Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

Jag är riktigt dålig på att laga mat och planera så jag slänger alldeles för mycket. Mitt största problem är osten, hur jäkla dålig hållbarhet har inte öppnad ost?! Ändå missbrukar jag toast/varma mackor så tycker att en normalstor ost borde hålla sig ok. Måste börja riva och frysa då jag nu köpte en rund jättestor en. Haha!

Ett annat stort problem är att jag tänker att jag ska göra någon maträtt och orkar inte göra den... Nä. Måste verkligen skärpa mig! Gillar att köpa saker med kort hållbarhetstid, speciellt kött.
Fast ost brukar ju aldrig bli dålig? Vad gör du med en öppnad förpackning, låter osten ligga kvar i förpackningen?

Blir maten snabbt dålig så brister det i hanteringen. Hygien är A och O, rena händer, rena redskap, rena förpackningar, rätt temperatur i kylen och snabb nedkylning av mat efter tillagning och innan man ställer in den i kylen. Aldrig plocka med fingrarna direkt ur burkar, packa om och paketera maten rätt när man öppnar förpackningar som inte går att återförsluta, förvara frukt och grönsaker i kyl om de ska förvaras i kyl och de som ska vara i rumstemperatur ska stå i rumstemperatur. :)
 
Jag köpte gärna storpack av det mesta när jag bodde själv. Försöker komma på vilka storpack som inte går att frysa? Om man vill ha små paket mjölk till kaffet kan man ju bara frysa in mjölk i lagom portioner. Kött portionsfrös jag. Bröd går ner i frysen. Farfar berättade att en icabutik nära honom säljer ut butiksbakat för halva priset på kvällarna så han köper bröd då och skär upp och fryser. Tinar i micron så är det nästan som nybakat.

Än idag om vi lagat en för stor köttbit kan jag skära upp och frysa ner för att ta fram till pajen t.ex så man inte behöver äta samma mat i flera dagar.
 
Tänk att även i svensk natur kan dina matrester göra en stor nytta.för det mesta du lägger i
naturen äts av någon,troligtvis fåglar osv. men bättre än ingenting i dessa tider?
 
Min ost hinner aldrig bli gammal, jag äter mycket ost (och är noga med hygienen som @Mia_R beskrev). Skulle den mot förmodan börja bli gammal river jag det som är kvar och fryser in. Om det är lite mögel på hårdost är det bara att skära bort den delen. Samma sak med andra pålägg, det tar slut. Jag vet hur mycket jag brukar äta och handlar därefter.

Kött köper jag gärna på kort datum och fryser in. Det mesta portionsförpackas och jag :love: födelsedagspresenten jag fick av särbon, en vaccumpackare. Det är helt suveränt att kunna vacuumpacka frysvaror, de håller så mycket längre. Jag misstänker att den skulle vara lämplig till hårdost också, att man delar osten när man öppnar den och vacuumpackar ena biten.

Jag har alltid ett urval av matlådor men (nästan) bara proteindelen. Potatis, ris osv fixar jag oftast när jag ska äta även om jag brukar ha några portioner fryst ris också (frysta för sig då).

Nyligen har jag förvällt rödbetor och morötter och stoppat in i frysen, de håller ju sig hur bra som helst.
 
Jag köper bara hem för 1-3 dagar åt gången, lagar inte mat så det blir bara hel- och halvfabrikat. Förut när jag storhandlade så fick jag ofta slänga vissen mat eftersom jag glömde bort att jag hade den :angel: så har slutat storhandla. Maten kan väl förvaras i affären tills jag behöver den. :idea:
Slutade med smör när jag flyttade hemifrån 1997 eftersom jag aldrig hann använda med än max 1/5 innan det blev dåligt. Mjölk använder jag inte heller, brukade köpa 2 dl-tetror ibland till teet men det är länge sen nu.
 
Nu ska jag visa mig okunnig och ställa två frågor:

Finns det någon mat man inte bör frysa?

om jag fryser ner något med sista förbrukningsdag idag.... Hur länge klarar sig det fryst? Dvs måste jag Tina det inom någon viss tid?
 
Min ost hinner aldrig bli gammal, jag äter mycket ost (och är noga med hygienen som @Mia_R beskrev). Skulle den mot förmodan börja bli gammal river jag det som är kvar och fryser in. Om det är lite mögel på hårdost är det bara att skära bort den delen. Samma sak med andra pålägg, det tar slut. Jag vet hur mycket jag brukar äta och handlar därefter.

Kött köper jag gärna på kort datum och fryser in. Det mesta portionsförpackas och jag :love: födelsedagspresenten jag fick av särbon, en vaccumpackare. Det är helt suveränt att kunna vacuumpacka frysvaror, de håller så mycket längre. Jag misstänker att den skulle vara lämplig till hårdost också, att man delar osten när man öppnar den och vacuumpackar ena biten.

Jag har alltid ett urval av matlådor men (nästan) bara proteindelen. Potatis, ris osv fixar jag oftast när jag ska äta även om jag brukar ha några portioner fryst ris också (frysta för sig då).

Nyligen har jag förvällt rödbetor och morötter och stoppat in i frysen, de håller ju sig hur bra som helst.
Håller sig osten bättre som riven?
 
Jag köpte gärna storpack av det mesta när jag bodde själv. Försöker komma på vilka storpack som inte går att frysa? Om man vill ha små paket mjölk till kaffet kan man ju bara frysa in mjölk i lagom portioner. Kött portionsfrös jag. Bröd går ner i frysen. Farfar berättade att en icabutik nära honom säljer ut butiksbakat för halva priset på kvällarna så han köper bröd då och skär upp och fryser. Tinar i micron så är det nästan som nybakat.

Än idag om vi lagat en för stor köttbit kan jag skära upp och frysa ner för att ta fram till pajen t.ex så man inte behöver äta samma mat i flera dagar.
Mjölk har jag aldrig fryst. Men måste pröva efter denna tråden.
 
Håller sig osten bättre som riven?

Inte mig du frågade nu, men jag har mycket svårt att se att riven ost klarar sig bättre än en ostbit. Fler kontaktytor för mikroorganismer och mer hantering = större risk för försämring. Däremot tror jag att riven ost är trevligare att tina och använda efter nedfrysning, än en ostbit.
 
Förvarar osten på bricka i plastpåse, enbart i plastpåse eller när jag är riktigt lat är väl förpackningen också i plastpåsen. Väldigt fel? Är sugen på att skaffa mig en ostkupa.
 
Små mjölkförpackningar vill jag ha! Det finns inte alltid.
Jag får alltid hälla ut massa mjölk! :mad:

Köp Lidls egna mjölk, den håller 14 dagar efter du öppnat förpackningen, oöppnad förpackning förvaras enkelt i skafferiet till bäst före datum (om du har den typen ut mot väggen med ventil) eller i matkällaren/källarboden om din lägenhet har det.

Även potatis, tomater och grönsaker håller bäst om de får ligga svalt i skafferi/källare och inte i kylskåpet ...
 
Köp Lidls egna mjölk, den håller 14 dagar efter du öppnat förpackningen, oöppnad förpackning förvaras enkelt i skafferiet till bäst före datum (om du har den typen ut mot väggen med ventil) eller i matkällaren/källarboden om din lägenhet har det.

Även potatis, tomater och grönsaker håller bäst om de får ligga svalt i skafferi/källare och inte i kylskåpet ...

Vad är det för mjölk? Måste vara någon annorlunda sort?
Mitt skafferi är tyvärr väldigt varmt. För att det står bredvid kylskåpet?
Får i såna fall lägga ut dem i förrådet i källaren kanske...
 
Hur löser ni andra som bor själva det?
Jag äter knappt mat hemma längre...

Det enda jag äter är mackor udner dagen, ibland lyxar jag till det och äter ute. Annars köper jag lite köttfärs och gör köttfärssås, som jag sen brukar frysa ner i påsar. Fryser väldigt sällan ner färdiga portionen, så det blir inte riktigt matlådestuket på det.

Köper jag mat så brukar jag planera att äta upp den på några dagar, t ex dag 1 korv, dag 2 fisk, dag 3 kött, dag 4 korven från dag 1, dag 5 fisken från dag 2... osv. Går att slänga om ordningen på dom också.
 
Vad är det för mjölk? Måste vara någon annorlunda sort?
Mitt skafferi är tyvärr väldigt varmt. För att det står bredvid kylskåpet?
Får i såna fall lägga ut dem i förrådet i källaren kanske...

Det är högpasteuriserad mjölk, normal fetthalt. Titta bara efter "murstenarna" som har hållbarhet längre än en vecka, Annars kan jag gå inom Lidl på lördag och titta och PMa sedan.
 
Jag äter knappt mat hemma längre...

Det enda jag äter är mackor udner dagen, ibland lyxar jag till det och äter ute. Annars köper jag lite köttfärs och gör köttfärssås, som jag sen brukar frysa ner i påsar. Fryser väldigt sällan ner färdiga portionen, så det blir inte riktigt matlådestuket på det.

Köper jag mat så brukar jag planera att äta upp den på några dagar, t ex dag 1 korv, dag 2 fisk, dag 3 kött, dag 4 korven från dag 1, dag 5 fisken från dag 2... osv. Går att slänga om ordningen på dom också.
Du äter mackor på dan och lagad mat på kvällen? Mackor är så gott men tyvärr mår jag dåligt av mkt mackor så försöker dra ned på det...;)
 
Du äter mackor på dan och lagad mat på kvällen? Mackor är så gott men tyvärr mår jag dåligt av mkt mackor så försöker dra ned på det...;)
Ja, det är tanken i alla fall. Hade nog käkat matlådor mitt på dagen om jag hade vetat att jag alltid har tillgång till micro, men livet som chaufför så vet man aldrig vart man hamnar när det är dags för mat. Förvisso kan man äta ute, men jag är för snål, tycker det är dyrt.
Händer att jag glömmer äta när jag kommer hem....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 201
Senast: Krålus
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 773
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp