Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

nej inte dåligt psyke men border är överlag lite mer skygga/nervösa därför valde hon att lägga till en likbyggd ras.

En border som är skygg och nervös är inte en god representant för sin ras. Om tiken inte var det borde hon ha gått i rasaveln om det är så uselt att de flesta är skygga/nervösa. För mig luktar det bortförklaringar för annat som utesluter tiken ur rasaveln.

Vad jag menade var att en blandrashund med en kunnig ägare blir en betydligt trevligare hund än en renrasig med en ägare som inte kan någonting om hunduppfostran

Öh, finns det någon poäng i det där? Jag menar...En ägare med renras och kunskap har ju en trevligare hund änd blandisägaren med noll kunskap också?

Precis. Det är det som är poängen.

Och då kommer vi till pudelns(;)) kärna:
Ju mer kunskap man har desto lättare har man att reparera brister hos sin hund. Men det är ju himla trevligt om man redan innan köpet vet med ganska stor säkerhet att hunden passar en. Både mentalt, storleks och arbetsmässigt.

Att en duktig hundmänniska har lättare att få ordning på mentala vrak än en nybörjare betyder inte att hunden blir vad man gör den till. Du kan förstöra en bra hund, men du kan bara stärka en svag hund till en viss gräns. Förhoppningsvis räcker det till att få en hund som inte lider själv och inte utgör en risk för sin omgivning.

Mina cockrar skulle jag inte med bästa vilja i världen kunna göra till skyddshundar. Det har det inte i sig. Jag tvivlar på att jag skulle kunna utbilda dem till vallare också, det behövs en annan mentalitet. Schipperken som jag startade min hundkarriär med gjorde dock skyddsprovet med godkänt (för sin storlek :D) Hon var i sanning en stor hund i liten förpackning, och följde rasegenskaperna mycket bra. Egentligen var det syrrans schäfer som skulle göra provet, men han klappade igenom tidigt, och man testade min lilla tjej för skojs skull eftersom man var klar för dagen. Syrrans schäfer blev aldrig vad hon tänkt sig, men helt OK ändå, även om han inte var den tuffaste varianten.

Hundar blir inte vad man gör dem till, så till vida att man inte förstör dem. De blir så bra som de har förutsättning att bli, OM man har kunskapen att få dem att blomstra. De flesta hamnar i ett mellanläge; lite ouppfostrade och utnyttjar inte sin hela potensial, men helt OK ändå.

Ska man köpa blandras tycker jag att man antingen väljer en vuxen där man vet vad det blev, eller inser att det kan bära iväg var som helst - och tycker att det är OK med det jobb det kan innebära. För den skull behöver man ju inte välja idiotkorsningar.

Om du "måste" välja blandras så är det bästa att välja någon med två liknande raser, tex jackrussel och dansk-svensk gårdshund.

Den värsta blandningen tycker jag är vall-vaktraser.

Mina hundar är blandraser (dock är den ena köpt som renrasig, när jag insåga att så inte var fallet var det redan försent, han hade redan stulit mitt hjärta) men jag har tagit dem som omplaceringar inte köpt dem som valpar, det hade jag nog inte vågat eftersom det är så svårt att veta vad det blir för en hund.

Min "rondell" var 13 månader och jag erkänner villigt att jag inte hade någon kunskap värd att kallas kunskap då, men det blev bra ändå, han var nöjd med det jag gav som tur är.

Nu har jag efter 11 års hundägande lite mer kunskap men jag är faktiskt glad att min kunskap var så liten då för annars hade jag aldrig tagit hand om min älskade gammelman bara för att det var "fel".

Bättre hund hade jag aldrig kunnat få:love: men för den sakens skull skulle jag aldrig avla på honom, det blir ju inte samma hund bara för att pappan är otrolig:love:

Min lilla "renras som inte var renras" hade jag helt klart kunnat tänka mej att avla på (om han varit ua på höfter och dylikt) eftersom han har det som jag vill ha hos en hund, men när han inte är renrasig så blir det ju inte så, hur mycket det än svider i hjärtat.

Om du "måste" välja blandras så är det bästa att välja någon med två liknande raser, tex jackrussel och dansk-svensk gårdshund.

O vad är det för likhet mellan en terrier o en pinscher? Mellan en gårdshund (råttjägare) o en grythund?
Ursäkta men den blandningen är ungefär lika korkad som den med dsg o tax som finns i flera annonser...

Enda likheten mellan dessa är storlek o färgsättning. Möjligtvis energimässigt också.

Men det är faktiskt också en blandning mellan olika rasgrupper. Ska man blanda kan man väl göra det inom samma rasgrupp, o samma användningsområde!!!

Senast ändrad:

Jag fick hem vad jag trodde var en renrasig vit herdehund, jag hade mina misstankar från dag 1 att hon inte var ren, dock ser hon precis ut som en vit herde.

Men senare visade det sej vara en blandning mellan vit herde och Siberian Husky. Så nu har jag fått förklaringen till alla hennes mycket märkliga ljud och hennes totala avsaknad av ett riktigt skall....:angel:

//Domino_s

Har också en huksy/schäfer
38735_1207008286.jpg

TS
Varför vi valde henne..jadu... vi hade haft hunköp ett bra tag i tankarna men kunde inte komma på en bra ras då vi hade olika meningar om ras, jag ville ha bruksegenskaper och han ville ha draghund, så det kunde väl inte skada att hälsa på dom o se hur dom verkligen va irl? Dom va ju bra så :) Har inget emot varken bland eller ren, har 2 renrasiga och en blandras. Vill mer åt det dom har i huvudet.

Skulle ju aldrig köpa varken renras el blandras för att "dom e så sööta" utan ska isf vara för att det är en god kombination mellan mor och far till valparna, och självklart att valparna blivit bra individer.

Men det är ju bara jag :)

Kanske lagotto eller stor pudel? Eller kelpie... Eller isländsk fårhund, eller ngn lapphund.... Svårt detta!! Tur det inte är dags förrän 2010!

Islänningen är en välidgt sund ras.
Kan svara för islänningen och kelpien.
Ska man inte träna med kelpien, så rekomenderas inte den.

Vilka egenskaper vill du ha på hunden.

Kanske pga av att höja prestationer på bl jakt, vall, brukshunden..Kanske pga av en del människor ville ha hundar med korta ben, platta nosar, lååååång päls....krulliga svansar, bågnande ben, trånga ögonkanaler, osv osv ...vill du höra mer?

Alltså dög ju inte "urtidshunden" då den inte hade särpräglade nyttoegenskaper. Så varför gå tillbaka till det?

Kanske pga av att höja prestationer på bl jakt, vall, brukshunden..Kanske pga av en del människor ville ha hundar med korta ben, platta nosar, lååååång päls....krulliga svansar, bågnande ben, trånga ögonkanaler, osv osv ...vill du höra mer?

Eller något i stil med:

Man ville ha en kortbent hund för att den inte skulle vara alltför snabb i eftersöket?

Man ville ha en sällskapshund som var vacker men även tålde ett visst klimat

Man ville ha en liten tuff hund med regn och rusktålig päls som kunde jaga småvilt

Man ville ha en hund av viss exteriör och typ av käke/nos/bett för att den skulle kunna vara uthållig och kampa länge utan svårighet

Och som du sa...man ville ha en hund som dög till en viss typ av jakt, en vallhund osv.

Allt detta var tämligen lyckad fram tills dess att några av dom här raserna började avlas mer för utställning och sällskap:

Bulldoggar av diverse sorter
Schäfer
Dom flesta renodlade sällskapshundarna

...vill du höra mer?

*KL*

Min blandras kommer från Spanien. Har ingen aning om vilka raser som kan tänkas husera i hans lilla kropp..Podenco korsning antagligen. Han är min första blandras, har tidigare haft Cairnterrier, Briard, Berner Sennen, Irländsk Varghund, Jack Russel samt har Belgisk Vallhund.

Skulle ALDRIG köpa en blandrasvalp för jag vägrar att stödja blandrasaveln. Men en vuxen omplacering kan jag helt klart tänka mig.

Nästa hund blir dock renrasig eftersom jag denna gång vill ha en valp igen (de senaste fyra har varit omplaceringar).

Skulle ALDRIG köpa en blandrasvalp för jag vägrar att stödja blandrasaveln. Men en vuxen omplacering kan jag helt klart tänka mig.

Ungefär så tänker jag också. Det är inte omöjligt att jag skulle kunna ta över en omplaceringsblandis i framtiden att ha som sällskap till en annan hund som jag tex tävlar.

Jaja, många svar som inte svarade på mitt första inlägg, men det får man väl nästan räkna med här på buke, när det kommer till blandraser? ;)

Jag ska nog inte ha en blandis, men inget är säkert, det är ju minst 2 år tills det är dags. har valt vilka inlägg jag bryr mig om, och vilka jag struntar i :D

Jaja, många svar som inte svarade på mitt första inlägg, men det får man väl nästan räkna med här på buke, när det kommer till blandraser? ;)

Jag ska nog inte ha en blandis, men inget är säkert, det är ju minst 2 år tills det är dags. har valt vilka inlägg jag bryr mig om, och vilka jag struntar i :D

Du har inte svarat på en fråga-som det behövs svar på för att man ska kunna svara på din ursprungsfråga. Nämligen:

Vad vill du ha ut av hunden?

Mm. Och varför togs de rena raserna fram och hur gjorde man? Genom att korsa bra hundar till ett visst syfte och gallra bort de dåliga.

Frågan är OM "alla" hundar plötsligt skulle bli "friska" om man skrotade rasaveln. Och om det inte fanns raser, hur vet man då vilken valp man ska köpa till ett visst syfte? Att mamman ser ut som en golden betyder ju inte att valparna är spontanapportörer.

*funderar*

Och om du dessa "urtidsblandraser" var så bra, varför började man rasavla överhuvudtaget?

Jag inser docka att rasaveln har gått för långt i många fall, men själva idén tycker jag ändå är bra. Sen får man jobba med att finjustera den istället för att skjuta den i sank. Anser jag.

Om vi börjar mixa schäfrar med bulldoggar med labradorer med rottweilers med rhodesian ridgeback med pudel med border collie KAN ju riskera sluta i att vi har en väldigt massa hundar med en väldig massa sjukdomar. Istället för att som idag då vi har vissa sjukdomar som är kopplade till vissa raser, och dessa rasers klubbar, och SKK, har en strategi och förebyggande åtgärder för att få bort defekterna.
Att säga att rasavel är fel, när huvudsyftet är att få fram friska, mentalt sunda hundar vars rastandard ursprunglingen är kommen som en beskrivning på de förutsättningar som behövs för att hunden ska kunna fullgöra sitt syfte - är det inte lite att skjuta sig själv i foten? Vad vill man istället då?

Förstår hur du tänker, men man avlade ju fram olika hundar för att få fram dessa olika egenskaper och "typer" av hundar som i sig inte alltid blev så friska och hälsosamma men det verkade man ju inte bry sig så mycket om för man fortsatte ju att avla fram dessa raser.:confused:
Men det gäller ju att man hittar en seriös uppfödare vare sig man köper blandras eller renras.

Jag har själv haft två blandraser då av schäfer/ border collie båda var friska och hade bra temperament.:rofl: Helt underbara hundar.
Sen har man ju varit med om en del blandraser som kanske inte varit så lyckade.
Men jag tycker sen att de blandraser jag träffat på varit friskare än de renraser jag träffat på. Det är bara vad jag har för erfaranhet.:eek:

Men man kan liksom inte bara gå på att om man köper en renrasig hund så ska den per automatik vara frisk.
Det finns rötägg inom renrasavel också.

Man måste göra egna efterforskningar, söka i Skk-hunddata, kolla bakåt i stamtavlan, jämföra med andra uppfödare. Ofta kan det vara så att man får stå på kö till att få valp.

Men allt detta är fullt möjligt om du köper en renras ( men jag slås av hur lata folk är och hur bråttom dom har ), men betydligt svårare med blandras ( om inte blandrasen kommer ur två renrasiga och registrerade föräldrar )

Senast ändrad:

KL

Hej TS. Jag har ingen hund men drömmer om att en dag skaffa. Jag skulle helst välja en omplaceringshund och där finns det nog många blandisar. Jag inbillar mig att jag skulle få hjälp med valet genom att prata med de som har hand om hundarna på omplaceringsstället. Sedan skulle jag nog välja med hjärtat. Obligatoriskt att få ha hunden på prov! Har man barn och andra djur är väl det ännu viktigare..?

Till debatten ren/blandras håller jag med de flesta här att det finns toppar och dalar i bägge läger. Blandisarna har dock en liten joker att komma med: Heterosis-effekten.
Innebär i korthet att när två genetiskt väldigt olika individer paras är chanserna stora (observera att det inte finns någon garanti!) att avkomman får det bästa ur bägge föräldrar och därmed blir både starkare och friskare.

Den i mina ögon värsta blandningen är den mellan kamphund & vakthund ( gärna med lite vallhund längre bak i ledet ) :crazy:

Eller varför inte mamma border collie/amstaff och pappa rottis/malle? Då har man täckt både vall, vakt och kamp. Allt i ett liksom! :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka