Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Ja men det är inte det som är poängen eller hur? Låter som ett dåligt försvar. Sen finns det faktiskt ställen här i sverige som bara har brukshundsklubbar och tar dom in någon som medlem så borde det vara samma utgångsläge...

Varför det? Det är väl inte SBK skyldighet att se till att alla som vill få gå kurser eller tävla trots att de har en blandras. Det är en förening och inte en myndighet som man kan ställa krav på. Man kan kanske dra ihop ett gäng blandisar och hyra in en instruktör om man vill träna tex spår.

Men herregud, har jag huggit på dig ?

Jag svarar och passar på att ställa en motfråga, är det att hugga?

Eller är det avsaknaden av flera smileys som gör att du tolkar mitt inlägg så?

Jag upplevde det så..my misstake om det nu inte var så.... Och är det egentligen inte det mkt här handlar om..hur man tolkar det som skrives.. det är skillnad att se och höra någon än att bara prata via tangentbordet.. Är man på dåligt humör så tolkar man gärna att något blivit skrivit kanske negativt... Eller har jag fel?

Om man betalar en medlemsavgift oberoende vilken förening så borde väl alla ha lika utgångslägen.. Eller?
Om föreningen bara var för renrasiga så borde de då inte ta ut en avgift från blandras ägare...

Tack,det är det här jag vill ha fram.

Tack,det är det här jag vill ha fram.

Ligger det inte på den som vill bli medlem att se vad man kan få för sina pengar beroende på vad man har för hund?
Som sagt, man får vara med en hel del men inte allt.

Betalar jag in medlemsavgift till en segelflygplansklubb så förväntar jag mig inte att klubben ska ta reda på om jag kan segelflyga eller inte utan det ligger på mig. Sen får jag ta ställning till om jag tycker det är värt att gå med eller inte.

Eget ansvar.

Jag har inte tänkt att tävla med min hund.Utan bara Träna.
Min fråga är då kan inte en blandras vara en Bruks hund är det bara renrasiga hundar som är bruks hundar.

Jag har inte tänkt att tävla med min hund.Utan bara Träna.
Min fråga är då kan inte en blandras vara en Bruks hund är det bara renrasiga hundar som är bruks hundar.

Det kan vara svårt att komma med på brukskurser om man inte har för avsikt att tävla. På skyddet tex så är det enbartför folk som ska tävla.

Med brukshund brukar avses de raser som faller under brukshundsklubbens rasklubbar. En westie kan tävla i spår men kan kanske inte direkt kallas för en brukshund.

Senast ändrad:

Ligger det inte på den som vill bli medlem att se vad man kan få för sina pengar beroende på vad man har för hund?
Som sagt, man får vara med en hel del men inte allt.

Betalar jag in medlemsavgift till en segelflygplansklubb så förväntar jag mig inte att klubben ska ta reda på om jag kan segelflyga eller inte utan det ligger på mig. Sen får jag ta ställning till om jag tycker det är värt att gå med eller inte.

Eget ansvar.

Jo, det är klart att det ligger på mig att ta reda på vad jag får för pengarna.Jag går inte en Kurs i segelflygning för att jag kan det,utan för att jag vill lära mig,eller hur.

Det kan vara svårt att komma med på brukskurser om man inte har för avsikt att tävla. På skyddet tex så är det enbartför folk som ska tävla.

Med brukshund brukar avses de raser som faller under brukshundsklubbens rasklubbar. En westie kan tävla i spår men kan kanske inte direkt kallas för en brukshund.

Ok,Tack för bra svar.

Ok,Tack för bra svar.

Faktum med att jag har ett vagt minne av att det diskuterats om inte bara brukhundar ska få deltaga på tävlingar, dvs inte westies eller newfoundlands heller. Men jag har som sagt inte koll på om det gått igenom eller inte. Det är helt enkelt besvärligt och kräver mycket folk att annordna tävlingar så man är helt enkelt sig själv närmast.

Men tydligen förstår inte folk när man försöker förklara på vanligt vis.
Du KAN inte komma med en ferrari om du är med i porscheklubben!
Likväl kan du inte komma med en labbe till svenska schäferhundklubbens aktiviteter. Likväl kan du inte komma med en blandras till SKKs tillställningar. Likväl kan du inte komma med en renras på "Blandis" tillställningar.Förstår du?

Jag är säker på att du kan komma med en renras till en blandis tillställning.Här var det frågan om att jag ville träna lite vardags dressyr
med min hund inte tävla över huvud taget.

Det har inte trätt i kraft iaf ...

j_m_b
Träna får du hur mycket du vill, iaf min brukshundklubb är öppen för alla raser :)

Det har inte trätt i kraft iaf ...

j_m_b
Träna får du hur mycket du vill, iaf min brukshundklubb är öppen för alla raser :)

Det blir lite långt att åka till Göteborg,för att träna hunden.
Men tack ändå!:)(Bor själv i Västerås)

Jag är säker på att du kan komma med en renras till en blandis tillställning.Här var det frågan om att jag ville träna lite vardags dressyr
med min hund inte tävla över huvud taget.

Vardagsdressyr brukar vara öppet för alla raser. De kurser som det brukar vara begränsat på är brukskurser.
(tex spår,räddning,sök,skydd)

Jag menade givetvis inte att du skulle åka ner till Götet och träna, utan mer det som escodobe nu förklarat.

kan inte en blandras vara en Bruks hund är det bara renrasiga hundar som är bruks hundar.
Följande raser är bruksraser:

Australisk Kelpie och Cattledog
Australian Shepherd
Beauceron
Belgiska Vallhundar; Groenendael, Tervuren, Laekenois, Malinois
Berger Picard
Bouvier des Flandres
Boxer
Briard
Collie; korthårig, långhårig
Dobermann
Hollandse Herdeshond
Hovawart
Riesenschnauzer; svart, peppar och salt
Rottweiler
Schäfer
Svart terrier

*KL*

Har gått diverse kurser med min blandras & folk har aldrig kommenterat att han är blandras..de har däremot kommenterat att han är hittehund.

Däremot har folk "mobbat" (nej jag känner mig inte mobbad) mig för att jag har en Malle. Schäfer-folket har kallat honom IKEA-Schäfer. Jag känner mig dock inte särskilt trakasserad utan tar det för vad det är..

Ens eget uppträdande sätter ju gränserna med.. man behöver ju inte känna sig som ett offer för mobbing jämt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka