Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Ja, rottis/malle blir fina. Bara man har högt i tak så de inte slår i huvudet!

KL

Man behöver inte "välja" varken ras eller blandras. Man kan tydligen designa sin favorithund, enligt aftonbladet. Den hetaste Hollywoodtrenden just nu! Se http://www.e24.se/kvinna/stil/etikett/artikel_368701.e24?offset=9&maxcount=3#articlecomments

En blandras utan utställningsmöjligheter är betydligt billigare än en renrasig med stamtavla. De blir också generellt friskare och sparar mycket tid och pengar på att inte hamna hos veterinären. En renrasig Sankt Bernard kostar 15 000 kronor, medan en blandras som är en tredjedel så stor går på en tredjedel av priset.

Aftonbladet ljuger aldrig!

Men herregud vilken artikel!
- Jag blir inte glad när jag läser om ägare som säger att deras Dogo Argentino egentligen är så snälla, de hundarna är avlade i generationer för att jaga vildsvin, det finns ett aggressivt beteende i den hundrasens.
Sen när avlar man på aggressivitet för att få fram jakthundar?

Både professor Göran Andersson och Aftonbladet kan ju köra upp sina "fakta" nånstans där solen inte skiner.. :mad:

Anledningen till att renrasiga kan ses som sjukare är att där VET man vad man ska hålla ögonen på. Lika väl som man har rätt god kunskap om hur hundarna blir mentalt och extriört, vet man vad som kan poppa upp hälsomässigt. Det betyder att man kan använda sig av hälsoprogram för att minimera riskerna. Även gentester kommer för svåra sjukdomar inom många raser. Det ger en möjlighet att identifiera även friska anlagsbärare så att man slipper få fram sjuka valpar efter två friska föräldrar. DET kan du inte med blandraser. I bästa fall vet uppfödaren hur frisk/sjuk den egna hunden och de absolut närmaste släktingarna är, i sämsta fall vet de bara vad som skett med den egna tiken. Och hela tiden pratar vi om sådant du kan se med blotta ögat - fenotyp. Genotypen har man ingen susning om förrän det poppar upp en defekt på en avkomma.

Hur kommer det sig att så många , ja majoriteten skulle jag våga gissa på, inom renraserna är sjuka på ett eller annat sätt? Det är höftledsfel, armbågsfel, epilepsi, allergier, you name it... Används inte dessa hälsoprogram?

Sjukdomar (både ärftliga och icke ärftliga) finns hos alla djur.
Det är en myt att blandraser är friskare.

Hur kommer det sig att så många , ja majoriteten skulle jag våga gissa på, inom renraserna är sjuka på ett eller annat sätt? Det är höftledsfel, armbågsfel, epilepsi, allergier, you name it... Används inte dessa hälsoprogram?

Nu är det ju så att majoriteten av alla dryga 350 renraser som finns inte är sjuka på ett eller annat sätt :smirk:

Om blandaser nu är så friska, varför ligger dessa inte i den lägsta premiegruppen hos försäkringsbolagen?? Hur kan det komma sig att de ligger i riskgrupp 3 istället för i 1:an??

Nu är det ju så att majoriteten av alla dryga 350 renraser som finns inte är sjuka på ett eller annat sätt :smirk:

Om blandaser nu är så friska, varför ligger dessa inte i den lägsta premiegruppen hos försäkringsbolagen?? Hur kan det komma sig att de ligger i riskgrupp 3 istället för i 1:an??

Nu frågade jag om hälsoprogrammet, inget annat.

Vad undrade du? Om de används? Vad är det för fråga? Man avlar ju inte bort ärftliga defekter på två generationer.

Sjukdomar (både ärftliga och icke ärftliga) finns hos alla djur.
Det är en myt att blandraser är friskare.

Jag är fullt medveten om blandrasernas sjukdomar, var mest nyfiken på om dessa hälsoprogram används som de ska?

Vad undrade du? Om de används? Vad är det för fråga? Man avlar ju inte bort ärftliga defekter på två generationer.

Jag vet inte hur dessa program används å hur det går till väga?
Förklara gärna hur det går till, hur många generationer som krävs för att komma till bukt med diverse, osv.

I och med att det finns regler som säger att man inte FÅR avla på sjuka hundar så ja, de används. Däremot finns det ju alltid mer eller mindre korkade personer som struntar i rekommendationerna som finns.

Den som söker skall finna heter det. Tror du man får fram friskare hundar genom att korsa de sämsta representanterna ur varje ras med varandra istället?

Alltså dög ju inte "urtidshunden" då den inte hade särpräglade nyttoegenskaper. Så varför gå tillbaka till det?

Den dög väl, men den kanske inte kunde göra allt, drag, vall, fågel, jakt, se fin ut för Agda osv osv...det där boprde du begripa själv

Jag själv har en av sveriges äldsta raser...Skåningen, råttehunden eller den dansk/svenska gårdshunden.
Hur många raser finns i den tror du ?

Eller något i stil med:

Man ville ha en kortbent hund för att den inte skulle vara alltför snabb i eftersöket?

Man ville ha en sällskapshund som var vacker men även tålde ett visst klimat

Man ville ha en liten tuff hund med regn och rusktålig päls som kunde jaga småvilt

Man ville ha en hund av viss exteriör och typ av käke/nos/bett för att den skulle kunna vara uthållig och kampa länge utan svårighet

Och som du sa...man ville ha en hund som dög till en viss typ av jakt, en vallhund osv.

Allt detta var tämligen lyckad fram tills dess att några av dom här raserna började avlas mer för utställning och sällskap:

Bulldoggar av diverse sorter
Schäfer
Dom flesta renodlade sällskapshundarna

...vill du höra mer?

Jag behöver inte höra mer, men du kan väl dra lite till till den som ville ha det :angel:
Jag vet redan allt det där o lite till :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010

Hästrelaterat

Tillbaka