Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Jo om det är en renrasig OMPLACERING.
Har inte betalat mer för någon av de omplaceringar min familj haft (Cairnterrier, Irländsk Varghund, Pumi, Briard, Malinois)

Min Malle var bara 3månader när jag tog honom & jag betalade då halva valppriset eftersom han var en omplacering.

Mina renrasiga reggade hundar har varit billiga

Doberman 1 omplacering, 3-4 månader gammal - 5000kr
Rottweiler, efter korade föräldrar, tingad innan parning 6000kr
Doberman1. omplacering 6år, korad, utställd, friröntgad, utbildad mögelhund - 800kr. (nej, det var inte en nolla för lite)

Fast jag vet flera st som får göda upp sina om dom ska gå bra på utställning. Jag vet inte, men om jag ska få min "fyrkantig" så behöver han nog gå upp en hel del för att få ihop den formen :D

Men i ärlighetens namn så är jag inte så bevandrad i utställningar osv , en del säger att min är jättefin, men jag tycker själv inte han är spec rastypisk om man ser på bilder o så.
Men för mig är han såklart vackrast i världen ändå :love:

Jag är inte ett dugg intresserad av avel!Om skk har till uppgift att
Registrera,bedömma och KONTROLLERA hundar varför existerar då extrem aveln?Är det inte skk:s uppgift att ha koll på att det avlas fram sunda hundar?Nej skk avlar inte,men dom är en KONTROLLERANDE organisation som inte gör sitt jobb som de ska.
Jag är inte för blandras avel.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till det svenska rättväsendet.

Vi har brottslighet i landet och en polismyndighet som ska göra något åt det. Vi är nog alla medvetna om att det inte går så bra... Ingen föreslår att vi ska skrota lagarna helt och leva efter "djungelns lag". Jag tror att majoriteten inser att polisen behöver mer resurser för att kunna utföra sitt jobb men att man ändå hoppas att de gör så gott de kan. Ja, det finns säkert korrumperade individer eller avdelningar, och de är de som ställer till det så polisen får dåligt rykte och tappar folkets förtroende.

Är det inte precis samma sak med SKK? Med den skillnaden att det är en klubb skapad av folk med samma intresse för samma typ av folk. Ingen statligt finansierad myndighet med en massa rättigheter. De dem kan göra om en uppfödare inte följer deras regler är att utesluta dem ur klubben. Hur många anmäler en oseriös kennel till SKK idag? Koppa det till civilkurage så kanske man inser att man inte kan ställa SKK till svars för allt utan att det ligger ett visst ansvar hos alla hundmänniskor.

*filosoferar lite*

Jag kan berätta en sak som jag har upplevt med skk.
Min första hund var en renrasig schäfer.Uppfödaren kom i diskussion om en sak med skk.Tack vare detta så höll skk inne registreringen på valparna flera månader.Efter som skk inte hade något att komma med
så var dom tvungna att registrera valparna i all fall.Då började ryktes spridning om att det var inavel i valparna,vilket det inte var.
Jag kände denna uppfödare väl och vet att hon var seriös.
Och valparna hade klara papper.Det här hände i o för sig för många år sedan ,men mitt förtroende för skk är lika med noll efter det här.

Men något måste ju ha utlöst situationen ?

Skk håller ju inte inne med registreringen på pin tji by the way!

/C

Vi har brottslighet i landet och en polismyndighet som ska göra något åt det. Vi är nog alla medvetna om att det inte går så bra... Ingen föreslår att vi ska skrota lagarna helt och leva efter "djungelns lag". Jag tror att majoriteten inser att polisen behöver mer resurser för att kunna utföra sitt jobb men att man ändå hoppas att de gör så gott de kan. Ja, det finns säkert korrumperade individer eller avdelningar, och de är de som ställer till det så polisen får dåligt rykte och tappar folkets förtroende.

Är det inte precis samma sak med SKK? Med den skillnaden att det är en klubb skapad av folk med samma intresse för samma typ av folk. Ingen statligt finansierad myndighet med en massa rättigheter. De dem kan göra om en uppfödare inte följer deras regler är att utesluta dem ur klubben. Hur många anmäler en oseriös kennel till SKK idag? Koppa det till civilkurage så kanske man inser att man inte kan ställa SKK till svars för allt utan att det ligger ett visst ansvar hos alla hundmänniskor.

*filosoferar lite*

Word! Sen behöver man själv inte vara medlem i SKK för att stödja vettiga uppfödare.

Men i ärlighetens namn så är jag inte så bevandrad i utställningar osv , en del säger att min är jättefin, men jag tycker själv inte han är spec rastypisk om man ser på bilder o så.
Men för mig är han såklart vackrast i världen ändå :love:

Och jag är inte heller mycket för utställningar. Jag kommer ju trots allt köpa mig den schäfervarianten som inte går hem på sådana tillställningar.

Men något måste ju ha utlöst situationen ?

Skk håller ju inte inne med registreringen på pin tji by the way!

/C

Uppfödaren sa vad hon tyckte o tänkte,det passade inte skk.
Därför höll skk inne registreringen.

*filosoferar lite*

Men det är väl ganska uppenbart att inte alla hund människor klarar av att ta de ansvaret!När det finns extrem avel och blandis avel.
Jag tycker inte heller att man ska skylla allt på skk.
Men nästa alltid när man diskuterar tx.extrem aveln så får jag till svar att skk har tagit tag i det.Men jag får aldrig svar på vad dom gör.

Jag förstår precis vad du menar, och jag känner en hel del uppfödare och vet dessutom att det föregår både svågerpolitik och fusk i utställningsringarna, både mentalt och exteriört.
De som varit med ett tag vet ju precis hur dom ska "gömma" exteriöra fel.....

You go girl!

För att tyvärr är inte alla ense om vilka kennlar som är vettiga eller ej. Tar man schäfern som gott exempel är ju dom två lägrena så extremt indelade att man kunde tro att det handlade om två olika raser. Det verkar finnas väldigt olika definitioner på ordet "schäfer"..:crazy:

Just det! Nu börjar det likna nåt! Det är alldeles för mycket skit å pannkaka överlag...

Jo om det är en renrasig OMPLACERING.
Har inte betalat mer för någon av de omplaceringar min familj haft (Cairnterrier, Irländsk Varghund, Pumi, Briard, Malinois)

Min Malle var bara 3månader när jag tog honom & jag betalade då halva valppriset eftersom han var en omplacering.

Jag hittade ingen renrasig omplacering för något halvt valppris, däremot var det ett annonser där folk ville "ha tillbaka vad de lagt ut", dvs en omplacering på något år eller så ville de ha 8-9000 för, det var ju vad de betalat för hunden, eller nåt.

Jag hittade ingen renrasig omplacering för något halvt valppris, däremot var det ett annonser där folk ville "ha tillbaka vad de lagt ut", dvs en omplacering på något år eller så ville de ha 8-9000 för, det var ju vad de betalat för hunden, eller nåt.

Och problemet med det är? En renrasig omplacering kan vara värd betydligt mer än en valp.

Det sa jag ju inte, läs vad du skrev till mig en gång till och sen mitt svar igen.

Nu har jag gjort, det verkar som vi pratar om varandra. JAg om renras, du om blandras. Hur som, I get your point!

Och problemet med det är? En renrasig omplacering kan vara värd betydligt mer än en valp.

Hahaha, du är ju uppenbarligen helt ointresserad av att fatta vad jag skriver. Du verkar mer intresserad av att vända och vrida på allting jag säger och kringgå poängen, vilket var varför jag valde min blandras, vilket får mig att misstänka att varken du eller jag kommer få ut någonting av den här diskussionen eftersom jag inte har lust att skriva samma sak flera gånger. Ha det bra

Hahaha, du är ju uppenbarligen helt ointresserad av att fatta vad jag skriver. Du verkar mer intresserad av att vända och vrida på allting jag säger och kringgå poängen, vilket var varför jag valde min blandras, vilket får mig att misstänka att varken du eller jag kommer få ut någonting av den här diskussionen eftersom jag inte har lust att skriva samma sak flera gånger. Ha det bra

Du har redan skrivit att du ville ha en billig hund.

Jag svarade på inlägget eftersom det lät på dig som om det vore något fel på att ta valppriset eller mer för en omplacering. Jag påpekade enbart att det kan vara väl motiverat då de kan vara mer värdefulla än en valp. Man vet vad man får på ett helt annat sätt än en valp.

(förövrigt så undrar jag det finns något sammanband med priset på blandraser och det faktum att blandraser mer sällan är försäkrade...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka