Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Men man har ju ett val som blandisägare att INTE gå på brukshundklubben, det finns ju andra som håller kurser.

Det har jag redan förstått genom att läsa här...

Men det "skriks" ju rätt så bra från båda håll!

Känns ju lite onödig den kommentaren... Som en klapp på huvudet..

Men tydligen förstår inte folk när man försöker förklara på vanligt vis.
Du KAN inte komma med en ferrari om du är med i porscheklubben!
Likväl kan du inte komma med en labbe till svenska schäferhundklubbens aktiviteter. Likväl kan du inte komma med en blandras till SKKs tillställningar. Likväl kan du inte komma med en renras på "Blandis" tillställningar.Förstår du?

Kan det vara för att om man yppar en enda mening om det negativa med en blandras ( eller dåligt avlad renras ) så är man första klassens snobb, rasist och gud vet vad!

Då fäller man nog ut piggarna rätt rejält.

Senast ändrad:

Men man har ju ett val som blandisägare att INTE gå på brukshundklubben, det finns ju andra som håller kurser.

Ja men det är inte det som är poängen eller hur? Låter som ett dåligt försvar. Sen finns det faktiskt ställen här i sverige som bara har brukshundsklubbar och tar dom in någon som medlem så borde det vara samma utgångsläge...

Men jag har svårt att först varför jag inte är välkommen i bruks med blandras om jag är där för att få hjälp med min hund renras som blandras.Jag betalar ju medlemsavgift precis som du.
På min BHK är alla hundar välkomna.

Dock är jag inte så värst imponerad av SBK av andra skäl och har därför slutat betala min medlemsavgift. Det är ju faktiskt helt frivilligt att vara med och får man inte ut något av medlemskapet (vilket jag inte får eftersom min ras inte är en bruksras) kan man ju göra roligare saker för pengarna.

Men tydligen förstår inte folk när man försöker förklara på vanligt vis.
Du KAN inte komma med en ferrari om du är med i porscheklubben!
Likväl kan du inte komma med en labbe till svenska schäferhundklubbens aktiviteter. Likväl kan du inte komma med en blandras till SKKs tillställningar. Likväl kan du inte komma med en renras på "Blandis" tillställningar.Förstår du?

Det är väl klart att jag fattar! Lite sunt förnuft måste man ändå ha oavsett vad.

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara för att om man ypper en enda mening om det negativa med en blandras ( eller dåligt avlad renras ) så är man första klassens snobb, rasist och gud vet vad!

Då fäller man nog ut piggarna rätt rejält.

Så är det nog från båda håll tror jag...

Jasså?

Har någon kallat en blandisägare i denna tråd för något sådant olämpligt menar du?

Om man betalar en medlemsavgift oberoende vilken förening så borde väl alla ha lika utgångslägen.. Eller?
Om föreningen bara var för renrasiga så borde de då inte ta ut en avgift från blandras ägare...

Jag kan gå med i en Formel1klubb om jag vill, klubben kan ju inte annat än att informera att nästan alla aktiviteter är till för formel 1 bilar som jag inte kan delta med min WW Bubbla. Men jag får gå på bilträffen till fots om jag vill och delta med bubblan på tipspromenaden, sen är det upp till mig om jag anser att det är värt pengarna att gå med eller inte!

När jag skaffade min förra hund, en blandras, så var vi välkomna på kurser om det fanns plats kvar. Dvs brukshundar först, sen renras o sist blandisar.

Men idag finns det massor av blandisar på alla brukshundklubbar här omkring. I dag är de kriterierna borta o de får lika bra kurser o service som alla andra. Jag kan inte se att någon behandlas annorlunda. I alla fall inte i Matfors bhk :bow:

Jag trodde i min enfald att det var likadant på alla klubbar.

Du får inte delta i brukstävlingar, och platserna på kurserna brukar först gå till hundar som kan tävla. Sen är ofta platserna slut.
Men jag skrev faktiskt att de var generösa nog att låta blandisar vara med på en del kurser och tävlingar.

Senast ändrad:

Ja, jag har faktiskt aldrig gått på kurs på SBK:o. däremot genom en rasförening som ingår i skk/sbk. Förutom det så har jag gått kurser hos olika företag, hos fristående föreningar och hos privatperson.

Jasså?

Har någon kallat en blandisägare i denna tråd för något sådant olämpligt menar du?

Har jag sagt det? Jag menar att båda parter kan känna sig lite påhoppade och få taggarna utåt... Du behöver inte hugga mot mig då jag faktiskt kan se det ur bådas synvinklar.. Vissa saker kan jag förstå blandisarna och i vissa lägen de rena...
F_n gräv ner stridsyxan och verka ihop i stället..Hade inte alla tjänat på det?

Senast ändrad av en moderator:

Men herregud, har jag huggit på dig ?

Jag svarar och passar på att ställa en motfråga, är det att hugga?

Eller är det avsaknaden av flera smileys som gör att du tolkar mitt inlägg så?

Jag kan gå med i en Formel1klubb om jag vill, klubben kan ju inte annat än att informera att nästan alla aktiviteter är till för formel 1 bilar som jag inte kan delta med min WW Bubbla. Men jag får gå på bilträffen till fots om jag vill och delta med bubblan på tipspromenaden, sen är det upp till mig om jag anser att det är värt pengarna att gå med eller inte!

Då kan det stå att man är stödmedlem...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka