jättenöjd! Mitt sto tog sig på första brunsten med en hingst som hade dålig fertilitet i år! Hon är inte kollad sen hon åkte från stationen men jag ser på henne att hon fortfarande är dräktig för hon har bomull runt nerverna.

Ska kollas om några veckor.

Om mitt sto fortfarande är dräktigt så har det gått bra i år. Hon blev dräktig på första försöket och är kollad senast på 50 dygn. Jag tror att hon fortfarande är dräktig men kan ju inte veta säkert.

Sen köpte jag ett sto med föl vid sidan i år så det blev föl redan i år, :) jättekul och jag är såå nöjd med fölet.

Först så var jag på ul dag 27 och då hade hon släppt ägget typ dagen innan. Väntade ca en vecka och sprutade igång och vid nästa ul så hade hon släppt igen... Igångsprutning igen och sen seminerades hon två gånger i den brunsten.
Dräktig på 17 dygn...med tvillingar givetvis, den ena klämdes och hon är intekollad igen då säsongen var slut och jag är innerligt trött på all körning.

Hon känns dräktig i alla fall.

Jag är nöjd med säsongen för nu vet jag att hon är lätt att få dräktig men snabb att släppa ägg.
Förra året hade hon en kraftig infektion efter en svår fölning hos tidigare ägare men tog sig efter behandling, i år var hon ok.

Blev väl inte riktigt som det var tänkt.....vi har valt att inte betäcka i år,så nästa år blir det inga fölisar här för första gången på ca 10 år :(

Sto nummer 1 tog sig på andra brunsten, jag åkte dock ej iväg med henne på 30 dagars brunsten utan väntade en brunst till innan jag åkte (hon fölade 2 veckor för tidigt i år så OM hon hade tagit sig på 30 dagars brunsten så hade hon isf fölat i mars nästa år och det ville jag inte :crazy:)

Sto nummer 2 tog sig på första brunsten, första försöket :banana::bump: till skillnad från förra året när jag höll på hela sommaren och det blev till slut hingstbyte :crazy: så det här var hur skönt som helst! :laugh:

Sto nummer 1 är kollad på 45 dagar, ska kollas på 90 dagar i slutet på september. Sto nummer 2 är kollad på 45 dagar, är på 90 dagar i slutet på oktober.

Räknar med att få föl i maj och juni nästa år! :)

Jag räknade med en dyr och besvärlig säsong (envisas med att betäcka 17 årigt maiden sto).
Trots detta blev hon dräktig på andra semineringen,men mellan första och andra semineringen,hann TNT slarva bort ett skick och så strulade det med brunsterna,så här blir det föl ca 20 juni.

För oss blir det inte heller föl nästa år. Efter mycket strul, oro och pengar fick vi ett fint föl i år. Men det tog hårt på stoet och vi har haft svårt att hålla henne i hull (fölet är dock fint), så hon får vila och hämta sig minst ett år.

Min märr tog sej på första försöket (naturlig bet), sista betäckningsdagen 8maj.
På 16 el 17:e dygnet konstaterat dräktig med tvillingar, dygn 25 klämdes den ena. på 35 dygnet var vi inne igen och allt såg fint ut.
Undersöktes igen på 120:e dygnet och allt ser fortfarande jättefint ut.
Så nu har jag en smällfet märr i hagen, har blivit riktigt äggformad:p

Så för oss gick det väldigt smidigt:laugh:

Men jag är lite orolig för henne då hon har börjat röra sej väldigt stelt.. och belastar utsidan på hovarna väldigt mycket båda bak och det går riktigt tugnt i övrigt:( hon har gått barfota bak sedan betäckningen och det fungerade jättefint fram tills jag ryckte framskorna för 4veckor sedan, trodde i min enfald att hon skulle klara gå i hagen barfota (rids inte) Så i början på nästa vecka ska hon skos igen.. Vill inte att hon ska ha ont i tassarna, hon verkar inte vänja sej vid att gå barfota alls.

Men i övrigt mår hon fint:)

Det gick ju bra till slut. Hon hade en lång och seg brunst som vi hann seminera tre gånger på, men hon tog sig på den brunsten så trotts allt strul blev det ju bra i slutändan.

Jag måste säga att jag är nöjd. Ett sto har strulat, hon kastade i februari och var därför först ut av stona. Första brunsten tog hon sig inte, andra tog hon sig. På dygn 26 höll hon på att resorbera och därför sprutades det bort - ny brunst på vilken hon inte tog sig. På fjärde brunsten hade hingsten sålts så vi bytte hingst, då tog hon sig och är nu dräktig på ca 50 dygn.

De andra tre stona har varit okomplicerade. Nr ett blev dräktig med tvillingar men den ena klämde vi bort och hon är nu på 90 dygn. Nr två (som jag inte ens tänkte betäcka) tog sig på ett skick och var fortfarande dräktig på 45 för ett par månader sen. Nr 3 skulle seminera mitt i Falsterbo-veckan, vi fick skick på onsdag och seminerade, sen släppte ägget mellan lör och sön men hon tog sig ändå :).

Så jag tycker det har gått bra, jag har en skicklig veterinär och vi har ett otroligt gott samarbete.

Jag har haft den lättaste säsongen någonsin, inget körande fram och tillbaka till stationen.
Även ekonomiskt blev den billigaste säsongen hittills eftersom jag hade språngavgiften tillgodo ( dvs hela hingstens avgifter) från förra årets strul då stoet ej tog sig. Detta trots att stoet i år kördes till Tyskland t o r samt stod där tills 45:e dygnsdräktigheten, men veterinäravgifterna är också väldigt billiga där. Kördes ner till Tyskland den 8:e mars, jag hade ingen koll på när hon skulle komma i brunst eftersom hon ej visat någon brunst hemma denna säsong då, seminerad 10 + 12 mars och blev dräktig direkt:laugh:

Senast konstaterat dräktig på 90 dygn härhemma.

Mitt sto blev dräktig på första brunsten vilket ju var behändigt :).

Förra året släppte hon o var ej i kondition för att bli dräktig alls då hon kom från ridning o ej hade hull nog tror jag.

Funderar på vad jag ska välja till nästa år ;).

Flöt på riktigt bra, tog sig på första brunsten (två semineringar) och allt har fungerat alldeles utmärkt!

Lite strul har det varit för vårt sto. Hon har inte haft föl sedan 2006 och är nu 19 år, försökte att få henne dräktig 2006 men det lyckades inte då. Tänkte att vi nog gör ett sista försök i år och blir hon inte dräktig så försöker vi inte igen.

Först hade hon svårt att komma i brunst och seminvet. trodde att det var kört pga. att hon hade vätska i livmodern samt att hennes slemhinnor inte såg helt normala ut. Dock hade hon inga bakterier. Så hon gav inga förhoppningar. Hon tog sig inte i första brunsten och hon fick stå kvar på stationen efter andra eftersom det var mycket trix med spolningar osv. När jag ringde för att hämta hem henne i augusti (hon stod kvar en månad extra som sällskapsdam åt ett annat sto) blev jag överlycklig när jag fick veta att hon faktiskt var dräktig! Kändes som att vinna på lotto! :D

All heder åt vår semin vet. som sköter varje sto så minutiöst som om det vore hennes eget!

Struligt och bra och tråkigt och inte alls !!

Sto 1 Dräktig på 17 dygn efter första, men resorberat på 30. Samma sak igen ....Efter sista betäckningen ej kollad. Ett stort ?? alltså

Sto 2 Tog två brunser att få dräktig på 17 dygn, 30 dygn, ska kollas snart igen på 90dygn

Sto 3 Dräktig på 14 dygn, har fått "betäckningssjukan" efter narturlig betäckning så hon är inte kollad igen.

Sto 4 Fick ett försök pga sent född fölunge, tog sig inte. Börjar tidigt nästa säsong istället.

Eftersom jag hade en så strulig säsong bakom mig, där vi under flera år försökt få stoet dräktigt och inte lyckats valde jag att låna in ett sto denna säsongen. Min första uppfödning e Last Liberty föddes inte förrens 8 juli så det kändes sent att betäcka om.

Det inlånade stoet e Amulet u Jasper uue Nimmerdor valde jag Sheraton till. Tro det eller ej men hon tog sig på ett skick och beräknas föla 6 april.
Jag lyckades väl ha turen att hitta både ett superfertilt sto och en superfertil hingst denna gången!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka