Hur väljer man köpare?

K

Krukan

Jag har nog hamnat i ett dröm sernarium, 2 perfekta köpare till en häst. Jag kan mkt väl se min häst hamna hos båda, underbara på sittsätt. Allt klcikade för både på provridningen osv.

Hur väljer jag vem som får köpa honom??? Hur ska jag resonera?

Sv: Hur väljer man köpare?

Är du intresserad av att hälsa på din häst kan du kolla vem som bor närmast fråga ut dom hur hästen kommer stå stall, kompisar osv

Vad dom har för ambitioner osv och vad dom kommer kunna ge din häst sen får du helt enkelt ställa dom emot varandra för och nackdelar:)

Hej!

En svår fråga. Själv så skulle jag titta på hur den får det hemma, med daglig utevistelse,bra hagar,kompisar osv. Är det någon äldre så känns det som om dom (förhoppningsvis) behåller hästen längre? Tidigare haft egen häst? Kanske bor någon av dom närmare dig så att du kan hälsa på, om du nu vill det? Träningsmöjligheter?
Men som sagt, ett trevligt "problem" Lycka till!

Börja med att ta reda på om bägge verkligen kommer att köpa. Det har hänt ett antal gånger för folk här inne att man tror man hitta rätt köpare ända tills det verkligen är dags. Då har köparen hoppat av.

Finns många saker att ta hänsyn till, och du har redan fått bra tips.
Vad vill dom göra med hästen/utveckling? Hur kommer stall/utevistelse m.m se ut? Tidigare erfarenheter av att ha häst? Deras ålder? Närmast att besöka? Vem kommer bäst överens med hästen? Vem tror du hästen kommer trivas bäst med?
Är båda lika bra på allt, och båda vill köpa, är det väl bara att dra lott eller köra på högstbjudande...

Börja med att ta reda på om bägge verkligen kommer att köpa. Det har hänt ett antal gånger för folk här inne att man tror man hitta rätt köpare ända tills det verkligen är dags. Då har köparen hoppat av.

Precis...

Till TS: Om du absolut inte kan välja köpare, sälj till den som betalar först.

Båda har sagt att de vill HA honom, besikta honom sen hämtar vi honm har båda parterna sagt. Båda beredda att lägga hanpenning tills besiktningen är klar.

Alla: Just där är dom väldigt lika, egna stall båda två, hagar så de räcker och blir över, den ena ska ha honom som ersättning till sin 22 åring som hon haft i 10 år. Den andra har just fått tagit bort sin 26 åring som hon haft sen han var 3. Båda två bor på såna ställen jag besöker ofta.

De ska ha hästen till samma sak och har samma mål med hästen.

Båda två äldre damer med mkt erfarenhet i backfickan.

Båda har pengarna redan nu, båda vill ha han besiktad så fort sm möjlgt och vill vara på plats och betala direkt efter besiktningen.

Då tycker jag den som var först att bestämma sig att hon ville ha hästen. De kan väl inte ha bestämt sig exakt samtidigt?

Jag tycker att den som först bestämde sig, ska få hästen. Vill du ha ut så mycket som möjligt av hästen - starta en budgivning. :idea:

de känns fräckt att börja en budgivning, säljer honom inte för pengarnas skull.

dom provred dagarna efter varandra. Berättade för båda att de fanns då 2 som jag låter komma och provrida. Bad dem ge besked idag, och både gav besked idag, och både är väl medvetna om den andra och har berättat att jag sitter i en knivig sits med att välja vem..

Tycker som inget av dem sagt först att de ska ha hästen, då de båda ringt samma dag.

Okej har du sakt till dom att båda är intresserade? för då borde man ju göra något för att få hästen om man verkligen vill ha den.

säg först till kavrn eller något den som säger att den kommer först får komma först och ta med sig den.

Detta förslag röstar jag också för.

*kl*TS detta har hänt oss ett par ggr..........superseriösa köpare som backar ur precis innan eller efter veterinärbes. trots att hästen gått UA. --> Alltså.........den som kan betala får köpa,cash is king!

Hmm. Härligt problem, ändå. Har du sett bådas stall? Behöver du be om referenser?

Hur mycket vet du om personerna?
Lite referenser osv kan ju vara bra att kolla upp.
Alla människor är inte alltid så trevliga mot hästarna - även om det känns så när man träffar dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar