Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Men du, HUR många renraser tror du lider av understimulans ? Idag tex såg jag en JRT som jagade sin egens svans tills han ramlade omkull....
Många! Däremot vet jag hur svårt det är att få köpa en hund från en seriös kennel om man inte hade tänkt göra just det den är skapt för. Sen finns det rötägg till kennlar och rötägg till folk. Överallt.

Men om nån blandar en lhasa apso med en york så går ju knappast världen under för det coh den hunden lär ju inte bli mindre understimulerad än en renrasig av nån av raserna , det får du ju hålla med om
Ja, sålänge föräldrardjuren är trevliga och sunda så!

Ja, men om efterfrågan ökar enormt på tjänsten, så borde priset rimligtvis sjunka om Skk har samarbete med de kunniga?

Resten av vad du skrev, vet ja inte hur jag ska tolka..

Men varför inte fortsätta avla på de raser som du anses vara friska?
Varför tar du inte tag i saker och börjar jobba med att få fram friska individer inom en ras som just du kankse kan börja brinna för?
Varför sitta här o gnälla på att SKK som är en myndighet inte någo som avlar, utan de har till uppgift att registrera, bedömma och kontrollera hundar. Inte avlar SKK på nåt, utan uppfördarna som är anslutna till SKK´s organisation.

Varför avla fram blandraser(trots sk ej sjuka rasblandningar) när man kan jobba med rasrena hundar och få rejäl credit för arbetet man lägger ner på det hela?

Ja, men om efterfrågan ökar enormt på tjänsten, så borde priset rimligtvis sjunka om Skk har samarbete med de kunniga?

Resten av vad du skrev, vet ja inte hur jag ska tolka..

Kan tyckas så men får SLU mer att göra krävs det troligtvis mer folk och då stiger säkert SLU.s kostnader istället.

Men, inne på SKK, man kan kolla endast vissa rasbundna sjukdommar.
Som AD/HD, patella, ögonlysningar och säkert nåt mer som jag glömt just nu...(trött)- Just det HM kan man kika på med.
Men, tyvärr, om man har en ras, som ex fransk bulldog, där registreras endast patella testen, inte hjärtundersökningarna, det håller rasklubben i. Det registreras inte ens om man skickar in det till skk, just den exakta orsaken vet jag inte, men har någon svar på det så upplys mig gärna.

Om man själv som hundägare skickar in resultaten av en undersökning finns inget som bevisar att det är rätt hund som undersökts. För att resultaten ska reggas måste det antingen vara generell registrering av resultaten (som för AD/HD, ögonlysning t.ex) eller så har rasklubben ansökt om central registrering. Då kontrollerar veterinären hundens identitet och resultatet registreras oavsett om det är bra eller dåligt. Hundägaren kan inte själv välja att bara visa bra resultat. I regel behövs SKKs remiss för reggning av rasvisa undersökningar.

Dels för att det verkar vara en av dom vanligaste raserna att blanda med, och också för att BC blandningar och bruksblandningar folk verkar ha mest problem med. Inte fysiskt, men mentalt. Border collien är en av dom mest krävande raserna man kan äga.

ja det KAN vara en av de mest krävande men min hund har jag lyckats bra med i uppfostran hon är inte speciellt krävande tycker jag, jag är väldigt aktiv som människa min hund får vara med på allt jag gör utom handla på ica, 6h i stallet varje dag blir hon tillräckligt stimulerad av, sen att vi går lite prom och tränar agility det tycker hon bara är roligt, skönt med henne för när hon känner sig nöjd med dagen går hon o lägger sig bekvämt o tittar nöjt på oavsett om det är hemma i sin korg eller om vi är i stallet eller var vi är, då vet jag som matte att jag har en nöjd hund! :)

Det är märkligt med tanke på hur otaligt många gamla och nya trådar det finns på buke om just extremavel. Jag har deltagit i varenda en. Bara för att nämna några raser som diskuterats:

Engelsk bulldog (framförallt)
Basset hound
Mastino Neapolitano
Chinese crested dog
Schäfer

Även jag skriver under på detta.

*kl*
En rent allmän undran till er som köper bruksblandningar (eller annan krävande blandning):
Ni som är ansvarstagande, kreativa, aktiva ja, helt enkelt ni som stimulerar era hundar nog för att göra dem till dom harmoniska individer ni påstår att ni har..
Har ni några moraliska funderingar när ni köper blandras? Funderar ni på hur resten av kullen och föregående kullar har fått det?
Trots allt, så är det så att när man läser annonserna så står det ofta att det blir perfekta sällskapshundar:crazy:
Det stämmer väl inte riktigt?
För hade det stämt, så hade det väl inte vart så översvämmat i våra hundstall av dessa blandningar! För att inte tala om alla annonser med omplaceringar, där hundar från åtta månader och uppåt får byta hem pga. "allergier", "ändrade familjeförhållanden" och "tidsbrist"?
Tycker lite synd om dom som verkligen har dessa skäl:o
Är väldigt nyfiken på hur man kan försvara sitt köp, helt enkelt;)
//C

håller helt med dig. tyvärr hamnar hundar i hem som inte klarar av dem o de hittar på alla möjliga anl till varför de inte kan ha kvar hunden. en kompis till mig hittade en jättefin blandis kommer ej ihåg vilka raser der var men tror det var någon amstaffbland. de sa att de var pga tidsbrist eller något sånt o satt den på annons för 2000 detta pris ifrågasatte hon då hon vet att en frisk hund av denna ras ligger mer än det dubbla i pris, de visade sig att de inte hade kontroll över sin hund. :confused:

Det är mycket möjligt, dock tror jag inte att man får en renrasig hund av en seriös uppfödare för 4000, vilket var vad jag betalade för min senaste omplacering :smirk:

Jag skulle kanske känna annorlunda om jag hade "haft en ras" som jag verkligen fastnat för men det har jag inte, när jag har letat efter raser så brukar jag fastna för någon och sedan hitta en annan favorit inom en timma.
Så då kändes det precis lika bra att få en hund som inte såg ut som någonting annat än sig själv :love:

Jo om det är en renrasig OMPLACERING.
Har inte betalat mer för någon av de omplaceringar min familj haft (Cairnterrier, Irländsk Varghund, Pumi, Briard, Malinois)

Min Malle var bara 3månader när jag tog honom & jag betalade då halva valppriset eftersom han var en omplacering.

mamma gav 5000 för sin renrasiga bordercollie, jag tycker priset lät lite skumt och det var ändå från en kennel. men förmodligen var valparna svårsålda för de har ff de ute på annons 7mån gamla. vi gjorde 2 bes efter vi hämtat henne hon är frisk men man undrar ju när de sätter så låga priser

mamma gav 5000 för sin renrasiga bordercollie, jag tycker priset lät lite skumt och det var ändå från en kennel. men förmodligen var valparna svårsålda för de har ff de ute på annons 7mån gamla. vi gjorde 2 bes efter vi hämtat henne hon är frisk men man undrar ju när de sätter så låga priser

Jo men det är inte så ovanligt att uppfödare blir sittandes med en drös valpar och får droppa priserna.. Men det bryr sig folk inte om för de betalar hellre 5-6.000 för en blandras som bara är SÅ gullig.. även om den är blandning mellan 2 HELT olika raser
:crazy:

T ex min ras har ju idag problem med att hundarna pga snäv avel har blivit för "små"... min ras ska vara som små jäkla köttbullar för att gå bra på utställning. Rasklubben vill ha min hane i aveln pga flera olika faktorer, men jag vägrar göda upp honom för att få "points" :smirk:
Han är vältränad och välmusklad som en hund ska vara och inte ska nån jäkla rosett äventyra hans välmående

Ursäkta men hur menar du? Eftersom vi har samma ras undrar jag vad du hört eller uppfattat aveln. Jag har inte uppfattat det så..

Avelsbasen är snäv, JA. Men det jobbas det på bla därför man vill ha din hane i avel vad jag förstår. Nytt blod behövs.

Hundarna ska inte vara som små köttbullaar. De ska vara kraftiga i benstommen men absolut inte tjocka. Man kan inte göda en gårdis för att den ska gå bättre på utställning. Vet flera som trott det men har då fått avslag pga fetma.

Ang storleken är den väldigt varierande (samma som sheltie, förövrigt) men det finns en standard o de flesta uppfödare följer den. Vet ingen som avlar på för små hundar idag, däremot är det många hanar som är något stora, så jag tycker problemet är lite tvärtemot. Finns t.o.m kennlar som föder upp oregistrerade hundar som är mycket störrre. Finns på blocket nästan varje vecka.

Om du kollar på bilder av hundarna förr såg de nästan likadana ut. De hade mer vitt på kroppen, men de var grova o små. Det är den typen av hund som vill behållas i rasklubben. Man vill inte förfina rasen o skapa en ny standard. Man vill behålla den som finns o har funnits på gårdarna i generationer.

Nu är jag ny i denna ras men det här är som jag har uppfattat den o rasklubbens arbete :)

Senast ändrad:

Men varför inte fortsätta avla på de raser som du anses vara friska?
Varför tar du inte tag i saker och börjar jobba med att få fram friska individer inom en ras som just du kankse kan börja brinna för?
Varför sitta här o gnälla på att SKK som är en myndighet inte någo som avlar, utan de har till uppgift att registrera, bedömma och kontrollera hundar. Inte avlar SKK på nåt, utan uppfördarna som är anslutna till SKK´s organisation.

Varför avla fram blandraser(trots sk ej sjuka rasblandningar) när man kan jobba med rasrena hundar och få rejäl credit för arbetet man lägger ner på det hela?

Jag är inte ett dugg intresserad av avel!Om skk har till uppgift att
Registrera,bedömma och KONTROLLERA hundar varför existerar då extrem aveln?Är det inte skk:s uppgift att ha koll på att det avlas fram sunda hundar?Nej skk avlar inte,men dom är en KONTROLLERANDE organisation som inte gör sitt jobb som de ska.
Jag är inte för blandras avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka