Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

Något många väljer att glömma är att alla hundar är blandraser från början.
Utan blandrasavel skulle inte dom rena raserna ha uppstått heller.

Yada, yada, yada...

Det där dras alltid upp som ett argument från blandrasivrarnas sida ungefär lika ofta som myten "Blandraser är sååååå mycket friskare" :cool:

Något många väljer att glömma är att alla hundar är blandraser från början.
Utan blandrasavel skulle inte dom rena raserna ha uppstått heller.

Mm. Och varför togs de rena raserna fram och hur gjorde man? Genom att korsa bra hundar till ett visst syfte och gallra bort de dåliga.

Frågan är OM "alla" hundar plötsligt skulle bli "friska" om man skrotade rasaveln. Och om det inte fanns raser, hur vet man då vilken valp man ska köpa till ett visst syfte? Att mamman ser ut som en golden betyder ju inte att valparna är spontanapportörer.

*funderar*

Och om du dessa "urtidsblandraser" var så bra, varför började man rasavla överhuvudtaget?

Jag inser docka att rasaveln har gått för långt i många fall, men själva idén tycker jag ändå är bra. Sen får man jobba med att finjustera den istället för att skjuta den i sank. Anser jag.

Om vi börjar mixa schäfrar med bulldoggar med labradorer med rottweilers med rhodesian ridgeback med pudel med border collie KAN ju riskera sluta i att vi har en väldigt massa hundar med en väldig massa sjukdomar. Istället för att som idag då vi har vissa sjukdomar som är kopplade till vissa raser, och dessa rasers klubbar, och SKK, har en strategi och förebyggande åtgärder för att få bort defekterna.
Att säga att rasavel är fel, när huvudsyftet är att få fram friska, mentalt sunda hundar vars rastandard ursprunglingen är kommen som en beskrivning på de förutsättningar som behövs för att hunden ska kunna fullgöra sitt syfte - är det inte lite att skjuta sig själv i foten? Vad vill man istället då?

Senast ändrad:

Vad jag menade var att en blandrashund med en kunnig ägare blir en betydligt trevligare hund än en renrasig med en ägare som inte kan någonting om hunduppfostran

Öh, finns det någon poäng i det där? Jag menar...En ägare med renras och kunskap har ju en trevligare hund änd blandisägaren med noll kunskap också?

Jag köpte min hund, eller adopterade kanske man säger.. från en som tar hem hundar från spanien.
Han var dock 1 ½ år när han kom hit och jag träffade honom av en ren slump på sommarbetet och blev kär :love:.
Har ingen aning om vilka raser som är inblandade i honom men han är världens snällaste och lugnaste hund. Kusinerna sitter och drar i öronen och han bara ligger där och ser nöjd ut för att någon håller på med honom:D.

Men jag tror ändå inte man kan säga att renrasig eller blandras är bättre än det andra, beror helt på uppfödare och vad du hittar för hund.
Min mamma har en renrasig borderterrier och han har aldrig varit sjuk, likaså alla hundar min mormor haft som varit renrasiga, alla har dött/avlivats pga dom har blivit gamla.

Varför måste alla trådar komma in på att ickke ha eller ha renras eller blandras.Varför inte svara på frågan som TS ställer istället:confused:

Vi är alla olika med olika behov för vad vi vill ha hunden till när den väl är hemma hos "oss"..Jag eller någon annan kan inte svara på om den ena eller andra hunden är friskare än den andra.En sjuk blandras,en frisk renras eller vice versa,det upptäcker man först när hunden blir sjuk eller håller sig frisk livet ut.JAG är nöjd med min blandras men okså med sambons renras även om vi vill ha hundarna till olika saker.Oavsett om du väljer en blandras eller renras så vet du inte till 100% vad det blir för hund.Kan hålla med om att det finns större chans till att veta mer om en renras då den är avlad till vissa saker MEN kortsar du tex labrador och golden(båda fågelhundar) så lär du ju få en fågelhund oavsett......Att avla på likvärdiga raser ser jag inte som något större problem,däremot när aveln är oseriös oavsett blandras eller renras,det är DÅ den blir fel

kl

Haft både blandras och renrasiga. Min senaste blandras tog jag över som omplacering, just pga INDIVIDEN. Hon och hennes kullsyskon såldes ur bagageutrymmet på en parkering på hisingen :s
hon är en blandning mellan pudel/tax/pappillon och nån spets antagligen. Trevlig hund, otroligt lättlärd, dock är hon inte så mycket för människor och blir hon trängd har hon lätt för att ta till tänderna.

Hade en golden/dalmatiner som var världen goaste, lättlärd, trevlig (hade gula prickar :D ) Men fick det "värsta" av båda rasernas sjukdommar och fel.

Har haft en cocker som hade mentalt fel, högg i stort sett alla han träffade på, dock var det två av han syskon som fick avlivas för samma sak.

En golden har jag hade höftfel, fick tas bort tidigt. Labben var hur frisk som helst, kanontrevlig och vi kom långt i lydnad och agility.

De jag har nu är renrasiga, friska, trevliga hundar :)

Jag ahde inte köpt blandras som valp. Jag köpte mina blandraser som unghund/vuxen eftersom jag gillade individerna.

Jag har en blandning mellan siberian husky och schäfer. Det var några bekanta som hade honom till en början, men då de inte kunde ha honom kvar så köpte jag honom, då var han 5½ mån.
Det var alltså inget planerat köp, men jag var hundvakt några dagar i veckan åt honom sen han var 4 mån och jag kunde bara inte låta honom försvinna så det blev vi två :love:.

Kenzo
cimg3771_1202662918.jpg

Jag har en blandning mellan siberian husky och schäfer. Det var några bekanta som hade honom till en början, men då de inte kunde ha honom kvar så köpte jag honom, då var han 5½ mån.
Det var alltså inget planerat köp, men jag var hundvakt några dagar i veckan åt honom sen han var 4 mån och jag kunde bara inte låta honom försvinna så det blev vi två :love:.

Kenzo
cimg3771_1202662918.jpg

Kanonfin!:)

jag har en blandis mellan tollare/bordercollie, bailys heter flickan min, bokade hunden av min foderleverantör jag har till hästarna då jag såg en ur årskullen över som jag blev "jättekär" i. o tur för mig att hon fick en brun tik=) hon var värstingen i kullen som valp haha:) har haft henne i snart två år snart:)
min uppfödare valde att lägga till tollare till hennes bordertik för att få fram ett stabilare psyke då border kan vara ganska nervösa o min flicka har blivit världens lugnaste men det beror ju mkt på uppfostran oxå.
jag skulle inte köpa en hund med för mkt blandning då det ofta påträffas mkt fel på dem tyvärr, men inget säger att en renrasig är bäst heller. jag går på stabilt psyke och allmän hälsa när jag väljer hund sen brukar det oxå vara så att hunden ska välja sin matte, det brukar stämma bäst så.

Senast ändrad:

Men så som uppfödaren till din hund resonerade så hade mamman till kullen dåligt psyke, eller?

Blandraser vet du inte om det är far och dotter man paret,

:rofl::rofl: Ursäkta men det lät ju bara för roligt...att schäferfadern betäcker sin dalmatiner dotter :D:D..det finns ju en anledning varför det heter blandRASER :p

Och om du dessa "urtidsblandraser" var så bra, varför började man rasavla överhuvudtaget

Kanske pga av att höja prestationer på bl jakt, vall, brukshunden..Kanske pga av en del människor ville ha hundar med korta ben, platta nosar, lååååång päls....krulliga svansar, bågnande ben, trånga ögonkanaler, osv osv ...vill du höra mer?

tänk efter NOGA på hur du vill att din hund ska vara. vill du ha en arbetsnarkoman? eller en som kan ta det lugnt i perioder? vill du ha en hund som reagerar med blixtens hastighet eller i mer normal takt? vill du ha en hund som är arrogant i sin attityd, eller en som är fjäskig?

tänk efter på hur mycket du vill träna. en liten stund varje dag? ett par timmar varje dag? ett par timmar varannan dag? lite då och då när lusten faller på? VAD vill du träna?

ställ frågan "vilken ras" först när du har klart för dig vad du letar efter. och se till att du är helt ärlig mot dig själv. kommer du verkligen orka träna idag igen, fast regnet öser ner? har du tid med både samboförhållande, ett par ungar och en väldigt energisk hund?

*knapplån*

Jag har en blandras som är en korsning mellan raserna Dobermann/Stövare vad vi vet. Vi köpte henne när hon var 2,5 år och såg då det mesta som "gått igenom". Snällare hund får man leta efter! =) Vi köpte henne därför att hon hade det som vi letade efter:

• Stor hund
  • väldigt aktiv hund
  • Van vid barn
  • van vid andra djur, speciellt hästar
  • lydig & rumsren
  • inte så dyr som vad renrasiga är då vi helt enkelt inte har råd att lägga ut flera tusen i "inköp"
    • kunde vara ensam hemma i några timmar osv

Vi kollade bara på denna hunden, hade henne på prov i två veckor och sedan köpte vi henne, visste redan efter tredje dagen vi hade henne att det var henne jag ville ha :D:D Och jag har inte ångrat mig en enda gång. =)

//Diana

HUR får du det till att tollare och bordercollie skulle vara "likbyggda" raser? Mig veterligen är tollare en apporterande fågelhund och bordercollie en vallhund. Att de sedan kanske kan anses vara lika till utseende är en helt annan femma..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka