Hur tron ni halvboden och halvblodsaveln ser ut om 25 år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 316
Sv: Hur tron ni halvboden och halvblodsaveln ser ut om 25 år?

precis.Stora tunga hästar med stumma rörelser frestar mer på lederna, samtidigt som srora rörliga rörelser måste "fångas" upp av breda leder.:bump:

puttar upp..

Om jag nu har lagt mina spåkulor åt sidan och försöker vara lite allvarlig, så skulle jag hoppas att man har lärt sig att ta vara på det unika och det som visat sig fungera inom SWB aveln och jobba vidare med de linjerna.
Som sagt tidigare just nu anser jag Cardento vara helt outstanding i sin hoppförärvning. Ex.vis hade han 4 avk. (alla ston!) som tävlade i Scandinavium förra helgen, tog tillsammans 7 placeringar och hoppade in nästan 100 000 SEK. Tycker det borde vara väldigt angeläget att få fram fler söner som kan godkännas och testas i aveln, annars blir det samma visa som med Robin Z och Cortez, alltså det håller på sin höjd två generationer sedan försvinner det snabbt bakåt på stosidan.
De som avlar måste också visa lite mer tålamod, tror man på en viss sto-hingst kombination, se till att ta flera avkommor, man måste inte byta hingst varje år. Vi vet ju alla som har (hel)syskon (både folk och fä) hur olika det ändå kan bli, men förhoppningsvis finns det en del gemansamma kvaliteer. Visa också större realism och skepsis inför väldigt hårt matchade hingstar, tycker det är ett värde i sig att ha sett hingsten live, eller åtminstone i ett neutralt sammanhang, typ bruksprov eller offentlig visning, alt. tävling.

Tyckte också att Beastiebabe inlägg var lite tankeväckande, även för promenadridning har man ju mycket mer nöje med en ridbar, hållbar häst än med alla avlagda travare och konstiga korsningar som tycks hamna i denna grupp.
Blir hästarna ännu större framåt i tiden? Är en 170-175 häst som hoppar en 1.40 bana en bättre häst, än en på 160-165 som hoppar en 1.30 dito. Alltså rent hoppmässigt, eller är det en jämbördig prestation?? Visserligen sa redan Lady Wentworth att en stor bra häst är alltid bättre än en liten bra häst, kan det bli för stort undrar jag?

Blir hästarna ännu större framåt i tiden? Är en 170-175 häst som hoppar en 1.40 bana en bättre häst, än en på 160-165 som hoppar en 1.30 dito. Alltså rent hoppmässigt, eller är det en jämbördig prestation?? Visserligen sa redan Lady Wentworth att en stor bra häst är alltid bättre än en liten bra häst, kan det bli för stort undrar jag?[/QUOTE]

Jag tror i framtiden att det kommer en kategori till , en E-kategori för pållar mellan 1,49-1,59.
En häst mellan 1,60-1.69 tror jag fortfarande i många fall e smidigare än en påller mellan 1,70-1,80.

Jag tror att aveln kan komma att bli ännu mer segregerad, med en grupp "elituppfödare" som föraktar alla andra än sig själva, som bara föder upp hästar som går till proffsryttare. Som tycker att allt som inte går svår klass är skrattretande och inget att bry sig om, och bara lyssnar på varandra.

Men sen tror jag att man i längden kommer behöva titta på temperamentet också, superkänsliga superskarpa hästar som inte ha kapacitet för svår klass blir svårsålda, för vem ska köpa dem?

Men i princip, ökad segregering. Med ett gäng hästar som föds upp på importsemin enbart i princip, och en annan grupp hobbyuppfödae som föder upp stadigare, mindre kapabla hästar för hobbyryttare.

För mig är segregering negativt värdeladdat som ord, märker jag.

Men i det här sammanhanget ser jag den segregering du beskriver som önskvärd, om ingen annan kommer på något bättre.

Jag vill ju att det ska finnas elithästar så att vi kan ha en internationell elit i landet. Och sådana hästar är ju ofta svåra.

Sen vill jag att det ska finnas hästar för vanliga, helt okej duktiga hobbyryttare. Som vanliga människor kan hantera, rida och skola, inte bara för ridskolebruk, utan tex för alla de som tävlar lätta klasser och kanske startar medelsvår någon gång i sitt liv. Ryttare som jag själv, tex. Jag kan förvisso hantera betydligt mer nu än när jag var tonåring, men inte vill jag ha ett skarpt nervvrak med superrörelser som jag ändå inte kommer att kunna rida fram för att hästen är så svår.

Fast jag vill helst inte ha en pansarvagn heller... kan ingen hitta en framtida avel som rymmer lagom kompromisshästar åt mig?

Jag vill ju att det ska finnas elithästar så att vi kan ha en internationell elit i landet. Och sådana hästar är ju ofta svåra.

det är dit jag känner att den svenska "halvblods"-aveln är på väg, inget fel i det, det behövs ett trumfkort med svenska hästar för att göra sig ett namn ute på de nationella tävlingsbanorna..

Sen vill jag att det ska finnas hästar för vanliga, helt okej duktiga hobbyryttare. Som vanliga människor kan hantera, rida och skola, inte bara för ridskolebruk, utan tex för alla de som tävlar lätta klasser och kanske startar medelsvår någon gång i sitt liv. Ryttare som jag själv, tex. Jag kan förvisso hantera betydligt mer nu än när jag var tonåring, men inte vill jag ha ett skarpt nervvrak med superrörelser som jag ändå inte kommer att kunna rida fram för att hästen är så svår.

Fast jag vill helst inte ha en pansarvagn heller... kan ingen hitta en framtida avel som rymmer lagom kompromisshästar åt mig?

du pratar om havlblodet som var standard för 15-20 år sen, innan man avlade tävlingsinriktat, de gamla kraftigare hingstarna som gav hållbara avkommor, de hästar som idag är 15-20 år gamla.. vi har några få sådana kvar på ridskolan, efter Pajazzo, Milano, Trombon etc.. det är den typen som faller bort när halvblodsaveln blir så tävlingsinriktad som den är idag, men det är ganska bråttom att ta tillvara den här typen, hästarna lever ju inte i evigheter :(

För mig är segregering negativt värdeladdat som ord, märker jag.

Men i det här sammanhanget ser jag den segregering du beskriver som önskvärd, om ingen annan kommer på något bättre.

Jag vill inte heller ha en pansarvagn - men om valet står mellan den, och uppfödare/hingsthålllare som explicit säger att deras hästar bara är för proffs, och att det inte rör dem i ryggen om icke-proffs kan ha glädje av deras hästar så... Som inte ens funderar på om en häst skulle kunna ridas av någon annan av ett proffs.

Jag har väldigt svårt att förstå den tankegången, som klingar oerhört arrogant i mina öron. För, som någon skrev, vad händer om en och annan uppfödning misslyckas, och hästen bara räcker till för lätt klass/msv? Skickas den direkt till slakt då? :crazy:

Jag tror inte det är rimligt med total segregering så som du beskriver, med vissa stammar och hingstlinjer som är exklusivt proffshästar, och andra som är exklusivt hobbyhästar, och inget däremellan. De flesta uppfödare, även av topphästar, kommer vara i gråzonen, där faktiskt en eller annan uppfödning i slutändan hamnar hos en hobbyryttare. Därför tror jag ingen uppfödare eller hingsthållare har råd att helt bortse från den marknaden - såvida man inte skickar Msv-hästarna direkt till Farmek, men det låter som ekonomiskt vansinne i mina ögon att ha det som strategi. Däremot finns det ju uppenbarligen en grupp uppfödare/hingsthållare som tänker så, om man ska döma av hur diskussionerna går här på forumet. Hur de gör i praktiken för att garanterat veta att deras uppfödningar bara hanteras av proffs hela livet vet jag inte.

Sen kan jag tycka att det faktiskt finns ett steg mellan lämplig-ridskolehäst-för-nybörjare och lämplig-hobbyhäst-för-lättklassryttare, men ofta i de här diskussionerna verkar man sätta likhetstecken mellan dem: alla som inte är proffs kan bara rida snälla nybörjarhästar á la pansarvagn. Det behöver inte ens vara likhetstecken mellan pansarvagn och nybörjarhäst - de hästar jag såg på ridskolorna i tyskland (som håller betydligt lägre nivå än svenska ridskolor) var inga pansarvagnar, utan moderna i typen med hyfsad gång och hoppförmåga, men ändå snälla och förlåtande nog att funka med mindre rutinerade ryttare (som då dessutom var långt ifrån lätt klass kunskapsmässigt). Jag tror inte ridbarhet och temperament nödvändigtvis måste vara kopplat till en bastant, lågställd exteriör.

Visst är det ett reellt problem att det är svårt för ridskolorna att hitta de där stadiga, viktbärande, pålitliga hästarna idag. Men jag tror inte det är samma hästar som lättklassryttarna vill ha.

Senast ändrad:

kl

Men är det inte viktigare att faktiskt fokusera på temperamentet och inte på typen när man diskuterar elit kontra hobby/ridskolehästen?

För vad är det som säger att de lite tyngre hästarna skulle ha bättre temperament? Låter nämligen så i tråden, att de "gamla" halvbloden var bättre.
Redan idag är det ju så att vissa hingstar är "kända" för att lämna svåra eller mkt lätta och trevliga avkommor..

Sen kan jag ibland undra om inte mycket kring temperamentet på tävlingshästarna är lite av en myt. Självklart finns det en del hästar med skärpa och en otrolig fihtingspirit.
MEN det man glömmer i diskussionen är ju MILJÖN.
Det är väl inte alls konstigt att många hästar blir på tårna och laddade när de lever som de gör..
Jag har själv arbetat i tävlingsstall där hästarna stått uppstallade 23 h per dygn. Givetvis en relativt hög kraftfodergiva i relation till grovfodret..
Det är väl inte konstigt att man blir laddad och lite stingslig då?
Tillhör ju inte ovanligheterna att tävlingshästar står på stall mkt och har ett fattigt socialt liv.
Om man lät dem leva ett mer hästvänligt liv så kanske flera av dem skulle överraska med att tagga ner och bli mkt mer lättridna.

Nej jag tror att om man lägger fokus på välbenade individer med en god ridhäst typ och trevligt och mjukt temperament så har man fina hobbyhästar också.
Sen vill jag sticka ut hakan och säga att de absolut bästa skolhästar jag träffat på har varit kallblod/halvblod eller arab/hblskorsningar. Viktbärande, okomplicerade, lagom motor samt mycket hållbara!! För visst katten var det hblen som var halta av skolhästarna även för 30 år sedan?
Förlåt för min utsvävning:o

Tyvärr tror jag att aveln kommer att bli lite för extrem med ännu mer långbenta ungar innan det normaliseras igen. Främst på gångartssidan.. Tycker redan att somliga är lite väl långbenta och grunda i bålen för att det ska vara riktigt bra.
Vet inte om det korrigerades fölben lika frekvent förr som nu men det är ofta man hör att det är lite felställningar etc och det tror jag beror på att ungarna är aningens för långbenta/stora ibland.

Ännu större skillnad mellan hopp och gångartshästar tror jag på..

Senast ändrad:

*kl*
Det som styr vartåt aveln går är inte "vilka hästar vi borde ha" utan vilka hästar uppfödarna får betalt för! Så länge man får mer betalt för en högpresterande tävlingshäst är det avelsmålet för dem som föder upp hästar, varför med flit föda upp hästar man får dåligt betalt för? (sedan blir ju inte alltid resultatet det man vill, men det blir det man strävar efter)

*kl*
Det som styr vartåt aveln går är inte "vilka hästar vi borde ha" utan vilka hästar uppfödarna får betalt för! Så länge man får mer betalt för en högpresterande tävlingshäst är det avelsmålet för dem som föder upp hästar, varför med flit föda upp hästar man får dåligt betalt för? (sedan blir ju inte alltid resultatet det man vill, men det blir det man strävar efter)

Ja få uppfödare har ju möjlighet att föda upp icke attraktiva avkommor..

Men Cardento var ju uppe här tidigare, han har ju verkligen bevisat vilken fantastisk hingst han är och hans barn är ju så framgångsrika (vill heeeemskt gärna ha en egen liten cardentobebis)
Men hur är deras temperament överlag? Blir de "svårridna tävlingsmaskiner"? Ser man ngt gemensamt drag hos dem som man också tydligt ser är pappas arv- borsett ifrån att de hoppar bra då:D

kl

Men är det inte viktigare att faktiskt fokusera på temperamentet och inte på typen när man diskuterar elit kontra hobby/ridskolehästen?

För vad är det som säger att de lite tyngre hästarna skulle ha bättre temperament? Låter nämligen så i tråden, att de "gamla" halvbloden var bättre.
Redan idag är det ju så att vissa hingstar är "kända" för att lämna svåra eller mkt lätta och trevliga avkommor..

Sen kan jag ibland undra om inte mycket kring temperamentet på tävlingshästarna är lite av en myt. Självklart finns det en del hästar med skärpa och en otrolig fihtingspirit.
MEN det man glömmer i diskussionen är ju MILJÖN.
Det är väl inte alls konstigt att många hästar blir på tårna och laddade när de lever som de gör..
Jag har själv arbetat i tävlingsstall där hästarna stått uppstallade 23 h per dygn. Givetvis en relativt hög kraftfodergiva i relation till grovfodret..
Det är väl inte konstigt att man blir laddad och lite stingslig då?
Tillhör ju inte ovanligheterna att tävlingshästar står på stall mkt och har ett fattigt socialt liv.
Om man lät dem leva ett mer hästvänligt liv så kanske flera av dem skulle överraska med att tagga ner och bli mkt mer lättridna.

Nej jag tror att om man lägger fokus på välbenade individer med en god ridhäst typ och trevligt och mjukt temperament så har man fina hobbyhästar också.
Sen vill jag sticka ut hakan och säga att de absolut bästa skolhästar jag träffat på har varit kallblod/halvblod eller arab/hblskorsningar. Viktbärande, okomplicerade, lagom motor samt mycket hållbara!! För visst katten var det hblen som var halta av skolhästarna även för 30 år sedan?

Att halvbloden var halta beror väl helt enkelt på att de var fler? Har då inte märkt att arabblod och kallblod skulle göra de bästa och hållbaraste skolhästarna. En del halvblod är sköra, andra är hållbara. En korrekt exteriör som gör det lätt att rida dem rätt, en korrekt benställning, och ett lämpat temperament som gör att de trivs med sitt jobb är enligt min erfarenhet betydligt viktigare än inblandning av arab eller kallblod för hållbarheten.

Detta med tävlingshästar och miljö kan säkert stämma, jag tänkte snarare på den grupp uppfödare här på buke som är öppet föraktfulla mot amatörer, och menar att de inte ens funderar på temperamentet hos sitt avelsmaterial så länge proffsen gillar det. De föder upp för proffs, och då är det strunt samma om andra än proffs kan hantera eller rida hästarna. Den beundran och de :bow: de får från andra uppfödare på forumet gör att jag tror att den attityden kommer fortsätta, och ge upphov till alltmer extrema och svårhanterade/ridna hästar.

Självkart beror det ju på exteriören. Men jag kan ju inte annat än tala utifrån mina egna erfarenheter och de är som jag berättade ovan. Den absolut bästa skolhästen var en kille som var arab/nordsvensk. Aldrig halt, viktbärande, kalastrevlig att rida, mjuk och mkt snäll. Strax under 1.60 i mankhöjd. Tävlade lätta klasser i hopp och dressyr.
Vad jag vill säga är att det måste faktiskt inte vara halvblod på ridskolorna.

Gällande elituppfödarna, jag har inte riktigt märkt det du berättar om. Visst finns det några som satsar på att avla toppresterande hästar för svårklass men det måste man ju få lov att göra?
Däremot så bör man ju ha en trevlig attityd och kunna respektera de som inte har samma avelsmål, det gäller ju från båda håll.
Om man är rädd för att den "svenska halvblodshästen" kommer försvinna eller ridhästen kontra elithästen så får väl de som delar uppfattning gå samman i en intressegrupp. Då kan de arbeta utifrån att bevara den typen av häst med det temperamnet man önskar. Inte en ny rasförening utan snarare en grupp där man sammarbetar.
Då kan Kerstin, Ann-Karin, Berit och Liselotte mfl föda upp den typ av häst som man önskar och sen gemensamt arbeta för att marknadsföra den..

Självklart ska det finnas de som avlar för toppprestationer! Det jag menade var de som har attityden "Ja, vad amatörer kan tänkas vilja ha har jag inte ens funderat på, mina hästar föds bara upp för proffs", som tycker att det kan inte bli skarpt och nervigt nog, bara elitryttare kan hantera den så räcker det. Den marknaden tror jag är mycket liten, och jag undrar hur man som t ex hingsthållare kan veta att ingen av de avkommor som hingstarna får någonsin kommer att hanteras av andra än proffs?

Jag tror inte att elithästen kommer bli den enda halvblodshästen på marknaden, för det finns alldeles för många köpare som är amatörer för att ingen ska vilja sälja till dem. Många uppfödare, även skickliga och framgångsrika sådana som de facto har fött upp elithästar har ju inte heller den attityden, utan siktar på hästar som är hanterbara och ridbara även för duktiga amatörer, och sen kan stjärnskotten bland uppfödningarna gå till elitryttare.

Däremot kan det kanske uppstå en sådan liten klick med elitmänniskor som föder upp elithästar åt varandra, i alla fall om man ska döma efter tongångarna här på forumet ibland.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 641
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 782
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 763
Senast: kryddelydd
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 249
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka