Sv: Hur tron ni halvboden och halvblodsaveln ser ut om 25 år?
kl
Men är det inte viktigare att faktiskt fokusera på temperamentet och inte på typen när man diskuterar elit kontra hobby/ridskolehästen?
För vad är det som säger att de lite tyngre hästarna skulle ha bättre temperament? Låter nämligen så i tråden, att de "gamla" halvbloden var bättre.
Redan idag är det ju så att vissa hingstar är "kända" för att lämna svåra eller mkt lätta och trevliga avkommor..
Sen kan jag ibland undra om inte mycket kring temperamentet på tävlingshästarna är lite av en myt. Självklart finns det en del hästar med skärpa och en otrolig fihtingspirit.
MEN det man glömmer i diskussionen är ju MILJÖN.
Det är väl inte alls konstigt att många hästar blir på tårna och laddade när de lever som de gör..
Jag har själv arbetat i tävlingsstall där hästarna stått uppstallade 23 h per dygn. Givetvis en relativt hög kraftfodergiva i relation till grovfodret..
Det är väl inte konstigt att man blir laddad och lite stingslig då?
Tillhör ju inte ovanligheterna att tävlingshästar står på stall mkt och har ett fattigt socialt liv.
Om man lät dem leva ett mer hästvänligt liv så kanske flera av dem skulle överraska med att tagga ner och bli mkt mer lättridna.
Nej jag tror att om man lägger fokus på välbenade individer med en god ridhäst typ och trevligt och mjukt temperament så har man fina hobbyhästar också.
Sen vill jag sticka ut hakan och säga att de absolut bästa skolhästar jag träffat på har varit kallblod/halvblod eller arab/hblskorsningar. Viktbärande, okomplicerade, lagom motor samt mycket hållbara!! För visst katten var det hblen som var halta av skolhästarna även för 30 år sedan?
Förlåt för min utsvävning
Tyvärr tror jag att aveln kommer att bli lite för extrem med ännu mer långbenta ungar innan det normaliseras igen. Främst på gångartssidan.. Tycker redan att somliga är lite väl långbenta och grunda i bålen för att det ska vara riktigt bra.
Vet inte om det korrigerades fölben lika frekvent förr som nu men det är ofta man hör att det är lite felställningar etc och det tror jag beror på att ungarna är aningens för långbenta/stora ibland.
Ännu större skillnad mellan hopp och gångartshästar tror jag på..