Hur tron ni halvboden och halvblodsaveln ser ut om 25 år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 316
L

Laahra

Kom gärna med seriösa som rena drömfantasin om hur svensk avel ser ut om 25 år!Tror ni hästarna ser mkt annorlunda ut?Är det då ännu större skillnad mellan en dressyr, hopp o fältävlanshäst?Korsar vi med andra raser för att få fram andra egenskaper, karaktärer, utseende osv?Kommer nya blodslinjer utvecklas eller blir det svårare o svårare att hålla sig från närbesläktade individer i aveln?Vad säger ni?Ta fram spåkulan o se in i framtiden;)

Sv: Hur tron ni halvboden och halvblodsaveln ser ut om 25 år?

Detta var mig en intressant tråd =)

ja tror att vi kommer att få tänka om väldigt mkt...o gå tillbaka till det gammla 80-talets hbl .

jag är rädd att hästarna kommer att vara för sköra. dom kommer inte att hålla.

troligtvis superädla och vackra men tyvärr inte hållbara. och ha otroliga gångarter.

tempramentet... ja dom blir ju skörare o skörare...dom är ju inte lika tåliga idag som förr.

bara en känsla jag får ;) förhoppningsvis så stämmer den inte.

skulle man blanda in nått i hbl aveln... skulle ja tänka mig conemara,lettiska hbl, fast det e så svårt att säga haha!

Eftersom Dark Ronald har tillgång till ett antal kristallkulor skall jag genast konsultera dem.
#1 Dimmorna skingras och bilden klarnar. Oj det här ser inte bra ut!!
Hållandet av slavdjur som hästar och andra tamdjur förbjuds. Detta skedde genom en ohelig allians mellan djurrättsaktivister, före detta anställda på Djurskyddsmyndigheten samt alla som av ”rättviseskäl”,anser att eftersom de inte har råd att hålla alla hästar de vill, skall ingen annan få göra det heller. Befria de förtryckta hästarna från sadel och sele! Låt dem leva naturligt! Tyvärr, inte ens NH metoder kan godtas längre. En vildhästpark har inrättats i Norrlands inland, sedan sommaren 2024 vistas alla hästar där i ostörd harmoni. Flockledare just nu en gigantisk hingst (shire/frieser/tinker korsning), som i kraft av sin yviga hårbeklädnad och stora hovar, lyckats förvirra, eller slå ner konkurrenterna. Vintern är just nu ovanligt sträng och snörik, men vi hoppas få se våra vackra fria vänner igen till våren. Om inte, så fick de i alla fall uppleva friheten........ innan det var dags för de evigt gröna ängarna.
#2 Den här kulan snurrar på riktigt fort.
Äntligen har ridtravar entusiasterna genom en smart kupp, lyckats övertyga alla om förträffligheten med travarblod i ridhästaveln. De nya dressyrprogrammen (både FEI och Nationellt) skall ridas över en total sträcka av 1609 m. Som ex. Klass LB:Grundtempo 1,35 (kmtid), Grand Prix Special 1,10 eller bättre. Galopp inslag vid anridning mot Halt-Hälsning medför automatisk diskvalificering. På hoppsidan råder just nu vissa oklarheter, skall man tillåta s.k. norskt huvudlag, så att nervösa hästar slipper se hindren de skall hoppa eller ej? Kulan ger dessvärre inte ett entydigt svar just nu.
#3 Detta är min tyska kula, men jag får bara in kanal Holstein.
Klart är att inga andra hingstar i stamtavlan, i de närmaste 7 generationerna tillåts än Cor de la Bruere, Capitol, Landgraf/Lord. Enstaka inslag av Ramiro kan tillåtas i gen 6 och 7.
#4 Denna kula måste ha sitt ursprung i det forna Babylon
SWB aveln fortsätter med en alleuropeisk mix. För att ge sken av internationella framgångar, fortsätter man med att ge hästarna obegripliga eller felstavade svengelska dubbelnamn, oftast följda av ett kryptiskt suffix. Bästa argument för köp av ”svenska”hästar: ”Vi har ju så fina hagar jämfört med kontinenten”.
#5 Flamma stolt du blågula kula!
Internationella dressyrscenen behärskas fortfarande av linjebildarna Master, Chirlon, Tip–Top, Briar, Bernstein, Bellini, Saigon med flera företrädare, för det utsökta svenska dressyrblodet. En sådan renässans och ett sug efter svenska hästar har det inte varit sedan 60-70 talet (på 1900 talet alltså). Uppfödarna skär guld med täljkniv, alla vill ha en SWB häst, helst fux. Speciellt Briars beundrade temperament lovprisas, känd under sin karriär som en av mycket få topphästar som kunde klara av en prisutdelning utan att få kortslutning i cellen.
Även hoppsidan har fått ett uppsving, inte minst Cardentos oförglömliga insatser inom hoppaveln har lagt grunden till en ny guldålder. I sista OS 2024 var hela laget beridet på svenskfödda hästar. Det gamla gänget (Roffe, Peter, Svante och Malin) hänger fortfarande med, bara de kommer upp på hästarna så är det lugnt!

jag tror att man kommer att ha förverkligat det som man idag bara pratar lite löst om, nämligen att dela upp den svenska varmblodiga ridhästen i två delar, svensk varmblodig ridhäst och svensk varmblodig sporthäst, precis som nordsvensken sedan många år tillbaka är uppdelad i nordsvensk och kallblodstravare..

den svenska varmblodiga ridhästen kommer att bli av den äldre typen, man tar in hannoveranerblod för att få dem kraftigare och mindre.. ridhästen kommer att ha ett lugnare temperament och vara hållbara och tåliga, ridhästen kommer att fungera som ridskole, turridnings, hobby och lätt tävlingshäst, för de lokala klasserna dvs..

den svenska varmblodiga sporthästen kommer att vara mer finlemmad och större, en riktig tävlingshäst som både har ett kvickare och mer instabilt temperament än ridhästen. här blandar men in selle francais och engelskt fullblod för att få fram en bra tävlingshäst..

för som "halvblods"-aveln ser ut idag så håller den gamla typen på att försvinna, det måste nästan göras något redan nu om inte det svenska halvblodet skall bli en stor, ömtålig, nervig tävlingshästtyp och försvinna från världsmarkanden.. för just nu så verkar det som att halvbloden bara föds upp för tävling och inga såna hästar hamnar hos hobbyryttarna eller på ridskolorna, det är bara tävlingsbanorna som gäller.. och därför gallras sakta men säkert den gamla typen bort.. :(

Jag tror att aveln kan komma att bli ännu mer segregerad, med en grupp "elituppfödare" som föraktar alla andra än sig själva, som bara föder upp hästar som går till proffsryttare. Som tycker att allt som inte går svår klass är skrattretande och inget att bry sig om, och bara lyssnar på varandra.

Men sen tror jag att man i längden kommer behöva titta på temperamentet också, superkänsliga superskarpa hästar som inte ha kapacitet för svår klass blir svårsålda, för vem ska köpa dem?

Men i princip, ökad segregering. Med ett gäng hästar som föds upp på importsemin enbart i princip, och en annan grupp hobbyuppfödae som föder upp stadigare, mindre kapabla hästar för hobbyryttare.

#5 Flamma stolt du blågula kula!
Internationella dressyrscenen behärskas fortfarande av linjebildarna Master, Chirlon, Tip–Top, Briar, Bernstein, Bellini, Saigon med flera företrädare, för det utsökta svenska dressyrblodet. En sådan renässans och ett sug efter svenska hästar har det inte varit sedan 60-70 talet (på 1900 talet alltså). Uppfödarna skär guld med täljkniv, alla vill ha en SWB häst, helst fux. Speciellt Briars beundrade temperament lovprisas, känd under sin karriär som en av mycket få topphästar som kunde klara av en prisutdelning utan att få kortslutning i cellen.
Även hoppsidan har fått ett uppsving, inte minst Cardentos oförglömliga insatser inom hoppaveln har lagt grunden till en ny guldålder. I sista OS 2024 var hela laget beridet på svenskfödda hästar. Det gamla gänget (Roffe, Peter, Svante och Malin) hänger fortfarande med, bara de kommer upp på hästarna så är det lugnt!

Jag vill gärna tro att du spår rätt i Din kula ;) Med ett Master sto i avel bådar det ju gott isåfall, ha, ha

Jag vill också gärna tro att den svenska uppfödaren uppskattas och premieras mer i framtiden. Kanske iform av en andel på låt säga 10% i alla vinster livet ut, som en uppfödd häst inbringar. Hästsporten kommer bara öka och öka, och förhoppningsvis drar det med sig att den kommer ta mer o mer plats i medierna och därmed bidra till större och fler sponsorer. De svenska uppfödarna kommer förmodligen hålla hög klass även i framtiden!

25 år är inte så lång tid därför tror jag inte att det kommer ha skett några enorma förändringar men tror att det kommer bli betydligt mer fullblod både engelskt och anglo blod i aveln. Tror också att det kanske kommer ske någon annan indelning med tanke på temperament, annars kommer snart ridskolorna få ha kallblod som ridhästar:D

Inte bara ridskolorna, hobbyryttarna som utgör kanske 90% av alla hästägare. Det är ju trots allt en väldigt liten minoritet av Sveriges hästägare som jobbar heltid med hästar. Och den som försörjer sig på något annat än ridning är ju hobbyryttare.

Dedär stadiga, trygga halvbloden som ridskolorna letar efter skulle nog många privathästägare bli lyckliga med också.

Jag tror som några av er andra att man vill ha lite mer massa i hästarna igen, eftersom man upptäckt att “pinnbeningarna” inte är så hållbara. Så idealet är då en högställd häst med massa och ganska rejäla ben och leder.

Man har även delat upp hopp- resp. dressyrhästarna mycket mer. Man kan mycket tydligare se om det är en hopp eller dressyrhäst.

Sen har man även tagit hänsyn till problemen (som kommer om några år) med att hästarna blivit för grunda i bålen (svårare vid fölningar). Så lite mer “djup” vill man också ha så att de långbenta fölen ska få god plats i magen.

När jag läste TS frågeställning kom jag att tänka på en liknelse jag sett i en blogg:

Tysk hingst 2008 kontra tysk hund:

58874.jpg

58875.jpg

Visst är det ganska bra?

Hahaha...den var rätt bra.
Men vi får ju då hoppas att hästarna ska slippa få samma problem som schäfern har och har haft pga extrem exteriöravel.

Jag tror att häst aveln följer den övriga utvecklingen inom vår "arbetslöskris", det blir en klyfta emellan de uppfödare med pengar och de som inte har det.
Vilket innebär att många kommer att lägga kostnaden för valet av hingst, ganska högt uppe på skalan.

Svårt att förutspå utvecklingen på vår typ men jag hoppas i varjefall att den lätta typen är kvar.

Den lätta typen av häst kommer vara kvar, ingen vill återgå till att rida på pansarvagnar när man ridit hästar som schäfer-hingsten! ;)

Fast du glömmer 90% av hästägarna tror jag.:cool:

Schäferhingsten är säkert kul att rida, men är den så känslig och skarp att den genast kastar av en lättklassryttare som jag så låter det inget vidare ändå. Och de allra flesta hästägare är inte mer än lättklassryttare. En hobbyhäst ska vara rolig, och en häst som stressar, sparkar och kastar av är inte så kul. Även om proffset tycker att det är en härligt elektrisk häst med kämpaglöd.

Jag tror att vägen framåt möjligen är schäferhingstar, men att den som riktar in sig på hästar som bara kan hanteras av proffs, om det inte ska bli fara för livet, även i framtiden kommer ha en mycket smal marknad.

Jag tänkte nog fortsätta rida hela livet, och jag rider hellre en pansarvagn men förblir frisk än blir handikappad för livet av att försöka rida en nervig, skarp schäfer.

Senast ändrad:

Jag tror du har väldigt rätt Mabuse!
Ridning och hästsport kommer förmodligen öka kraftigt, och merparten är faktiskt ridskoleryttare som kanske går till egen häst och förblir just hobbyryttare. Det är en fin avvägning hur mycket nerv och temperament man då klarar av. Jag tror det kommer finnas en marknad för båda delarna, men man får passa sig så inte de alltför temperamentsfulla individerna helt tar överhanden, då det faktiskt är just majoriteten som är just hobbyryttare...

Hahah...detta var riktigt rolig läsning !God fantasi där får jag säga:angel:

jag tror oxå det kommer att bli mer uppdelning i aveln.Någon som mer ägnar sig åt "hobbyhästar" o de som avlar "rena" tävlingsindivider.En tanke slog mig dock vad görs med de nerviga tävlingsindividerna som man "misslyckas" med o varken kan hoppa eller har några gångarter. Blir de sällskapshästar?

Sen tror jag ändå man kan få fram en ädel, smidig häst med bredare hållbara ledgångar.

Aveln går oxå mer tror jag åt hur hästarna ser ut rent färgmässigt.Craxy men så tror jag det blir!

Och stona kommer i genomsnitt ha 20 avk minst !!!!

Ha ha ha det där är väl vad man kan oroa sej för:D

Annars hoppas jag på fortsatt avel mot de lättare hästarna och nej hästar är inte mindre hållbara för att de smäckrare och lättare. Ofta kan det till och med vara tvärtom.

Tänk på slutet av 80 eller början av 90-talet var det väl fanns massor av stora tunga hopphästar som lyckligtvis försvann mer och mer.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 641
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 782
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 763
Senast: kryddelydd
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 249
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka