Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

När jag bodde i HBG hade min hund två bästisar. Den ena var Shih-tzu/Lhasa apso och den andra Newfoundland/Berner Sennen. Den sista var allra bäst, tyckte valpis, och fortfarande ett halvår efter att vi flyttat reagerade han på dennes namn. Trevliga ägare också. Jag hörde aldrig någonsin någon av ägarna nämna ett knyst om snobberi eller mobbing, detsamma gäller för alla andra blandrasägare jag träffat, bl.a. en nära vän till mig och min man som har en Lhasa apso-blandning.

På sommaren går jag ibland till en rastgård som ligger nära min bostad, där pratar rashundsägare och blandrasägare med varandra som hundägare och jag har aldrig sett tillstymmelse till vare sig snobberi eller mobbing, jag har aldrig sett någon rynka på näsan åt en blandras. Där finns bl.a. en äldre blandrastik som ibland gruffar åt min ouppfostrade unghund utan att någon, utom möjligen valpis själv, misstycker (och det är för att han blir gruffad på, inte för att han blir gruffad på av en blandras).

Jag har heller aldrig hört en blandrasägare IRL dra alla renraser över en kam som "sönderavlade" utan det är sådant som mest verkar förekomma på forum. Däremot får jag ofta kommentarer om min hund som "sund" och "trevlig".

Senast ändrad av en moderator:

Det skriver jag under på.

Tillägg: mina tre hundar jag haft har samtliga varit renrasiga, inköpta för under 5000kr (den senaste fick jag gratis) och har aldrig ställts ut av olika anledningar.

Min hund ena hund var förvisso dyr (9000 tror jag) men tilläggas bör att trots att han ska vara så vad andra kallar "fin" är det knappast en hund som behandlas därefter. Jag står inte och ryktar och sprayar honom varenda vareviga dag. Han får skita ner sig som vilken hund somhelst och även om min uppfödare hade älskat om han hade ställts ut som enda uppgift i sitt liv har han istället fått göra sånt han tycker är skoj. Vi spårar, går långpromenader i skogen, är flera timmar i stallet, tränar lydnad mm.

Den andra hunden vi hade köpte vi billigt för att han hade defekt päls. Renrasig ja, men helt oduglig i avel och utställning pga av pälsen. En liten "leftover" med andra ord.

*rider med på vågen av fördomar*

Jadu, tänkt att din fina renrasiga får umgås med sådana byrackor;).
Harley som är så fin har även han en massa blandispolare. Bla en rottweiler/BC (!) och en jämte/gråhund...oj oj oj! :D

och tänk!! Jag avrådde den enda blandisägaren starkt från att köpa en renrasig hund-en bulldogg!

Jadu, tänkt att din fina renrasiga får umgås med sådana byrackor;).
Harley som är så fin har även han en massa blandispolare. Bla en rottweiler/BC (!) och en jämte/gråhund...oj oj oj! :D

och tänk!! Jag avrådde den enda blandisägaren starkt från att köpa en renrasig hund-en bulldogg!

Ja, jössses ag är inte mer snobb än att jag delat hem med flera blandraser (inte mina egna men ändå) och gått som förare på kurs med en blandras.

Men jag är tydligen snobb för att jag vill ha en hund med dokumenterad hälsa och mentalitet i flera led.
Som är TESTAT och inte "men han är frisk och snäll". För att jag vill ha en hund som som är avlad för ett visst mål. Jag är snobb för att jag vill stödja seriös avel och att jag tycker min hund inköpspris är av mindre betydelse i det långa loppet. Det skulle vara dumsnålt att köpa en 2500kr blandras när det sen visar sig att det har D på höfter och både har ont och får bäras upp för trappor och likande.(Jo, min kompis som hävdade att blandraser är friskare ångrar nog det uttalandet.)
Då är det bättre att punga upp med 8000 och få en hund där man kan se att risken att hunden ska få hdfel är rätt liten. En rottweiler väger 45 kilo och har en hel del nedärvda egenskaper, det finns en viss trygghet att kunna se att föräldrarna och en del andra släktingar inte är rädda för allt som rör sig och hugger om de pressas lite.

Gör det mig till snobb jämfört med den som köpte min grannes oreggade valpar utan vare sig känd mentalstatus och andra belägg för att hundarna var friska annat än ägarens ord så är jag gärna en snobb.

Jag tycker mig som scrabtree ana en viss mindervärdskomplex hos en del blandrasägare.

Senast ändrad:

Det är ingen som skrivit att renrasen är bättre en blandrasen.
Men vissa har den inställningen(Min åsikt)Jag har aldrig påstått att blandrasen är sundare en renrasen.Här måste man titta på individen.
Det måste väl ändå du oxå förstå att jag inte är i mot renras aveln,så länge den är seriös.Men jag är heller inte för blandras aveln.
Nej man måste inte ställa ut sin renras,jag har många bekanta som har renraser som sällskaps hundar.Ja,om man köper en blandras för att man vill ha en billig hund,är det något fel i det?Måste men ha en dyr hund?

Ja,om man köper en blandras för att man vill ha en billig hund,är det något fel i det?Måste men ha en dyr hund?

Men suck... Det är väl ingen som påstår att en stor prislapp gör hunden bättre eller något att skryta om??

Men om man i första han vill ha "en billig hund" så kompromissar man ju bort kvalitet (form av hälsotester, mental status på avelsdjur m.m), så är det bara. Oavsett hur trevlig hunden är.

Senast ändrad:

Nej, ingen har sagt att man måste ha en dyr hund, både mina och skogstrollets hundar har varit billiga. Men vi har inte valt dem för att det är billiga.
Kompromissar man på kvaliten på något man ska ha som sin bästa vän, arbetskamrat och skötebarn för ett billigt inköpspris så är man dock ute och cyklar rejält enligt min åsikt. En hund med billig prislapp kan minst lika dyr (och ibland dyrare) än en med en dyr.

Att köpa en oreggad rottis eller schabrador för 6000 istället för 9000 för en renrasig är så dumsnålt så jag vet inte vad.

Senast ändrad:

Ja,om man köper en blandras för att man vill ha en billig hund,är det något fel i det?Måste men ha en dyr hund?

Folk får köpa hur billiga eller dyra hundar de vill.
Men går man bara på priset och vill ha en billig hund. Då är det också många som bara tar en hund för den är gullig mm.
Räcker ju med att se alla möjliga korsningar en del gör, och inte är det då bra att bara ta en sån bara för den är billig.

Då kan jag berätta en annan upplevelse.
Har en bekant som var instruktör på bruks hunds klubben.Hennes dotter då tolv år ville ha en egen hund.Ok,sa mamman men du får spara pengar till hunden själv.Flickan sparar i hopp 4000kr,och köper en spanielblandning,och är jätte glad o stolt över hund.Hon gå valp kursen med hunden och få kommentarer som"Vad ska du med den där till,köp en riktig hund i stället" "Vad ska du med en blandras till"detta av vuxna människor.Mamman slutade som instruktör på bruks och har idag kurser och läger för barn och ungdomar ,och alla hundar är välkomna oavsett ras.Det är Sådant som jag kallar snobberi!

Har en bekant som var instruktör på bruks hunds klubben.Hennes dotter då tolv år ville ha en egen hund.Ok,sa mamman men du får spara pengar till hunden själv.Flickan sparar i hopp 4000kr,och köper en spanielblandning,och är jätte glad o stolt över hund.Hon gå valp kursen med hunden och få kommentarer som"Vad ska du med den där till,köp en riktig hund i stället" "Vad ska du med en blandras till"detta av vuxna människor.Mamman slutade som instruktör på bruks och har idag kurser och läger för barn och ungdomar ,och alla hundar är välkomna oavsett ras.Det är Sådant som jag kallar snobberi!

Det kallar jag idioti, inte snobberi.

Sen får jag ändå en tanke hur de har sagt, för blandisägare har en förmåga som sagt att ta åt sig för allt och höra det de vill höra.

Köpte mig en renras, med stamtavla, hälsoundersökta föräldrar etc. för halva valppriset för några år sedan och det var ett fynd, för hunden i fråga är ett praktexemplar av rasen exteriört, stabil i psyket, väl fungerande i sitt "jobb", friröntgad, ögonlyst ua och en underbar familjemedlem :cool:

Tycker dessutom det är ofta man ser blandraspriser som ligger lika eller högre än många renraser, så då faller ju argumentet att de är billigare..

Jag fick höra precis samma sak när jag var på brukshundsklubben med min renrasiga cavalier.
"Vad ska du med den där till, köp en riktig hund."
"Den där lilla är det väl inte värt att lägga någon möda på."

Hur förklarar du det?

för att man vill ha en billig hund,är det något fel i det?Måste men ha en dyr hund?

Du verkar visst ha missat en del av poängen, för övrigt hänvisar jag mitt svar till Skogstrollet, gnist, grana och escodobes svar!:)

Jag fick höra precis samma sak när jag var på brukshundsklubben med min renrasiga cavalier.
"Vad ska du med den där till, köp en riktig hund."
"Den där lilla är det väl inte värt att lägga någon möda på."

Hur förklarar du det?

Och även jag har otaliga gånger fått höra att jag ska skaffa mig "något riktigt" gällande mina renraser. Som du sa..

hur förklarar man det?

Ja, jag känner till människan. Hon leder ett eget korståg mot SKK och slänger sig gärna med ord som "rasism".

Ja,hur förklarar man för en flicka på tolv år som Älskar sin hund över allt annat att även vuxna människor kan vara idioter.
Ni kanske kan skratta bort det,men det kunde inte denna lilla tjej.

Ja, jag känner till människan. Hon leder ett eget korståg mot SKK och slänger sig gärna med ord som "rasism".

Oj, är det en sån :crazy:;)

Grana som förövrigt också fått höra hon ska skaffa en riktig hund, men det tar jag på skämt och spelar med och driver tillbaka :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka