hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Mitt mål är att jag ska kunna skicka in hästen själv och stå kvar utanför, för att kunna stänga bommen direkt. Men vi är inte där ännu.

Så tillsvidare gör jag så här. Går in med hästen sätter fast henne i "gummirepet" går ut i spiltan brevid och stänger bommen. Ev kan man ju ha en hängkrubba med lite mat så att hästen har något att pyssla med när man går och stänger, det hade jag i början. Alternativt kan man ju ha ett långt grimskaft runt frambommen som man håller i när man går bak. Men mitt sätt fungerar bra för mej och min häst i allafall.

När jag ska lasta ut så öppnar jag luckan, går in i spiltan brevid, tar loss hästen och ser till att grimskaftet löper fritt går bak och öppnar bommen. Säger till att hon får gå och står bara brevid och väntar.
Det som är problem med detta sätt är att om man har en häst som går snett så kan den ju trampa ner vid sidan av luckan.
En annan häst vi hade kunde man ställa sej på den sidan och så tog jag i svansen när han fick backa men då lade jag grimsakftet över halsen på honom så jag fick tag i det när han kom ut.

Men som sagt jag har nyss börjat träna nh och målet är att jag ska kunna skicka in henne själv. :banana:
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag gjorde lite i fel ordning svarade först och läste sedan :angel:

Men en fråga till alla som säger att man ska ta loss hästen innan man öppnar luckan. Varför då? Man har ju bommen bak. Förr gjorde jag alltid det när man bara hade en kedja eller rep bakom för det kändes ju inte så säkert men med bom bak kan dom ju inte komma någon vart. Man har ju risken då med kedjan och sånt krafs att hästen hoppar ut innan man har hunnit få ner luckan.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

När man sett hästar volta över bommen (sätta sig på den och sedan kränga bakåt) kan man tänka sig vad DET rycket gör i nacken, och hur olugn hästen är.

Har också sett de som lyckats komma under bommen (satt sig på bommen, halkat ner, hamnat under, fått panik och förstört tornutskotten på ländkotorna).

Då känns det som en billig och helt motiverad åtgärd att FÖRST ta loss hästen, för OM den fastnar på något av ovanstående sätt, och dessutom sitter fast i nacken, då finns kanske inte mycket att hoppas på.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Ok ja det förstår jag, trodde det var en omöjlighet om bommen är i rätt höjd :confused:
Ja ja man lär så länge man lever.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp