Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Jag har en blandras som är mycket trevlig. Pappan är dalmatiner och mamman är golden/dobermann.
Jag ser ingen anledning att inte köpa en blandras. Visst är det lite grisen i säcken när det gäller vilka rasegenskaper som kom med och vilka som inte kom med, men det är ju i sista ändan din upfostran som avgör hur din hund kommer att formas.
Nu kommer jag att få massor av mothugg, men det behövs lite motvikt till alla inlägg som doftar av blandras-fobi.:angel:

oj, hur ser den hunden ut? :)

Det var en nära vän till sambo som fick en kull och min sambo valde ut den i kullen som verkade bäst mentalt. Självständig, lugn och trevlig. Han kände tiken sen länge.

Sen är det ju en risk att skaffa sig en blandras sådär. Risk för att det blir ngt helt annat än man tänkt sig. Det tror jag inte att min sambo funderade så mkt på faktiskt. Turligt nog gick det bra iaf.

Nästa gång blir det blandras igen, men troligen kommer jag då att välja en relativt vuxen hund (omplacering) som man är mer säker på vad det blir av. Detta pga att vi vill undvika att få en aldeles för aktiv hund, efter som att vi föredrar att ha hund som sällskap i vardagen och inte som träningskamrat i ngn större utsträckning.

Anledningarna till att jag föredrar blandras är många. De är i regel (enl mig och många andra) friskare, bättre temperametsmässigt, och ger mig en möjlighet att hitta exakt det jag vill ha när det gäller kombination av temperament, behov, aktivitet, utseende och exteriör. Det har jag ännu inte funnit i någon renrasig hund.

Åfasen du vad priserna har stigit. Jag hävdar dock att det fortfarande finns fler renraser som kostar under tio tusen. Schäfern var bara ett exempel. Dessutom är blandraserna knappast billigare i många fall idag heller.

Det är mycket möjligt, dock tror jag inte att man får en renrasig hund av en seriös uppfödare för 4000, vilket var vad jag betalade för min senaste omplacering :smirk:

Jag skulle kanske känna annorlunda om jag hade "haft en ras" som jag verkligen fastnat för men det har jag inte, när jag har letat efter raser så brukar jag fastna för någon och sedan hitta en annan favorit inom en timma.
Så då kändes det precis lika bra att få en hund som inte såg ut som någonting annat än sig själv :love:

Det är mycket möjligt, dock tror jag inte att man får en renrasig hund av en seriös uppfödare för 4000, vilket var vad jag betalade för min senaste omplacering :smirk:

Jag skulle kanske känna annorlunda om jag hade "haft en ras" som jag verkligen fastnat för men det har jag inte, när jag har letat efter raser så brukar jag fastna för någon och sedan hitta en annan favorit inom en timma.
Så då kändes det precis lika bra att få en hund som inte såg ut som någonting annat än sig själv :love:

Fast inköpspriset är en piss i havet i jämförelse med vad en hund kostar under sitt liv. Ekonomi är ett av de mer svårbegripliga argumenten.

Min rottweiler ser precis ut som sig själv, jag skulle känna igen honom bland 10 000 rottweilers. Men å andra sidan så har jag inget behov av att hävda min unikhet genom mitt djur.

Om du läst mitt tidigare inlägg så hade du sett att jag redan skrivit att jag är medveten om att man inte ska ha hund om man inte har råd.
Jag hade kunnat köpa en hund för 15 000. Men jag gjorde inte det, som jag skrev innan, för att jag inte tyckte att jag behövde ha en renrasig hund, jag var bara ute efter att ha trevliga sällskapshundar och det är precis vad mina hundar är. (Observera att jag inte säger nu att alla blandraser blir bara trevliga sällskapshundar, det beror naturligtvis på vilka raser som är inblandade).

På samma sätt köper jag inte ett halsband för 700 spänn även om jag kunnat, helt enkelt eftersom jag tycker det är onödiga pengar när man kan köpa ett för 129 spänn som funkar lika bra.
Istället lägger jag hellre pengar på träning och kurser till mina hundar.

Min rottweiler ser precis ut som sig själv, jag skulle känna igen honom bland 10 000 rottweilers. Men å andra sidan så har jag inget behov av att hävda min unikhet genom mitt djur.

Det har inte jag heller.
Jag försöker snarare säga att min hund är precis lika fin som vilken rashund som helst, iallafall för mig :love:

Det har inte jag heller.
Jag försöker snarare säga att min hund är precis lika fin som vilken rashund som helst, iallafall för mig :love:

De flesta tycker sina hundar är jättefina, även om de feta,ohälsosamma,skabbiga och skeva.
Det brukar snrare vara svårare att få folk att se att deras hundar inte är perfekta, utan att de tar det personligt och blir kränkta.

Du verkar inte kunna engelska, men "smirk" betyder just hånflin.
Är smilien fortfarande befogad?

Så den blandrasen du har är din favoritblandras?

Jag förstår inte det där "jag älskar blandraser"..det finns ju miljoners miljarders olika sorter och kombinationer. Kan man dra alla dom över en kam? Jag kan förstå folk som säger " Jag skulle kunna tänka mig en blanding mellan den rasen och den rasen" om dom träffat just ex antal sådana eller trodde sig veta hur en sån skulle kunna bli. Men det går ju varken att generalisera blandisar eller alla renraser i världen. Jag tycker uttrycket är märkligt.

Du får gärna hemskt gärna förklara hur en bordercollie och en tollare kompletterar varandra?

Och att tycka att två raser passar bra att korsa pga av att de har samma storlek är ju bara befängt.

ursäkta men orka bry sig, jag råkar bara äga en sån korsning. det var väl de forumet handlade om?? ni får väl tycka vad ni vill men vill jag veta så frågar jag om det!

jo frågar man så får man ju inte veta men det börjar bli tradigt när folk bara ska tycka o veta bäst. min uppfödare har tagit valpar efter mer än en hane men nu råkar det vara så att denna kombination har varit jättelyckad, det är lixom inte jag som valt föräldrarna utan bara köpt en underbar hund.

Du gjorde ett aktivt val när du köpte en valp. Alltså "godkännde" du uppfödarens val av avelsmaterial.
Jag är fortfarande nyfiken på varför uppfödaren (och därmed du) tycker att det var en passande korsning? Annat än att de har ungefär samma kroppsbyggnad och att tiken uppenbarligen var nervös? Det är två raser med ett mycket utpräglat användningsområde, tollaren har ett mycket speciellt jaktbeteende och BC är den mest extrama vallningsmaskinen.

det märks inget av dessa typiska inriktningar på min hund, hon var lite sån att hon ville hålla lite koll i början men inte längre, någon jaktinstikt finns inte mer än att hämta bollen om jag kastar iväg den.. hon har fått en så bra kombination mellan sin tik o tollarhanen att hon tagit 2 kullar. jag har aldrig träffat på denna kombination innan. men den är så komplett, mina vetrinärer håller oxå med om detta.

tiken är inte nervös har redan påpekat detta. antagligen uppfödaren erfarenhet sen innan.

Om inte tiken är nervös och inte har nervösa linjer bakom sig och hon parade den med en likadan hane så är risken liten att valparna blir nervösa. Rädslor har en stark nedärvningsbarhet. En BRA Bc är inte nervös! Och är de inte bra så har de inget i aveln att göra.

De flesta tycker sina hundar är jättefina, även om de feta,ohälsosamma,skabbiga och skeva.
Det brukar snrare vara svårare att få folk att se att deras hundar inte är perfekta, utan att de tar det personligt och blir kränkta.

vår hund är en blandras och vi får alltid kommentarer på hur fin och vacker och snäll m.m hon är och förra veckan så berömde en vetrinär vår friska och sunda hund så det kan bli lycko träffar i blandraser också :D

jag tycker att smaken är som baken och att vissa har bra erfarenheter av renrasiga och andra av blandrase och så som jag sett och upplevt det är blandraser friskare än renrasiga fast visst alla hundar kan få sjukdomar m.m men jag har nu 1 blandras och vår andra dog av cancer vid 10 års ålder och ingen av dom har varit sjuka i sitt liv (förutom cancern i slutet p.g.a ålderdom) men en släkting har nu 5 stycken shelties som dom alla köpte för minst 9000 kr och dom Alla har vars en sjukdom som kostar jätte mycket pengar.
Sheltiesarna är köpta från olika kennlar som skk har rekomenderat så... inget speciellt om uppfödaren.

Vår första blandras var inte alls planerad och hon var raserna bc/kelpie och dom var iallafall i samma rasgrupp men hon var endå en blandras och hon var en underbar familje hund men en off och on knapp men jag skulle aldrig köpa en sån hund igen som det ser ut nu då jag inte har tid eller möjligheten till att ha en sån krävande hund.

nu till blandras 2 som heter bella och är 1 år och 5 månader :love:

Jag ville ha en hund som liknade vår andra blandras mycket och vi letade och letade men hittade ingen som jag ville ha men så en dag så hittade jag en annons om bc/labbe/flatte/wachtel och jag bara skrek Aldrig inne i huvudet men mamma ville se hur dom såg ut och eftersom dom bodde i samma kommun så åkte vi och vips så föll våra hjärtan och hon fick följa me oss hem senare :p
Och bella har en super off och on knapp och hon är lugn nästan överallt förutom ställen hon inte varit på innan :rofl: som vetrinären tex :devil:

men nu så vill ja köpa en hund till som ska vara mest till sällskap men endå kunna springa lite agility och sånt men mitt problem är att JAG inte vill lägga ut minst 7000 kr på en sällskaps hund som kan få stora problem när jag kan ta en blandras för hälften av pengarna..

men visst jag vill ha en renrasig och kunna ställa ut den och sånt men ....

alla har vi våra egna tankar och erfarenheter av blandraser / renraser och så kommer de alltid vara..

själv skulle jag vilja ha en jack russel men som sagt.. dom kostar minst 6000..

haha ha en bra dag och förlåt för att de blev så långt:o:bump:

Senast ändrad:

Klokrent! :) Kan inte låta bli att le när jag läste detta. Jag tror det är rätt vanligt oavsett om man har en renrasig hund, blandrashund, bondkatt, perserkatt, travare, islandshäst, fjording eller halvblod.. Folk har en tendens att inte se att deras djur eller (barn för den delen oxå) inte är perfekta. Vi blir nog alla till mans lite hemmablinda och ser inte våra älskade älsklingars defekter och såklart blir vi lite sårade när folk påpekar våra älsklingars brister. :D

jag tycker att smaken är som baken och att vissa har bra erfarenheter av renrasiga och andra av blandrase
och så som jag sett och upplevt det är blandraser friskare än renrasiga
Men läs nu vad alla har skrivit, för det här upprepas bara hela tiden.
Ingen påstår att blandraser är sjuka. Problemet är att det inte finns någon statistik på blandraser. Det FINNS en statistik på renraser där man har listat vilka raser som är friskast/sjukast osv. Hur ska man kunna veta att blandraser är friskare? Det kan man ju inte bara gå och gissa och inbilla sig att det är som man tror. Jag tror att det finns rymdvarelser, är faktiskt helt övertygad. Men det går ju inte att bevisa...eller hur? Folk säger sig ha sett rymdvarelser och hävdar att dom finns. Men man kan omöjligt veta förrän det blir uppenbart. Man kan med andra ord inte veta om blandraser är friskare än renrasiga hundar förrän det finns statistik på det.

Sheltiesarna är köpta från olika kennlar som skk har rekomenderat så... inget speciellt om uppfödaren.
Fast då har man också köpt grisen i säcken om man inte har kollat upp kenneln själv. Somsagt, på hunddata kan man kolla upp föräldrardjurens hälsa. Hade dom gjort det hade dom kunnat slippa köpa sina 9000 kronors hundar +veterinärutgifter och köpt sig en frisk hund istället.

men nu så vill ja köpa en hund till som ska vara mest till sällskap men endå kunna springa lite agility och sånt men mitt problem är att JAG inte vill lägga ut minst 7000 kr på en sällskaps hund som kan få stora problem när jag kan ta en blandras för hälften av pengarna..
Men tänk om du får en sjuk blandras och får lägga ut flera tusen kronor till i veterinärutgift? Hur kan du veta att den automatiskt kommer att bli frisk?

men visst jag vill ha en renrasig och kunna ställa ut den och sånt men ....
Fast jag har alltid haft renrasigt och jag har aldrig ens haft ett intresse att ställa ut. Dom som förespråkar renraser gör det fortfarande inte för att "det går att ställa ut"..Min nästa hund kommer att bli en fullkomligt renrasig hund..men hör och häpna...den kommer inte att GÅ att ställa ut för att just den typen inte går hem på utställningar:idea:.

alla har vi våra egna tankar och erfarenheter av blandraser / renraser och så kommer de alltid vara..

Men i dom här fallen handlar det inte om åsikter. Det handlar om sådant som det finns ren fakta på. Jorden är ju rund...eller?

Du verkar inte kunna engelska, men "smirk" betyder just hånflin.
Är smilien fortfarande befogad?
jag tyckte att den smileyn passade in där och filosoferade inte mer över det. vill du att jag ska ändra och skriva :) istället?
Blir du helt galen om du gör en :crazy:
Om jag gör en :banana: betyder det att jag står och försöker dansa som den bananen då?

den blandrasen du har är din favoritblandras?

Jag förstår inte det där "jag älskar blandraser"..det finns ju miljoners miljarders olika sorter och kombinationer. Kan man dra alla dom över en kam? Jag kan förstå folk som säger " Jag skulle kunna tänka mig en blanding mellan den rasen och den rasen" om dom träffat just ex antal sådana eller trodde sig veta hur en sån skulle kunna bli. Men det går ju varken att generalisera blandisar eller alla renraser i världen. Jag tycker uttrycket är märkligt.

Nej, jag sa aldrig att blandraser är min favorit-ras.
Om det hade kommit en lämplig dvärgschnauzer i min väg när jag skulle ta omplaceringshund hade jag förmodligen tagit den istället. Nu var hundarna jag fastnade för båda två blandraser, det råkade bli så.
Det jag sa var att jag inte bryr mig om huruvida min hund är en blandras eller inte, det spelar mig ingen roll, det som är viktigt för mig är att det är en hund som är lämplig i storlek temperament etc etc och det råkade den här vara.

Självklart är jag inte så dum att jag tror att det hade blivit samma resultat om jag tagit en schäfer/bordercollie/rottis/amstaff kanske, men tack för antydningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka