hur väljer du ras?

Sv: hur väljer du ras?

De flesta har nog sin favoritras. Jag gillar alla hundar, men nummer ett för mig är schäfer, samt små "gosedjur" som t.ex papillon.

Asså de raser vi har hsft på våra hundar har vi bara fått av en slump eller nått.

Hovawarten vi hade köpte morsan bara för att hennes väninna hade valpar och hon ville ha en brukshund att träna o tävla.

Och att vi kom in på pudel var också en slump. Mina (Hoffen) började bli gammal och Albin skulle omplaceras så då tog vi honom. Tack vare honom köpte vi sedan Viska

/Jenny

Det är en kombination av olika sätt.
* Utseende; alltså storlek och pälstyp
* Arbetsområde: Ska jag inte jaga så köper jag inte en jakthund om man ska förenkla det. (men riktigt så enkelt är det inte)
* Tidigare erfarenheter, folk man känner som rekommenderar rasen tex.

Samtidigt blir det ju lite uteslutningsmetoden; inte så stor, inte så liten, inte så arbetskrävande...

Rasböcker stämmer faktiskt ganska bra överens tycker jag och det var en speciell bok min familj gick efter när vi valde vår ras; Shetland Sheepdog.

Men nu är det blandis på gång och där sket jag i vilka raser hon har (för jag har ingen aning!:p ). Då gick jag helt enkelt efter hur hon är som individ och det är nog det säkraste när det gäller blandisar iaf.

Att det blev den rasen vi har berodde mest på makens erfarenhet av den.

Och valpen valdes ut av maken över telefon, helt och hållet baserat på önskemål om utseende (svans, inga vita tecken i ansiktet). :o

Jag letade efter:

* Stor hund i litet format (30-40 cm hög)
* En hund som vill röra sig, som behöver mkt motion
* Sällskap
* Allsidig, allt från agility, lydnad och freestyle till junior handling
* Inte jakt eller brukshund
* Helst ingen kort eller strävhårig

Blev Shetland Sheepdog. Funderade lite mellan Sheltie, Pudel, JR, DSG, Pinscher. Gick i stort sätt på utseendet på slutet, mestadels pälsen och ville ha en ras som kan gå riktigt långt, speciellt inom agility.

Var dock svårt att hitta en trefärgad tik utan vita tecken i ansiktet. Fanns nästan bara Shelties med bläs, vilket jag tycker är grymt fult! :o

hej!! jo, jag har en liten konstig fråga.... hur väljer du ras? kör du på utseende (tror ingen gör det (hoppas ingen gör det)) eller utesluta metoden eller söker du bara runt på nätet? hur gör du?? kan du beskriva typ:
jag valde *ras* genom *hur du nu valde* för att *den är så snäll (tex.) bara lite kort om rasen osv.
:rofl:

Jag gick nog en hel del på utseende faktiskt. Om man inte skall ha en brukshund eller jakthund så är har man ganska stora valmöjligheter.

Jag ville ha en hund som inte fäller och var länge inne på en schnauzer. Den skulle absolut inte vara peppar och salt, utan svart. Men de svarta såg mycket ynkligare ut än p/s. de hade inte alls samma massa och pondus, utan var mer gängliga i kroppen. Svansarna var rätt fula också, tyckte jag.

Vi började fundera på om den mindre dvärgschnauzern ändå kunde vara något. Dv.schnauzern var inte gänglig, utan både kompakt och elegant på samma gång. Och så färgen... :love: jag tyckte att dvärgschnauzern svart/silver var den vackraste av alla schnauzrar. Varför fanns inte den färgen i mellanstorleken? Det hade varit den ultimata hunden!

Villrådig och fundersam bestämde jag mig slutligen för att träffa några kennlar. Första besöket blev en dv.schnauzerkennel och efter det hade jag bestämt mig. Det var inga små ynkliga hundar där inte och de var skojiga och alerta. Och - fåfäng som jag är ( :o ) - de var verkligen vackra. Urtjusiga hundar med pondus och elegans i ett. Det verkade dessutom vara synnerligen lyhörda och med mycket vilja att vara till lags.

Så en sådan hund blev det. Jag är glad över mitt val, för trevligare och mer arbetsvillig liten hund får man leta efter. Min snygga dv.schnauzer är en liten förklädd brukshund som älskar att arbeta!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka