Hur tränar ni?

Berin

Trådstartare
Skulle vilja veta hur ni går till väga för att träna era travare nu när marken är frusen och de inte finns någon dämpande snö.
Jag har PG-skor på mina hästar men tycker att det inte är tillräckligt för att dämpa det hårda underlaget. Har även en protrainer tryckvagn men en av mina hästar hatar den och tycker att den är för tung att dra i skritt även utan tryck. Hon går inte att rida heller då hon inte förstår meningen med det. Jag tillhör dessutom Solvalla som bara har öppet för körning på förmiddagarna, så att åka in på kvällen är inte att tänka på.:mad: Skulle bli glad för tips!:bow:

Sv: Hur tränar ni?

Svårt att lämna ngt tips när jag inte vet hur det ser ut "runt" där du håller till...
men: Lasta i hästarna och åk till ett grustag el kalhygge och klättra m,m
Eller ridhus och longera tömköra cavaletti.

Alternativt kolla upp baknäna/ryggen på den som "hatar" tryckvagnen
:idea:

Har samma bekymmer med underlag, och dåligt m tips. Visst, ridning i skogen och skrittpass (?) men :confused: ger det så mycket? Ibland lastar jag ett par hästar och åker till banan, men det kostar både tid och pengar och endast en nödlösning för vissa hästar som måste gå.

Behöver oxå tips :angel:

har oxå stort behov av tips. har ingenstans att träna. Närmaste bana ligger typ 8 mil bort.. :crazy:

Verkar vara ett problem som fler än jag har.
Gården är utrustad med åkrar som sorkarna har tagit över och gjort till något som liknar puckelpister. Jag har en ridvolt som är 20 x 40 m och aldrig blir isig då den är väldränerad. Däremot fryser sanden. Har testat att salta den vintertid men det var dyrt och krävde mycket jobb. Hästen som inte gillar tryckvagnen är kollad både utan och innan och det som behövdes åtgärdas på henne var en framkota som behandlades med sputa och vila vilket var för 3 månader sedan. Hon gillar ändå inte tryckvagnen... Om jag lyckas ta mig 200 m genom skogen (svårt med vagn) har jag en grusväg som är ca 500 meter. Väldigt kuperad och det blir mycket skritt i de många nedförsbackarna som är korta och ganska branta.
Tömköra cavaletti? Ger det träning åt en häst som behöver träna konditionen och snabbjobbas?
Vad kostar det att anlägga rakbana??!!:confused:

Har inte Solvalla öppet på lördagarna då?
Ingen tränare som har camp i näheten du kan få köra på?

Hejsan!
När det blir hårt i backen försämras ju träningsmöjligheterna oerhört, även för oss. Vi kör på vanliga grusvägar i skogen, och när backen fryser blir de oerhört hårda, vi har inga mjuka grus eller sandbanor i närheten, och travbanan ligger 4,5 mil bort. Vi fortsätter att köra hästarna ändå, joggar och sådär för att hålla igång de, även när det är hårt i backen, men vi tar det väldigt lugnt. Sen så kan man ju varva med mer ridpass, exempelvis klättra lite, eller rida ut i skog å mark. Men man kan ju även bara skrittklättra lite för vagn om man inte kan rida. Men man får göra så gott det går, hålla igång de tills träningförhållandena blir bättre!

Min ridtravare som både rids och körs mycket skrittas bara.

Och skritt ger mer än vad man kan tro. Klättrar en hel del i terräng och det går ju faktiskt att även gå med hästen för hand i skogen istället för att rida ;)

Vad menar du med att hon inte förstår meningen med att ridas?

Det blir mycket roligare när någon sitter på henne för då kan hon både hoppa åt sidorna och gå på bakbenen precis när hon vill. Är hon på ridvolten skrittar hon. Det går inte att trava med ryttare där. Däremot fungerar det bra att trava om hon blir släppt där utan ryttare. I vagn agerar hon städat och fint! Nu är det inte längre någon som vill rida henne.:crazy:

Har inte Solvalla öppet på lördagarna då?
Ingen tränare som har camp i näheten du kan få köra på?

Solvalla har öppet på lördag förmiddag OM det inte är tävlingar då (ibland ponnytravtävlingar också) men de bör ju ha tränats något mer än bara en gång i veckan på hemmaplan. Att åka till travtränare verkar vara svårt nu efter dopingfall och så är de flesta rädda att få in virus i stallen. Jag också! :(

Verkar som du hamnat i "fel fas" av träningen vid fel årstid...
Eller har fel häst till dina förutsättningar!:idea:

Eller så ser du mer problem än vad du har...

Själv åker jag gladeligen in till banan 1-2 ggr i veckan. Beronde på om det är start planerad eller inte.

Verkar som du hamnat i "fel fas" av träningen vid fel årstid...
Eller har fel häst till dina förutsättningar!:idea:

Eller så ser du mer problem än vad du har...

Själv åker jag gladeligen in till banan 1-2 ggr i veckan. Beronde på om det är start planerad eller inte.

Det är nog som du skriver. Jag ser nog fler problem än vad jag har...
Ska nog försöka ridträna dem mer i a f. Får ta på mig säkerhetsväst och hitta en backe till den unga damen så får de klättra. Fel fas stämmer nog också men det kan bli så när de hämtar hem rhinovirus från banan med 6 månaders vila som följd:mad:

Ska till dem nu och fråga om de har lust att ta sig en tur i skogen:)

Min ena häst har skrittat sen jag fick henne för tre år sen och så har vi kombinerat det med regelbundna snabbjobb när hon varit frisk så visst funkar det.

Senaste halvåret har hon dock fått börja trava på ridbana/ridhus i bland.

Sköter man bara snabbjobben spelar det inte så stor roll vad man gör däremellan bara det passar hästen.

Min ena häst har skrittat sen jag fick henne för tre år sen och så har vi kombinerat det med regelbundna snabbjobb när hon varit frisk så visst funkar det.

Senaste halvåret har hon dock fått börja trava på ridbana/ridhus i bland.

Sköter man bara snabbjobben spelar det inte så stor roll vad man gör däremellan bara det passar hästen.

Hur länge och hur långt skrittar ni?
Jag var ute idag med båda två i tryckvagn och skrittade men det är som att sitta bakom en bomb som bara väntar på rätt tillfälle att bara få explodera! De är fulla av energi och vill bara få göra sig av med den genom att springa. Jag ger dem inte speciellt mycket kraftfoder. 2 kg havre, 0,5 kg betfor och mineraler samt 8 kg hö. Det är inga små travare utan ligger över 1.60 strecket i mankhöjd.

Jag brukar skritta mellan 40 och 90 minuter ungefär....

Min lilla (som faktiskt passerat 155 cm över havet nu:idea: ) tror jag äter mer än vad dina gör och från början så var han så spänd i överlinjen att han inte orkade att skritta. Det låter helsjukt eftersom han startat två månader innan.

Jag har jobbat mycket med skritt och förhållningar med honom. Från början fick jag promenera honom för hand i en kapson (har skrivit om det i nån Rehab-tråd) men numera går han helt avslappnat för det mesta.

Jag tycker inte att det ger något för kroppen på dem att skritta förrän de börjar länga sig, söka sig neråt med huvudet och ta ut steget.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 441
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar