Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Nu är det ju så att majoriteten av alla dryga 350 renraser som finns inte är sjuka på ett eller annat sätt :smirk:

Om blandaser nu är så friska, varför ligger dessa inte i den lägsta premiegruppen hos försäkringsbolagen?? Hur kan det komma sig att de ligger i riskgrupp 3 istället för i 1:an??

Antagligen för att man kan para en från grupp 1 med en från grupp 9 kanske...:idea:
Det finns som ingen ordning på raserna därför läggs dom mera i mitten och faktiskt på plussidan :D

Hur kommer det sig att så många , ja majoriteten skulle jag våga gissa på, inom renraserna är sjuka på ett eller annat sätt? Det är höftledsfel, armbågsfel, epilepsi, allergier, you name it... Används inte dessa hälsoprogram?

Börja röntga era blandrashundar någon gång så ska du få se på minst lika många som har höftfel! På renrasiga görs det oftast hälsokoller av alla slag, men inte på blandisar, kanske kan vara svaret på statistiken?

Senast ändrad:

Den dög väl, men den kanske inte kunde göra allt, drag, vall, fågel, jakt, se fin ut för Agda osv osv...det där boprde du begripa själv

Jag själv har en av sveriges äldsta raser...Skåningen, råttehunden eller den dansk/svenska gårdshunden.
Hur många raser finns i den tror du ?

Nähä... *lite dömm i hövvet* Så om vi skiter i renrasaveln, och går tillbaka till "alla hundar är blandraser som egentligen inte kunde allt" (finns det en mer mångsidig hund än brukschäfern idag??) så blir allt så mycket bättre...?

Inte en jäkla susning. Hur många "raser" är det i min golden, du som vet sånt?

Innebär i korthet att när två genetiskt väldigt olika individer paras är chanserna stora (observera att det inte finns någon garanti!) att avkomman får det bästa ur bägge föräldrar och därmed blir både starkare och friskare.
Nä chanserna är inte större att de ärver det bästa från båda föräldrarna, chanserna är precis lika stora som alltid, däremot så om man blandar två hundar som inte har samma ärftliga sjukdomar så är ofta förstaledsgenerationen friskare.

*kl

Jag kommer säkert få smisk för det här...:crazy:
Men jag kan ju säga att jag är helt och hållet 100 % ointresserad av utställningar och har inga som helst intentioner att tävla några höga klasser med mina hundar, utan var när jag skulle skaffa hund bara intresserad av att ha sällskapshund att hitta på roliga saker med.
Därför kunde jag inte motivera för mig själv att lägga 10-15 000 spänn på en renrasig hund. Jag köpte istället en blandrashund för en tredjedel av priset.

Nej, jag vet jag vet, hundköpet ska inte styras av ekonomiska faktorer och om man inte har råd ska man inte ha en hund etc etc, men tänk t.ex. på hur mycket utbildning jag och mina hundar fått för de pengar jag inte la på själva inköpet.

Så ja, jag skulle vilja säga att jag tror att det för många är så att det är pengarna som styr när man väljer att köpa en blandras istället för en renrasig hund. Man tycker helt enkelt att det känns omotiverat att lägga så mkt när man kan få en lika trevlig hund som dock inte är renrasig.

Nu var ju mina iofs vuxna omplaceringar, skulle jag köpa valp skulle jag antagligen vara mer petig med tex att det bara ska vara raser inblandade från samma grupp, ex två sällskapshundar eller två vallhundsraser som korsats.

En border som är skygg och nervös är inte en god representant för sin ras. Om tiken inte var det borde hon ha gått i rasaveln om det är så uselt att de flesta är skygga/nervösa. För mig luktar det bortförklaringar för annat som utesluter tiken ur rasaveln.

ursäkta mig men inget fel på tiken eller hanen hon upplever bara de som lugnare att kombinera dessa raser INGET FEL MED DET!!. på alla kullar hon har tagit de har inte varit några anmärkningar, är du ute efter bara hacka ner på folk kan du ju vända dig någon annan stans.

HUR får du det till att tollare och bordercollie skulle vara "likbyggda" raser? Mig veterligen är tollare en apporterande fågelhund och bordercollie en vallhund. Att de sedan kanske kan anses vara lika till utseende är en helt annan femma..

nej storleksmässigt och att de kompletterar varandra

Du får gärna hemskt gärna förklara hur en bordercollie och en tollare kompletterar varandra?

Och att tycka att två raser passar bra att korsa pga av att de har samma storlek är ju bara befängt.

Används inte dessa hälsoprogram?

Hälsoprogram används när man hittar ett problem inom en ras. Ibland faktskt annars också. Alla ögonlysningsresultat, HD/AD plåtar avlästa på SKK etc. är offentlig information på alla renraser - oavsett om det finns ett rasspecifikt hälsoprogram eller ej.

Vi kan aldrig få 100% helt friska hundar - oavsett var vi går med aveln. Det kommer alltid att finnas genmutationer som kommer att ställa till det. Genom att hålla oss till rasavel kommer nya mutationer att upptäckas tidigt, och vi kommer att även fortsättningsvis kunna förutsäga temprament, fallenhet, storlek och utseende.

Vad blandrasförespåkarna glömmer är att genetiska anlag inte försvinner. Genom att blanda om korten mellan raserna försvinner inte de sjukdomsanlag vi hittat - vi tappar bara bort dem tills de kikar fram igen. Tar man och blandar närbesläktade raser missar man poängen med hälsovinster i första generation, men har chans på mentalt fungerande hundar. Blandar man å andra sidan vitt skilda raser vinner man förmodligen i hälsa även om man tar 2 belastade individer, men istället misssar man kanske den mentala balansen som behövs för att väga in olika rasspecifika egenskaper.

Nu har jag sagt mitt, och ser ingen anledning i att fortsätta tugga om det i den här tråden. Vill man ta till sig argumenten har man redan gjort det, vill man inte kommer inte fler inlägg att ändra på den saken.

ursäkta mig men inget fel på tiken eller hanen hon upplever bara de som lugnare att kombinera dessa raser INGET FEL MED DET!!.

Nä, DU tycker inte det, men detta är ett diskussionsgforum, och här finns vi som faktisk tycker det är knasigt att kombinera två raser som är avlade till helt olika saker bara pga utseende och mentalitet.

Jag behöver inte höra mer, men du kan väl dra lite till till den som ville ha det :angel:Jag vet redan allt det där o lite till :idea:

Precis, det var det var exakt just den där repliken jag ville få fram.
Du VILL inte lyssna på vad motsidan har att säga oavsett om det är rent faktabaserat. På med skygglapparna!

att lägga 10-15 000 spänn på en renrasig hund. Jag köpte istället en blandrashund för en tredjedel av priset.

10 går jag med på...men 15000 kronor..vilken hund kostar så mycket?:eek: Jag kan med lätthet få en schäfer med toppbruksstam och flera generationer fria höfter för 8000. Nemas problemas.

Hälsoprogram används när man hittar ett problem inom en ras. Ibland faktskt annars också. Alla ögonlysningsresultat, HD/AD plåtar avlästa på SKK etc. är offentlig information på alla renraser - oavsett om det finns ett rasspecifikt hälsoprogram eller ej.

Vi kan aldrig få 100% helt friska hundar - oavsett var vi går med aveln. Det kommer alltid att finnas genmutationer som kommer att ställa till det. Genom att hålla oss till rasavel kommer nya mutationer att upptäckas tidigt, och vi kommer att även fortsättningsvis kunna förutsäga temprament, fallenhet, storlek och utseende.

Vad blandrasförespåkarna glömmer är att genetiska anlag inte försvinner. Genom att blanda om korten mellan raserna försvinner inte de sjukdomsanlag vi hittat - vi tappar bara bort dem tills de kikar fram igen. Tar man och blandar närbesläktade raser missar man poängen med hälsovinster i första generation, men har chans på mentalt fungerande hundar. Blandar man å andra sidan vitt skilda raser vinner man förmodligen i hälsa även om man tar 2 belastade individer, men istället misssar man kanske den mentala balansen som behövs för att väga in olika rasspecifika egenskaper.

Nu har jag sagt mitt, och ser ingen anledning i att fortsätta tugga om det i den här tråden. Vill man ta till sig argumenten har man redan gjort det, vill man inte kommer inte fler inlägg att ändra på den saken.

Tack för upplysningen! Det var exakt ett sånt svar jag var ute efter.:)
Sen fattar jag inte varför alla tror att jag förespråkar blandrasavel? Det gör jag absolut inte, tvärtom! Anledningen till att jag har en blandras är att jag föll totalt för henne å hon är den bästa jag kan ha, en riktig lyckoträff:love:! Hade jag inte snubblat över henne, hade jag suttit här med en bullterrier som var tingad å beställd. Nu blev det en som sagt en blandras istället.

Börja röntga era blandrashundar någon gång så ska du få se på minst lika många som har höftfel! På renrasiga görs det oftast hälsokoller av alla slag, men inte på blandisar, kanske kan vara svaret på statistiken?

Ja, men nu kan du inte dra mig över samma blandraskam som alla andra blandrasägare!
Bara för att jag har en blandras betyder det inte att jag är oansvarig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 3 hundar var av 2 st blandisar och en renrasig rottis.
Jag är uppväxt med bara renrasiga hundar och då har det varit mest schäfrar. Min första och nu äldsta blandis är en riktig 5vägskorsning. Hennes mamma är schäfer/labbe, pappan schäfer, collie och old english sheepdog. Hon är nu snart 15 år och är av alla hundar jag har haft genom åren den friskaste, snällaste och den ärligaste hunden jag någonsin har haft.
Det var egentligen inte meningen att jag skulle köpa henne då jag ville ha renrasigt men tyckte korsning lät konstig så jag åkte dit för att se hur valparna såg ut.
Det var en stor kull av väldigt söta valpar. Hennes föräldrar var väldigt sociala och trevliga både mentalt och exteriört. Iza valde mig och inte tvärtom. Det var bara att åka hem med henne.:love:
Blandis 2 tog jag hand om då ett äldre par hade blivit allergiska och frågade mig om jag kunde hjälpa till att hitta ett bra hem till honom. Det slutade med att jag behöll honom. Han är korsning med labbe och boarder collie. Ser ut som en labbe. Han är väldigt snäll, snygg i kroppen, pigg och glad. Förresten jag har röntgat alla mina hundar och det har varit ua på allt och tom grad a.

Iza
Indianonr4006-1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010

Hästrelaterat

Tillbaka