Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Det var en reflektion över önskan att ha en billig hund. Kan det finnas ett sammanband. Min erfarenhet är att det även i högre grad (inte alltid) är blandraser som hamnar på hundstallen för omplacering, antingen av ägaren eller för att de rymt, dumpats eller blivit omhändertagna.
En viss felmarginal finns eftersom många seriösa kennlar tar tillbaka hunden för omplacering men då kan man undra varför blandrasuppfödare i mindre grad verkar göra det?

Jag tror att ett lågt pris eller gratis attraherar impulsköp och/eller köp av okunniga som inte är beredda på att lägga ner tid och jobb på sin hund. Många av dessa stora brukhundskorsningar (efter tvivelaktiga föräldrar) säljs som första hundar till barnfamiljer som vill ha en billig hund eller råkar falla för grannens söta valpar....

Tror ni inte på mina erfarenheter så har gabbi en bra tråd.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=873057
Här håller jag med dig fullständigt!Men du kan inte dömma alla blandras ägare för det.Jag har en omplasering själv,inte för att han är en sk"problem hund"utan för att förra ägaren började ett nytt jobb i en annan stad.

Denna disskusionen är så tröttsam. Vilken tråd man än går in i och blandraser nämns så blir det ett :devil: liv. Blandisar verses renrasigt. Varför inte bara enas om att båda parter tycker om hundar och vill det bästa med sitt repektive djur
Denna tråden skapades väl inte för att ha denna disskusionen på?
Oavsett ras/korsning så är varje hund en egen individ och skall bedömmas därav. Visst spelar vilken ras och aveln en stor roll men i slutändan så är det individen som räknas. ALL avel är en chansning där man hoppas på ett bättre resultat. Man kan ha dåliga erfarenheter av alla hundar oavsett ras eller korsning likadant när det gäller bra sådana.

Jag är övertygad om att i fall renrasiga ägare och blandrasägare enades så hade man kunnat göra enorma förbättringar inom allt med hundar. tex att fler hundar hade fått det bra, bättre förståelse sinsemellan. Man hade verkat för samma sak och det är väl att alla hundar ska ha det bra!!! Skippa elittänkandet!

Hoppas ni förstår lite av det jag säger...:crazy:

Denna disskusionen är så tröttsam. Vilken tråd man än går in i och blandraser nämns så blir det ett :devil: liv. Blandisar verses renrasigt. Varför inte bara enas om att båda parter tycker om hundar och vill det bästa med sitt repektive djur

:bow::bow::bow:

Håller fullständigt med dig.
Det räcker att någon viskar blandras på det här forumet så går larmet.

Denna tråden skapades väl inte för att ha denna disskusionen på?
Oavsett ras/korsning så är varje hund en egen individ och skall bedömmas därav. Visst spelar vilken ras och aveln en stor roll men i slutändan så är det individen som räknas. ALL avel är en chansning där man hoppas på ett bättre resultat. Man kan ha dåliga erfarenheter av alla hundar oavsett ras eller korsning likadant när det gäller bra sådana.

Jag är övertygad om att i fall renrasiga ägare och blandrasägare enades så hade man kunnat göra enorma förbättringar inom allt med hundar. tex att fler hundar hade fått det bra, bättre förståelse sinsemellan. Man hade verkat för samma sak och det är väl att alla hundar ska ha det bra!!! Skippa elittänkandet!

Hoppas ni förstår lite av det jag säger...:crazy:
Jag har kallat/kallar det snobberi.
Jag som blandras ägare är inte i mot renraser.
Har även haft renraser.Men den mentaliteten som finns hos vissa får mig att se rött.Det är som barn i sandlådan,min hund är mycket bättre än din för min är renrasig.För mig är en hund ingenting annat än en hund så länge den är sund och trevlig.Såna här trådar kommer att komma upp då och då så länge folk diskuterar som dom gör.

Det är inte jag som påstår det utan agria.
Enligt deras statistik så är blandraser i lägre utsträckning än renrasiga försäkrade.

Det behöver ju inte betyda att blandisarna är oförsäkrade, bara att dom inte är försäkrade i agria.
Det är inte alls konstigt att det är så, min blandras skulle kosta en tusenlapp mer om året i agria än vad jag betalar för en likvärdig försäkring i sveland.

Det är som barn i sandlådan,min hund är mycket bättre än din för min är renrasig.
Vem har skrivit så? Jag har läst tråden mer än en gång och hittar inte något som skulle antyda att det är så som du beskriver?

Vem har skrivit så? Jag har läst tråden mer än en gång och hittar inte något som skulle antyda att det är så som du beskriver?

Nej det är ingen som skrivit så,utan det känns som mentaliteten ligger på denna nivå.

Jag tänker ignorera allt tjat om varför man inte ska ha blandisar, jag VET riskerna, och kommer väga det med fördelarna när jag gör mitt val.

Just nu ligger labradoodle bra till! Charmigare hund får man nog leta efter :D

Nej det är ingen som skrivit så,utan det känns som mentaliteten ligger på denna nivå.

Fast där måste jag kontra. Blandrasägare i den här tråden utmålar sig hemskt gärna som "mobboffer" när diskussionen är igång vilket är sandlådenivå om något. Jag har läst hela tråden en gång och spånat igenom den en andra, och nej. Jag hittar inte ett uttalande där det står att "min renrasiga hund är finare än din blandras". Jag hittar följande:

-Man är MOT oseriös och oplanerad avel, där menar man att majoriteten av blandrasaveln verkar falla under den kategorin.
Då börjar blandrasägarna svamla om att renrasaveln är osund men ursäktad för att den faller under kategorin "renrasig". Jag ser dock ingen som försvarar extremaveln-den faller trots allt också under kategorin "oseriös". Anledningen till att man inte tagit upp extremavlen i den här tråden är för att det redan finns otaliga enskilda trådar om raser så som eng bulldog, shar pei, chinese crested osv. Dom diskussionerna kan man med andra ord ta där.
Många av dom övriga raserna vill jag mena på är väldigt sunda och friska. De flesta arbetande hundarna har ofta en bra hälsa.

-Ingen, och då menar jag ingen har hävdat att en blandras skulle vara mindre värd (såväl ekonomiskt som symboliskt). Däremot hittar jag blandrasägare i tråden som skrivit just detta. "De ville ha en billig hund".

-Många påstår att blandraser är friskare gång på gång(såväl mentalt som fysiskt)-den andra parten vill veta vart statistik på just det här påståendet finns och uppenbarligen finns det ingen. Det är alltså ett rykte tills motsatsen bevisas.

-Gemensam nämnare för vad alla (som ni skulle kalla renrasförespråkare) menar på seriös avel är:

Dokumenterad hälsostatistik på släktet, fysiskt

Dokumenterad mental hälsa

En kennel som planerar sin avel noga och bryr sig om valpen den säljer, och som endast säljer till folk som vet vad rasen kräver och kan erbjuda hunden just det livet, givetvis är valpen reggad, vaccinerad, försäkrad mm.

..osv..Just för att folk ska kunna få den hunden som alltid har velat ha. En förhoppningsvis frisk och kry individ med en viss karaktär.

VAD är snobberiet i detta?

Jag har dessutom hittat flera intressanta påståenden från er:

"Jag vill inte ställa ut/tävla och därför köpte jag blandras"..

..måste man ställa ut om man har renras undrar jag?

Och slutligen läser jag detta:

Alla är överens om att hundar är individer och ska behandlas därefter. Det gäller såväl rena som blandade raser.

Att ingen är emot blandraserna som indivier, man är emot folket som föder upp blandningar utan vidare omtanke och planering.

Det var min sammanfattning av tråden.

Senast ändrad:

Det skriver jag under på.

Tillägg: mina tre hundar jag haft har samtliga varit renrasiga, inköpta för under 5000kr (den senaste fick jag gratis) och har aldrig ställts ut av olika anledningar.

Senast ändrad:

Tänk på att Lagotto inte har något hälsoprogram. Endast rekomndationer. Så det finns t.ex. en hel del avel med HD-belastade hundar. "De är så små så de mår inte dåligt av det" säger en del... Mellanpudeln som är lättare i kroppen ska röntgas.

Ordet snobberi hör jag bara från de som har blandraser och från folk på forum.
På något sätt måste ni känna er mindre som blandrashundägare, eftersom ni hela tiden hittar på olika saker hur renrasägare är. Mobbning, snobberi...ja vad ska man säga :crazy:
Glöm inte att det är ni med blandraser som gör vad det blir till. Om ni nu blir behandlade så illa och blir mobbade och gud vet allt vad ni råkar ut för (ja enligt er alltså) visa att ni också kan och sitt inte bara och gnäll.
Jag tror också ni tar åt er för minsta lilla, och ser och hör sådant som egentligen inte sägs.

Jag har då aldrig sagt eller betett mig annorlunda för någon har en blandras. Men jag kanske bara träffat vettiga sådana och inte de som tycker de blir mobbade mm.

Ni kan inte ta till er ett dugg vad folk skriver att det är inte blandrashundarna i sig som man är emot, utan sättet de ofta avlas på.
Men ni lär dra upp det i all evighet, för ni vill inte lyssna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka