Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Nej, ingen har sagt att man måste ha en dyr hund, både mina och skogstrollets hundar har varit billiga. Men vi har inte valt dem för att det är billiga.
Kompromissar man på kvaliten på något man ska ha som sin bästa vän, arbetskamrat och skötebarn för ett billigt inköpspris så är man dock ute och cyklar rejält enligt min åsikt. En hund med billig prislapp kan minst lika dyr (och ibland dyrare) än en med en dyr.

Att köpa en oreggad rottis eller schabrador för 6000 istället för 9000 för en renrasig är så dumsnålt så jag vet inte vad.

Men herregud, ingen har väl sagt att de som köper en blandrashund heller nödvändigtvis köper den för att den är billig? Det är klart att det finns puckon som gör det, men varför dra alla över en kam? Puckon finns det ju i alla kategorier.

Man kan väl tänka på prislappen utan att för den skull gå bara efter prislappen även om man ska köpa en blandras.

Ang. allas skrikande om mobboffer; jag tror faktiskt aldrig att jag har känt av några som helst fördomar/förutfattade meningar för att jag har blandrashundar, undantaget just här.
Nej, jag känner mig inte som ett mobboffer, tycker bara det är tråkigt att folk ska vara så trångsynta.
Som sagt, ingen tänker tvinga er att köpa en blandrashund, så ni kan väl acceptera att andra gör det?

Men det är ju när det kommer felaktiga påstående om blandraser som man måste kontra...

Jag struntar väl högaktiningsfullt i om person A väljer att köpa en blandras, men när person A börjar komma med fakta som h*n inte kan ge belägg för, ja då är det klart att folk reagerar!

Ja, det är klart man ska kontra felaktig information, det är när det kommer ner på hackande i stil med "hur försvarar du att du köpte den hunden då?" som hela diskussionen känns tröttsam.

Jag orkade inte läsa igenom alla 300 inlägg:smirk:

Jag valde inte min blandis utan han valde mig:)
Renrasiga JR:en valde jag efter att jag sett han på bild.

Det finns både för- och nackdelar för både renrsiga och blandisar, mina hundar 6 resp 3 har aldrig varit sjuka eller skadade.

Vissa har tur andra inte och det beror inte på rasen eller blandrasen utan personligheten/hunden.

knapplån

innan tråden låses pga pajkastning.

när det gäller SBK's aktiviteter kan jag faktiskt inte förstå varför blandraser inte får deltaga på bruksprov, när icke bruksraser får vara med. till största delen bedriver SBK utbildningar för MÄNNISKOR, inte hundar, och tävlingar måste ändå ses som en del av utbildningen. att proven skulle vara ett sorts avelsredskap har jag svårt att se, eftersom även en medelmåttig hund kommer till elitnivå med en hyfsad förare...

det pratas mycket om att det anordnas så få prov, och folk blir bortlottade till höger och vänster. men fler tävlande borde göra fler intresserade, och fler intresserade borde leda till fler och större tävlingar. dessutom hade det kanske varit en idé att ställa krav på de tävlande, så att de ställer upp och hjälper till, eller att man tar ut högre avgifter och betalar funktionärerna. en idé hade kanske varit att ge rabatt till bruksraserna, medan icke bruksraser och blandraser hade fått betala en högre summa? (spånar lite).

när det gäller championat och MH har jag full förståelse för att dessa bör vara förbehållna renraser, eftersom blandraser inte har någon nytta av det. korningens mentaldel är jag lite tveksam till, eftersom den kan innehålla nyttig information till ägaren av den enskilda hunden.

men detta är ju bra märkligt. jag har två oreggade, som alltså går som blandraser. jag har skrivit hur dåligt genomtänkt mitt köp var, jag har skrivit om hur mycket problem vi har haft, men aldrig att jag har blivit anklagad för något annat än att ha knasiga idéer kring hundträning?

Men snälla hur många sådana inlägg har det kommit, jämfört med sakliga argument ?

Kan man inte bara ignorera dom inläggen? Måste man skrika rakt ut om någon lägger in ett sådant inlägg?

Jag får nog min beskärda del eftersom jag har en kamphund, men så länge jag vet vad jag pratar om så pratar jag lätt omkull "kamphundshatarna".

jag har råkat ut för en liknande sak som flickan med blandrasen, men jag anser inte att jag kan skylla detta på SBK eller SKK. det handlar om dåligt tänk från styrelsen på klubben. men jag tänkte att de ska banne mig få se. och det gjorde de. jag fick min ursäkt, och är numera en i träningsgänget.

Syftar du på mitt inlägg så har vi folk i tråden som sagt att de köpt hunden för att den var billig.

men så var det det där med sjukdomarna. både pudel och labrador har problem med både HD och PRA.

klippt från pudelklubben.

Mellanpudel
Av mellanpudlar födda 1985 och senare är 1421 st. (20 %) undersökta för ögonsjukdomar. Av dessa hade 22 st. (1,2 %) PRA, 6 st. (0,4 %) total katarakt och 64 st. (4,5 %) övrig partiell katarakt.
Av mellanpudlar födda 1990 och senare är 299 st. (6 %) undersökta för HD. Av dessa hade 54 st. (18,6 %) höftledsdysplasi av någon grad, varav 18 st. (6,0 %) grad 2-3 eller D eller sämre.

Storpudel
Av storpudlar födda 1990 och senare är 2 371 st (38 %) undersökta för HD. Av dessa hade 332 st (14 %) höftledsdysplasi av någon grad. Andelen med 2 (eller D) eller sämre var 89 st (3,8 %). Observera att avläsningssystemet ändrades år 2000 och ger något högre andel dysplaster än det gamla systemet.
Antalet parningar där någon av föräldrarna har HD varierar mellan 1 och 3 st per år fr. o m 1990.
Även armbågslederna undersöks på ett fåtal hundar, totalt har 187 st hundar hittills undersökts varav 12 st har haft defekta armbågsleder.

klippt från labradorklubben (adobe reader bråkar med mig så därför får jag inte fram några procentsiffor)

Höftledsdysplasi (HD)

För Labrador Retriever gäller att båda föräldrarna ska vara höftledsröntgade för att avkomma skall kunna registreras i Svenska Kennelklubben.

Ögonsjukdomen PRA (Progressiv Retinal Dysplasi)

Ett nytt hälsoprogram för PRA gäller från 1/7 2007,

Syftar du på mitt inlägg så har vi folk i tråden som sagt att de köpt hunden för att den var billig.

Om det är mig du syftar på så ser jag fortfarande inget fel i att titta på priset innan jag köper något, är det sedan hund eller häst eller någonting annat spelar ingent roll, tror att det är få förunnat här i världen att inte göra det, dessutom skrev jag alldeles nyss att det inte är priset som avgör, det som avgör är huruvida hunden ifråga passar mig eller inte.

Om det sedan är blandras eller inte rör mig inte i ryggen, det var en individ jag letade efter och den som kom i min väg och var perfekt råkade vara en blandras. Att jag sedan fick ett antal tusen över till annat ser jag bara som en bonus.

Det där med att "en billig hund kan bli dyr" kan man också gardera sig mot så gott det går, tex genom veterinärbesiktning med röntgen, vilket jag var paranoid nog att göra innan köp. sedan var ju min en omplacering så jag visste ju redan "vad det skulle bli".

Senast ändrad av en moderator:

Jag orkade inte läsa igenom alla 300 inlägg:smirk:

Jag valde inte min blandis utan han valde mig:)
Renrasiga JR:en valde jag efter att jag sett han på bild.

Det finns både för- och nackdelar för både renrsiga och blandisar, mina hundar 6 resp 3 har aldrig varit sjuka eller skadade.

Vissa har tur andra inte och det beror inte på rasen eller blandrasen utan personligheten/hunden.

Amen to that! :bow:

Så olika rasers egenskaper spelar ingen roll i valet av hund? Eller hur menar du?

På sätt och vis gör det kanske det men jag tror ändå att det ofta är faktiskt bara individen som avgör. Innan vi skaffade vår första rottis så var det ett jäkla liv om dessa kamphundar. Rottisar skulle förbjudas och bla bla . Och trots att man ändå anser sig som en öppen och förnuftig människa så kan man bli lite påverkad. Jag var lite skeptisk till att skaffa en rottis trots hela uppväxten med schäfrar (som bla kom från kronan), men efter att ha åkt ut och tittat runt så träffade jag min queenie och det blev kärlek. Så ja där var det faktiskt individen som avgjorde.:)

På sätt och vis gör det kanske det men jag tror ändå att det ofta är faktiskt bara individen som avgör. Innan vi skaffade vår första rottis så var det ett jäkla liv om dessa kamphundar. Rottisar skulle förbjudas och bla bla . Och trots att man ändå anser sig som en öppen och förnuftig människa så kan man bli lite påverkad. Jag var lite skeptisk till att skaffa en rottis trots hela uppväxten med schäfrar (som bla kom från kronan), men efter att ha åkt ut och tittat runt så träffade jag min queenie och det blev kärlek. Så ja där var det faktiskt individen som avgjorde.:)

Jag har lite svårt att tro på det där. Jag tror att rasens egenskaper spelar jättestor roll-sen ska man inte förglömma att trots att hunden är en viss ras är den fortfarande individ och inte helt lik någon annan hund i världen. Att jämföra rykten med vissa raser och gå på det är kanske inte det vettigaste. Rottweilern är trots allt inte, och har aldrig haft en bakgrund som kamphund. Det är i dagsläget en brukshund som förvisso är något självständigare än schäfern. Men som fortfarande har en flockkänsla och en viss förighet. Jag menar, jag älskar min hund som individ över allt annat och har alltid tyckt att han varit världens mest speciella hund med härliga egenskaper som jag har sett som "honom". Men efter att ha träffat otaliga andra westies har jag insett att mycket av hans grundbeteenden ligger i hans ras-och att det är därför han är som han är. Sen har han givetvis en personlighet utöver det också! Min poäng är att: Hur vet du att din rottis inte är som hon är i många avseenden-JUST för att hon är en rottis?:)

Jo absolut mkt är säkert själva rasen så som du säger men om jag tänker tillbaka så efter att ha åkt runt till en massa seriösa rottisuppfödare och träffat en hel del rottisar så var jag lite skeptisk ändå tills jag träffade Queenie och hennes föräldrar. De var underbara..
Jag vet att avel, uppfostran och miljö är det som formar en hund men sen är det också individen i sig själv som avgör.. är väl egentligen så med alla djur..

För oftast är det ju en individ som avgör om man fastnar för just den rasen eller inte. Jag menar..att stöter du på ett par st av samma ras som man får dålig erfarenhet av så har man en tendens att inte tycka om den rasen men om man träffar ett annat par från någon annan ras och får då bra erfarenheter så gillar man rasen.
:rofl: låter lite svamlig va?

Jo jag förstår ;). Jag tyckte INTE om schäfrar förut för att jag bara träffat skråliga räkor. Nu planeras nästa hund och det blir en schäfer-av brukstam. Men jag tror det har att göra med vad uppfödaren har för djur också. Alla avlar ju lite olika. Jag kollar som du säger på föräldrarindividerna när jag letar hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka