Hur uttalar man NSAID?

majola

Trådstartare
Detta handlar egentligen inte om vård, men nästan.

Hur uttalar man egentligen förkortningen NSAID? Jag har alltid sagt "enn-ess-ejd" men det kanske är helt vanartigt? Det känns logiskt för det ska ju vara en aid (hjälp) för hästen att bli bra. Men ibland tittar folk så konstigt på mig när jag säger det så jag har börjat undra om jag är helt fel ute.

Vad säger ni?

Sv: Hur uttalar man NSAID?

När vi läste om det i skolan uttalade idrottsläkaren "ensejd" (så säger de i "ER" också).

/Malin

Ja, om de säger så i ER så måste det vara rätt! :D

Blir det som jag skrev, eller en-säjd (alltså med eller utan e i mitten)?

Ensejd eller faktisk en-s-a-id (på svenska alltså) säger jag, och även de veterinärer jag hört säger ensejd. Fast att det är AID i förkortningen är en slump och har inget med aid/hjälp att göra. Utan Non-Steroidal Anti Inflammatory Drugs (NSAID). Och är ju inte specifikt för hästar utan är ju generellt för en typ preparat som används till både folk och fä =)

Jo, jag vet vad det står för, men det är ju inte ovanligt att förkortningar får passande betydelser när man läser ut dem. Och i det här fallet tyckte jag att det var så.

Jag ska ställa om mig till ensejd. (Fast jag tyckte att min version var finare...)

Tack för hjälpen båda två!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama