Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Nej, men en del av det. Att inte t ex hudproblem på en boxer finns i rullorna
. Hur ska man kunna veta allt ?
Jag fick höra att jag skulle "passa" mig för några kennlar i min egen ras...men varför gör inte rasklubben eller SKK nåt åt såna kennlar då?

Men måste det verkligen kosta så mycket då?
DNA testas måste ju alla ju alla Amstaffs göra idag, varför inte göra det på alla raser? Och införa så två heltidsjobb går till att peta in alla resultat i databanken kan ju inte innebära enorma summor för den enskilde skk medlemmen? Om alla betalar fem kronor mer på medlemskapet och att de som jobbar på skk är mer effektiva i någon annan sektor så är den biten löst.
(det kan räcka med att spara in på kopieringspapper, el-förbrukning eller någon annan sak som småpengar försvinner på.........

Jag förstår och jag håller med. Men fortfarande kan man läsa tex RAS, jag har läst ett par rasers "RAS" på skk:s hemsida och där står det ungefär i hur stor utberedning en viss ras har sjukdomar och vad som görs för att motverka problemen (mycket utförligt).Tar man sig tid att läsa ingående om sin ras är man åtminstone medveten om vad som döljer sig i krokarna. Sen kan jag säga som så att jag är helt klart FÖR avelsstopp på vissa raser eller åtminstone ganska rejäl utavel (där man blandar in annat blod från en ras med liknande härkomst, man blandar mao..men under strikta reformer). Sen att man inte kan se alla rasrelaterade sjukdomar är rätt-och fel. Fel på så vis att jag också tycker att det borde stå där i all den mån det går.

Nej, men en del av det. Att inte t ex hudproblem på en boxer finns i rullorna
. Hur ska man kunna veta allt ?
Jag fick höra att jag skulle "passa" mig för några kennlar i min egen ras...men varför gör inte rasklubben eller SKK nåt åt såna kennlar då?
För att tyvärr är inte alla ense om vilka kennlar som är vettiga eller ej. Tar man schäfern som gott exempel är ju dom två lägrena så extremt indelade att man kunde tro att det handlade om två olika raser. Det verkar finnas väldigt olika definitioner på ordet "schäfer"..:crazy:

Håller fullständigt med dig Martha!
Man är snabb som :devil: att hoppa på blanras aveln,men när man talar om extrem avel så får man hela tiden höra att skk har tagit tag i det.
Men vad gör skk?
Det är ju inte bara en Ras som är sönder avlad.

Den perfekta definitionen på sch borde ju vara ur hundens perspektiv och inte ur folks.
Med det menar jag att både fysik o psyke ska vara bra, vilket det i mina ögon inte är överallt. En riktig bruksschäfer med normal fysik KAN ju faktiskt inte vara fel, en nervklen räkstjärt KAN inte vara rätt ( fats det tycker ju utställningsfolket)

Man är snabb som :devil: att hoppa på blanras aveln,men när man talar om extrem avel så får man hela tiden höra att skk har tagit tag i det.
Men vad gör skk?

Det är märkligt med tanke på hur otaligt många gamla och nya trådar det finns på buke om just extremavel. Jag har deltagit i varenda en. Bara för att nämna några raser som diskuterats:

Engelsk bulldog (framförallt)
Basset hound
Mastino Neapolitano
Chinese crested dog
Schäfer

Men vad gör skk?

Tack :D

..och där är ju detsamma att folk som stöder extremavel är ju heller inte riktigt rätt. Det borde förbjudas för hundarnas skull.Fast dä är det ju fint för dom har ju stamtavla och går under SKK och kan visas upp på utställning.

Den perfekta definitionen på sch borde ju vara ur hundens perspektiv och inte ur folks.
Med det menar jag att både fysik o psyke ska vara bra, vilket det i mina ögon inte är överallt. En riktig bruksschäfer med normal fysik KAN ju faktiskt inte vara fel, en nervklen räkstjärt KAN inte vara rätt ( fats det tycker ju utställningsfolket)

Och jag tycker som du och inte bara i schäfer rasen..alla jyckar ska ha rätt till ett bra psyke och en bra fysik. Dom ska åtminstone ha rätt till förutsättningarna.

Men samtliga som har en "extremavlad" ras hävdar ju att rasklubben jobbar på problemet...det är bullshit för att har dom inte hundar som ser ut som hej kom o hjälp mig så får dom inga bra utlåtanden på utställning. Hur bra går en normal bruksschäfer i schäferrringen t ex ?

T ex min ras har ju idag problem med att hundarna pga snäv avel har blivit för "små"... min ras ska vara som små jäkla köttbullar för att gå bra på utställning. Rasklubben vill ha min hane i aveln pga flera olika faktorer, men jag vägrar göda upp honom för att få "points" :smirk:
Han är vältränad och välmusklad som en hund ska vara och inte ska nån jäkla rosett äventyra hans välmående

Senast ändrad:

Jag förstår och jag håller med. Men fortfarande kan man läsa tex RAS, jag har läst ett par rasers "RAS" på skk:s hemsida och där står det ungefär i hur stor utberedning en viss ras har sjukdomar och vad som görs för att motverka problemen (mycket utförligt).Tar man sig tid att läsa ingående om sin ras är man åtminstone medveten om vad som döljer sig i krokarna. Sen kan jag säga som så att jag är helt klart FÖR avelsstopp på vissa raser eller åtminstone ganska rejäl utavel (där man blandar in annat blod från en ras med liknande härkomst, man blandar mao..men under strikta reformer). Sen att man inte kan se alla rasrelaterade sjukdomar är rätt-och fel. Fel på så vis att jag också tycker att det borde stå där i all den mån det går.

Jo jag har också läst RAS för många olika raser, men allt står ju inte med där.. Och RAS är ju bara en rekomendation, inget som är tvång.... Nu har jag faktiskt inte läst ex Schäferns RAS, (inte varit i mitt intresse) Men, står det något om hudproblem? Står det om Demodex? (finns ju en sådan tråd just u på buke.. )

Ang utavel, kan jag hålla med i vissa fall, men det får nog få en egen tråd.. Hur man kan gå till väga osv utan att föstöra rasstandarden..

Jag har i flera år försökt förklara varför jag är "emot" SKK och renrasaveln....för det är som att bara för att det är SKK o renras så är allt ok ?? Det är LÅNGT ifrån OK.
Enligt vem? citera gärna för jag har läst hela tråden och hittar inte ett enda inlägg som ens antyder det.

Även om NI vet det så vet faktiskt inte Svennson det, för i så fall skulle det inte finnas extremavel ( som i mina ögon är värre än de flesta blandrasavlare) och är "ni" så blinda så att ni inte ser att det föregår ren djurplågeri i renrasens tecken så är det skamligt faktisk.
Nja..jag skulle inte skylla extremavlen på svensson. Det skulle jag faktiskt göra på uppfödarna och dom som är kunniga inom sin "extremras"..ja..förutom det fåtal som kanske vill göra något åt problemen. Jag är för utavel på extremraser. Eller rentav avelstopp.
Jag kan dock inte påstå att man kan hylla blandrasaveln alla gånger för att se till att djuren far rätt till :crazy:. "Åh, vi blandar vår BC med en pointer och säljer den till ..ja första bästa!"..så får hunden antingen leva sitt liv med 8 olika ägare för att ingen orkade med den eller finna sig i ett liv med total understimulans. DET är djurplågeri i mina ögon också.

Många gånger har jag tänkt,om renras avel är så bra som det sägs
varför finns det så mycket defekter på dessa hundar då?
Man vill väl ha en så sund hund som mjöligt!

Enligt vem? citera gärna för jag har läst hela tråden och hittar inte ett enda inlägg som ens antyder det.

Nja..jag skulle inte skylla extremavlen på svensson. Det skulle jag faktiskt göra på uppfödarna och dom som är kunniga inom sin "extremras"..ja..förutom det fåtal som kanske vill göra något åt problemen. Jag är för utavel på extremraser. Eller rentav avelstopp.
Jag kan dock inte påstå att man kan hylla blandrasaveln alla gånger för att se till att djuren far rätt till :crazy:. "Åh, vi blandar vår BC med en pointer och säljer den till ..ja första bästa!"..så får hunden antingen leva sitt liv med 8 olika ägare för att ingen orkade med den eller finna sig i ett liv med total understimulans. DET är djurplågeri i mina ögon också.

Men du, HUR många renraser tror du lider av understimulans ? Idag tex såg jag en JRT som jagade sin egens svans tills han ramlade omkull....
Jag har också 1000 ggr sagt att jag INTE stöder blandrasavel men jag totaldissar den inte heller och accepterar att folk kanske inte vill ha renras av olika anledningar, och att sunt förnuft ska råda. Mina blandraser har samtliga varit helt otroliga i både psyke ( även om de flesta varit ompl).
Jag kan ju inte BARA ha haft tur.... Men jag skaffar ju inte en pundarblandning mellan pitbull/doberman och rottis heller...

Men om nån blandar en lhasa apso med en york så går ju knappast världen under för det coh den hunden lär ju inte bli mindre understimulerad än en renrasig av nån av raserna , det får du ju hålla med om

Senast ändrad:

Men samtliga som har en "extremavlad" ras hävdar ju att rasklubben jobbar på problemet...det är bullshit för att har dom inte hundar som ser ut som hej kom o hjälp mig så får dom inga bra utlåtanden på utställning. Hur bra går en normal bruksschäfer i schäferrringen t ex
?
Kan hålla med, men det är väl just det att folk inte kan svälja egot och inse att det är levande varelser och inte dockor dom har i kopplena.

T ex min ras har ju idag problem med att hundarna pga snäv avel har blivit för "små"... min ras ska vara som små jäkla köttbullar för att gå bra på utställning. Rasklubben vill ha min hane i aveln pga flera olika faktorer, men jag vägrar göda upp honom för att få "points" :smirk:
Han är vältränad och välmusklad som en hund ska vara och inte ska nån jäkla rosett äventyra hans välmående]
I "min" ras verkar det hända grejjer..men det har varit trögstartat. Man har tex börjat presentera vikten av MH och tom presenterat grytprov osv på hemsidan. Det är ett stort framsteg för en ras som har varit på god väg att bli käringhund! Här behövs det dock jobbas mer på sjukdomarna. Det är fortfarande tio procent kvar av rasen som har för mkt hudproblem. Jag kan hålla med om att ofta går det för långsamt innan det händer något.

Fast din ras ser inte jag som extremavlad ras, utan en ras som fått ta mycket skit pga att förmodligen snäv avelsbas och mycket problem pga det.
Eller menar du att det är färgen som ställer till det ?

Det är märkligt med tanke på hur otaligt många gamla och nya trådar det finns på buke om just extremavel. Jag har deltagit i varenda en. Bara för att nämna några raser som diskuterats:

Engelsk bulldog (framförallt)
Basset hound
Mastino Neapolitano
Chinese crested dog
Schäfer

Okey!
Men min fråga var, vad gör skk åt problemet?

Men måste det verkligen kosta så mycket då?
DNA testas måste ju alla ju alla Amstaffs göra idag, varför inte göra det på alla raser? Och införa så två heltidsjobb går till att peta in alla resultat i databanken kan ju inte innebära enorma summor för den enskilde skk medlemmen? Om alla betalar fem kronor mer på medlemskapet och att de som jobbar på skk är mer effektiva i någon annan sektor så är den biten löst.
(det kan räcka med att spara in på kopieringspapper, el-förbrukning eller någon annan sak som småpengar försvinner på.........

I maj 2001 gjorde jag blodtypning på min häst när den skulle registreras. Det kostade hos SLU 550:-+ vetr.kostnad för att ta blodprovet så lär det inte vara billigare idag med tanke på att det är DNA test som är så fantastigt bra.
Tyckte själv när jag fick resultatet att det verkligen var hingst och sto som tillverkat min häst såg ut som DNA. Men jag vet inte:confused: skillnaden på ordet DNA alt blodtypning är mig fortfarande frågande.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka