Hur vänja vid att bästa kompisen ska flytta?

Jannice

Trådstartare
Mitt 2-åriga sto har gått med en shettis sedan jag fick hem henne för ca 1 år sedan och för 6 månader sedan fick de sällskap av en minishettis. När minisen kom hade alltså mitt sto och shettisen redat knutit an till varandra riktigt ordentligt. Nu till problemet:

Shettisen ska nu flytta och mitt sto och shettisen är verkligen bästa vänner. Hon får nästan panik när han inte är med, trots att minisen är med henne, hon gnäggar hjärtskärande efter honom och förlorar all sin trygghet. Minisen bryr hon sig inte om, det är alltid shettisen hon är med i hagen, hon har alltid koll på vart han är.

Jag kan tyvärr inte göra något åt att shettisen flyttar då han inte är min, men jag behöver tips om hur jag ska göra för att underlätta för henne när åker. Dels på att vänja henne vid att han inte är med och dels om det går att stärka bandet mellan henne och minisen istället.
 
Sv: Hur vänja vid att bästa kompisen ska flytta?

Skriker hon efter shettisen hela tiden? Även om han går iväg långt bort?

När vi flyttade blev min häst och den vi hade inackordad bffs på en gång. Den tredje hästen blev lite utanför från början, men nu när den inackorderade har flyttat så tyr de sig till varandra. Min gnäggade när inackorderingen åkte iväg, men hon lugnade sig ganska snabbt. Så brukar det även vara om man går iväg med den hästen hon nu har som sällskap. Så länge hon ser den eller om den är i stallet och hon i hagen är hon orolig, men det går bra om den andra går längre bort så att hon inte längre ser den. Kanske är det samma för din häst?
 
Sv: Hur vänja vid att bästa kompisen ska flytta?

Ja det är när hon inte ser honom som hon är som värst. Ser hon honom är det lugnt, de har boxarna mittemot varandra så inne i stallet ser hon honom hela tiden. Går jag ut och går med henne är hon lugn tills hon inte ser honom, sen när man kommer för långt bort så blir hon jätteorolig och vill bara hem...

Tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt...
 
Sv: Hur vänja vid att bästa kompisen ska flytta?

Eftersom shettisen kommer att flytta hur som helst så hade jag nog haft lite is i magen och bara låtit det ske. Tränar man på det så stressar man bara upp hästen tror jag. Det är ju stor skillnad på att han faktiskt är borta från gården och att han är kvar men hon inte ser honom. Så snart shettisen är borta på riktigt så kommer hon säkert att lugna sig och knyta nya band til minin istället. Håll koll på henne den första tiden bara så att hon inte går genom staket eller liknande.
 
Sv: Hur vänja vid att bästa kompisen ska flytta?

Är övertygad om att din häst släpper det rätt fort, hästar tänker inte som vi. Jag hade bara låtit shettisen flytta, det löser sig av sig självt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp