Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Ja,hur förklarar man för en flicka på tolv år som Älskar sin hund över allt annat att även vuxna människor kan vara idioter.
Ni kanske kan skratta bort det,men det kunde inte denna lilla tjej.

Herregud, det finns vuxna idioter överallt, man kan inte skydda sina barn mot allt.
Då får väl föräldern prata med sitt barn och förklara.
Och går mamman omkring och tjoar rasism, ja då är ju inte det mycket bättre inför ett barn.

Detta börjar bli löjligt :crazy: Bara för du har hört nån/några som sagt så om en blandrashund, så blir det ett himla hallå. Ta upp dom som inte gör det istället, de lär nog vara fler.

Ja,hur förklarar man för en flicka på tolv år som Älskar sin hund över allt annat att även vuxna människor kan vara idioter.
Ni kanske kan skratta bort det,men det kunde inte denna lilla tjej.

Ja, jag var tio år när jag fick min renrasiga hund oh fick redan då höra att jag skulle skaffa något riktigt! "VA? Köpte du en liten hund för tiotusen när du kunde fått en stor hund för samma summa?".
Så jag vet precis hur det känns, men summan av kardemummman är att det finns idioter till allt-och att jag inte ältar en sån sak än idag. 12 år senare..:cool:

Herregud, det finns vuxna idioter överallt, man kan inte skydda sina barn mot allt.
Då får väl föräldern prata med sitt barn och förklara.
Och går mamman omkring och tjoar rasism, ja då är ju inte det mycket bättre inför ett barn.

Detta börjar bli löjligt :crazy: Bara för du har hört nån/några som sagt så om en blandrashund, så blir det ett himla hallå. Ta upp dom som inte gör det istället, de lär nog vara fler.

Jag kan ta en till om du vill.(upplevelse)
Jag undrar om det är samma mamma vi pratar om ,för den här mamman har ingenting med varken bruks eller skk att göra.
Hon sköter sitt och gör det bra.

Senast ändrad av en moderator:

För varje sådan upplevelse du kan dra upp, så finns det en drös renrasägare som upplevt detsamma vid något tillfälle, så vad vill du uppnå, med dessa exempel?

Så en enkel fråga är snobberi??

Ja, jösses :crazy:

Det säger dock en del om vissa hundägargrupper :cool:

Så en enkel fråga är snobberi??

Ja, jösses :crazy:

Det säger dock en del om vissa hundägargrupper :cool:

Nu miss uppfattade du mig,det är inte frågan som är snobberi utan själva upplevelsen.
Och vilken hund ägar grupp tillhör jag då?

Blandis är en ganska trolig gissning.
Om de gör det bra är väl en bedömmningsfråga. jag tycker att det är faschinerande att blandrasägare klagar på att deras hundar inte är välkomman på alla aktiviteter på SBK (Som är en underavdelning till svenska KENNELklubben) men de enda återkommande aktiviteter som deras egna förening verkar annordna är utställningar.

No offense, men om folk slutade köpa hundar på dom preferenserna så skulle blandrasaveln antagligen minska avsevärt..

Och att avla på hundar som säljs därför att de är "billiga", är inte vidare seriöst. Det är tyvärr inte de seriösaste som köper dessa hundar.
Nu menar jag inte att alla som köper en blandras inte är seriösa men att dessa hundars pris attraherar fel kundgrupp. Folk som köper en hund för några tusen, sen blir den stor och jobbig och då skickar vi den vidare..

Blandis är en ganska trolig gissning.
Om de gör det bra är väl en bedömmningsfråga. jag tycker att det är faschinerande att blandrasägare klagar på att deras hundar inte är välkomman på alla aktiviteter på SBK (Som är en underavdelning till svenska KENNELklubben) men de enda återkommande aktiviteter som deras egna förening verkar annordna är utställningar.

Där håller jag med dig!
Men jag har svårt att först varför jag inte är välkommen i bruks med blandras om jag är där för att få hjälp med min hund renras som blandras.Jag betalar ju medlemsavgift precis som du.

Där håller jag med dig!
Men jag har svårt att först varför jag inte är välkommen i bruks med blandras om jag är där för att få hjälp med min hund renras som blandras.Jag betalar ju medlemsavgift precis som du.

För att SBK är en förening som lyder under SKK. Svenska KENNELklubben.
Det är alltså en förening som i grund och botten är tillför renrasiga hundar. Att gnälla på att man inte får vara med är som att gnälla på att man inte får vara med på volvoklubbens aktiviteter med en SAAB. De är väl generösa nog som låter blandraser vara med lydnand, agility, valpkurser och annat.

Vill blandrasägarna träna och tävla i spår, skydd, viltspår, annordna mentaltester och gud vet vad så står det var och en fritt att skapa en klubb och dra igång aktiviteter. Ni har ju en klubb men intresset verkar ju vara svalt.

När jag skaffade min förra hund, en blandras, så var vi välkomna på kurser om det fanns plats kvar. Dvs brukshundar först, sen renras o sist blandisar.

Men idag finns det massor av blandisar på alla brukshundklubbar här omkring. I dag är de kriterierna borta o de får lika bra kurser o service som alla andra. Jag kan inte se att någon behandlas annorlunda. I alla fall inte i Matfors bhk :bow:

Jag trodde i min enfald att det var likadant på alla klubbar.

Där håller jag med dig!

Ja och jag blir sur som inte får vara med på taxklubbens rasutställningar med min golden, jag betalar ju faktiskt avgiften precis som dem...

Du är välkommen att gå kurser på dom flesta brukshundklubbar, om du är ute efter att få hjälp.

Fast där måste jag kontra. Blandrasägare i den här tråden utmålar sig hemskt gärna som "mobboffer" när diskussionen är igång vilket är sandlådenivå om något. Jag har läst hela tråden en gång och spånat igenom den en andra, och nej. Jag hittar inte ett uttalande där det står att "min renrasiga hund är finare än din blandras". Jag hittar följande:

-Man är MOT oseriös och oplanerad avel, där menar man att majoriteten av blandrasaveln verkar falla under den kategorin.
Då börjar blandrasägarna svamla om att renrasaveln är osund men ursäktad för att den faller under kategorin "renrasig". Jag ser dock ingen som försvarar extremaveln-den faller trots allt också under kategorin "oseriös". Anledningen till att man inte tagit upp extremavlen i den här tråden är för att det redan finns otaliga enskilda trådar om raser så som eng bulldog, shar pei, chinese crested osv. Dom diskussionerna kan man med andra ord ta där.
Många av dom övriga raserna vill jag mena på är väldigt sunda och friska. De flesta arbetande hundarna har ofta en bra hälsa.

-Ingen, och då menar jag ingen har hävdat att en blandras skulle vara mindre värd (såväl ekonomiskt som symboliskt). Däremot hittar jag blandrasägare i tråden som skrivit just detta. "De ville ha en billig hund".

-Många påstår att blandraser är friskare gång på gång(såväl mentalt som fysiskt)-den andra parten vill veta vart statistik på just det här påståendet finns och uppenbarligen finns det ingen. Det är alltså ett rykte tills motsatsen bevisas.

-Gemensam nämnare för vad alla (som ni skulle kalla renrasförespråkare) menar på seriös avel är:

Dokumenterad hälsostatistik på släktet, fysiskt

Dokumenterad mental hälsa

En kennel som planerar sin avel noga och bryr sig om valpen den säljer, och som endast säljer till folk som vet vad rasen kräver och kan erbjuda hunden just det livet, givetvis är valpen reggad, vaccinerad, försäkrad mm.

..osv..Just för att folk ska kunna få den hunden som alltid har velat ha. En förhoppningsvis frisk och kry individ med en viss karaktär.

VAD är snobberiet i detta?

Jag har dessutom hittat flera intressanta påståenden från er:

"Jag vill inte ställa ut/tävla och därför köpte jag blandras"..

..måste man ställa ut om man har renras undrar jag?

Och slutligen läser jag detta:

Alla är överens om att hundar är individer och ska behandlas därefter. Det gäller såväl rena som blandade raser.

Att ingen är emot blandraserna som indivier, man är emot folket som föder upp blandningar utan vidare omtanke och planering.

Det var min sammanfattning av tråden.

Men varför fortsätter och fortsätter då disskusionerna hela tiden?

Om man betalar en medlemsavgift oberoende vilken förening så borde väl alla ha lika utgångslägen.. Eller?
Om föreningen bara var för renrasiga så borde de då inte ta ut en avgift från blandras ägare...

Möjligen för att många blandisägare skriker rakt ut och vill inte alls förstå att ingen här är emot den individuella blandrasen utan dålig avel ( blandras som renras ).

Att tråden har blivit såhär lång är också för att folk inte bemödar sig läsa genom tråden utan postar en fråga som togs upp några sidor tillbaks.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka