Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

(förövrigt så undrar jag det finns något sammanband med priset på blandraser och det faktum att blandraser mer sällan är försäkrade...)

Hmm, hur menar du här?

Min/a blandraser är försäkrade..förr försäkrade jag aldrig varken jundar eller katter men sedan min renrasiga Leonberger :D blev sjuk o kostade mig en massa pengar och jag ändå fick ta bort honom så försäkrar jag alla mina djur ( hästarna har jag alltid haft vetvårdförs)

Ingen aning, mina hundar har bra försäkringar båda två.
Har du några belägg för det påståendet eller är det bara vad du tror?

Hahaha, du är ju uppenbarligen helt ointresserad av att fatta vad jag skriver. Du verkar mer intresserad av att vända och vrida på allting jag säger och kringgå poängen, vilket var varför jag valde min blandras, vilket får mig att misstänka att varken du eller jag kommer få ut någonting av den här diskussionen eftersom jag inte har lust att skriva samma sak flera gånger. Ha det bra
Eller så formulerar du dig illa? Det verkar inte vara första gången någon missuppfattar...

Det är inte första gången samma person/er väljer att inte vilja fatta vad jag skrivit, som jag ser det.
Först ska det vändas på argumentet, när jag sedan sa samma sak en gång till så var det inte svårt att fatta.
Du frågade om min engelska, kanske borde fundera över din egen svenska?

Varför skulle inte blandraser vara försäkrade?
Om hund ägaren väljer att inte försäkra,så är det väl hennes/hans huvudvärk när det händer något och man får en saftig vet räkning.

Det var inte jag som sa att inte blandraser var försäkrade ;)

Varför skulle inte blandraser vara försäkrade?
Om hund ägaren väljer att inte försäkra,så är det väl hennes/hans huvudvärk när det händer något och man får en saftig vet räkning.

Det är inte jag som påstår det utan agria.
Enligt deras statistik så är blandraser i lägre utsträckning än renrasiga försäkrade.

Ingen aning, mina hundar har bra försäkringar båda två.
Har du några belägg för det påståendet eller är det bara vad du tror?

Agria är de som påstår det.
Hade bara deras sida velat funka som den ska nu så hade länkat dit. Jag citerade från samma ställe tidigare i tråden.

Senast ändrad:

knapplån

okey jag låter säkert dum men, jag har inte fattat varför är en blandras anses som mindre värd än en renrasig av många? om man inte är ute efter en utställningshund etc, varför skulle inte en blandras funka fint då?

Du har inte svarat på en fråga-som det behövs svar på för att man ska kunna svara på din ursprungsfråga. Nämligen:

Vad vill du ha ut av hunden?

Jag vill ha en familjehund som är lugn i sig själv, men inte har ngt emot att träna agility, lydnad och annat. Gärna en hund med lite skinn på näsan, ingen dramaqueen (som min nuvarande;))
Hunden får gärna vara social med andra, men ty sig mest till familjen. Hunden ska kunna ligga o "pausa" rent mentalt under träning, när jag binder upp hunden.

Är det svar nog? Fråga bara på annars :D

Jag har alltid haft renrasiga hundar (schäfer, labrador, Pudel) men jag skulle inte ha något emot en blandras.

Något som jag tycker är superviktigt att tänka på i så fall är vilka raser som är blandade!

Vilka egenskaper har föräldra-raserna och vad händer om man mixar dem?

Du säger att du har små barn och fler är på väg? Inget fel i det men vissa raser kräver en hel del och det gäller ju både rasrena som blandraser.

Ta t ex en bekant till mig som föll pladask för små gulliga blandvalpar mellan Bordercollie och Rottweiler. För en oerfaren förstagångshundägare kan en sådan hund bli rena mardrömmen. Det blev det också för min bekant.

Hunden blev ett energiknippe med utpräglad vallinstinkt - kryddat med mycket vaktinstinkt som inte gick så bra ihop med min oerfarne vän. Men valparna var ju söta :crazy: .........

Tänk er en hund med Bordercolliens blixtsnabba reaktioner blandat med Rottweilerns starka försvars och vaktinstinkter! :crazy:

Likaså andra blandningar med utpräglade arbetshundar.

jag säger inte att det kan bli bra men man bör tänka sig för vilken sorts människa man själv är och hur mycket erfarenhet man har. :)

Från agrias hemsida

"Den totala hundbefolkningen
var strax över 800000 hundar , varav
cirka 68 procent var försäkrade för
veterinärvård och 58 procent var livförsäkrade.
Av de försäkrade hundarna
var cirka 60 procent försäkrade i
Agria. Det som skilde de försäkrade
från de oförsäkrade hundarna är att
andelen försäkrade blandrashundar var
lägre"

Det är inte första gången samma person/er väljer att inte vilja fatta vad jag skrivit, som jag ser det.
Först ska det vändas på argumentet, när jag sedan sa samma sak en gång till så var det inte svårt att fatta.
Du frågade om min engelska, kanske borde fundera över din egen svenska?

Och du syftar på?
Det känns mest som att du har satt dig på tvären nu och vill slänga "tillbaka kakor".
Tramsigt. Du har dessutom en otrevlig ton i dina inlägg.

knapplån

okey jag låter säkert dum men, jag har inte fattat varför är en blandras anses som mindre värd än en renrasig av många? om man inte är ute efter en utställningshund etc, varför skulle inte en blandras funka fint då?

Läs tråden så slipper man ta om allt ;)

Men jag kan nog inte säga det mer än en gång: INGEN har sagt att blandraser är mindre värda.

Från agrias hemsida

"Den totala hundbefolkningen
var strax över 800000 hundar , varav
cirka 68 procent var försäkrade för
veterinärvård och 58 procent var livförsäkrade.
Av de försäkrade hundarna
var cirka 60 procent försäkrade i
Agria. Det som skilde de försäkrade
från de oförsäkrade hundarna är att
andelen försäkrade blandrashundar var
lägre"

Det finns väl fler försäkrings bolag,inte bara Agria?
Vart vill du komma med det här?
Vill du visa att blandras ägare är sämre hund ägare,för att dom väljer att inte försäkra sina hundar?

Det var en reflektion över önskan att ha en billig hund. Kan det finnas ett sammanband. Min erfarenhet är att det även i högre grad (inte alltid) är blandraser som hamnar på hundstallen för omplacering, antingen av ägaren eller för att de rymt, dumpats eller blivit omhändertagna.
En viss felmarginal finns eftersom många seriösa kennlar tar tillbaka hunden för omplacering men då kan man undra varför blandrasuppfödare i mindre grad verkar göra det?

Jag tror att ett lågt pris eller gratis attraherar impulsköp och/eller köp av okunniga som inte är beredda på att lägga ner tid och jobb på sin hund. Många av dessa stora brukhundskorsningar (efter tvivelaktiga föräldrar) säljs som första hundar till barnfamiljer som vill ha en billig hund eller råkar falla för grannens söta valpar....

Tror ni inte på mina erfarenheter så har gabbi en bra tråd.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=873057

Senast ändrad:

Hm, jag måste vara den sämsta av sämst!
Jag har en hittehund från Irland, han är blandras med bl.a b.c.
Men faktum är att jag inte har dåligt samvete för det!
Några plus är det kanske: han blev kastrerad innan han kom till Sverige, vac efter konstens alla regler och är försäkrad!

Svar till trådskaparen: Efter att ha haft 2 Golden efter varandra så hade jag bestämt att jag inte skulle ha hund igen!! Gick väl ett knappt år sen böjade det "rycka" i hundtarmen:D Ville dock inte ha valp igen och då tänkte jag att man kunde ta en omplacering, letade länge och väl men eftersom jag inte ville ha stor hund så fanns det faktiskt inte(inte vid den tidpunkten iaf), och eftersom min man har anknytning till Irland så blev det med hjälp av folk vi kände därifrån som fick oss att kontakta hundarutanahem som sen ledde till våran nya familjemedlem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka