Hur trafikvana är era hästar?

Sv: Hur trafikvana är era hästar?

Ras: Islandshäst
Ålder: fyller 6 i vår, riden sen hon var 4 (med viloperioder emellan).

Trafiksäker: ja, absolut. Bilar bryr hon sig knappast alls om, inte heller om de kommer lite fortare (dock har vi bara 50 kmväg där vi rider, men en del kör fortare, kanske inte så fort när de passerar, jag gissar att det fortaste är 50 km/h). Skoter går hur bra som helst, även traktor eller lastare (traktor = mat när hon var liten bebis!). Cyklar går bra, men någon gång har hon inte hört/märkt dem i tid och då hoppat till lite när de dyker upp snabbt bredvid. Buss har passerat några gånger, en gång reagerade hon lite på den då den "pös" bredvid. Motorcrosscyklar har vi träffat på några gånger; då är det mest jag som är nervös när de kommer bakom oss i skogen. Men vi har stannat vid sidan av stigen och de visar hänsyn och puttrar förbi och då reagerar hon inte alls.

*knapplån*

Vad avundsjuk jag är på alla er som ha fullständigt trafikvana hästar ! :eek:

Får väl svara själv också för den hästen som rids (Vbls valack 14 i år);
Bilar; Livsfarligt, kasta gärna av ryttaren med ett hastigt ryck och hopp :devil:
Mopeder; Skena ett par steg och gör ngt du lärt dig från spanska ridskolan
Cycklar; Trippa och takta i jämnt tempo
Traktorer; Ställ dig på bakbenen, vänd i luften och börja kuta hemåt, lägg gärna till bockningar som en krydda på det hela
Gående; Fnys lite lätt och gå åt i sidleds som om de vore smittad av någon epidemi.

Lastbil har jag aldrig mött till häst och jag är inte så säker på att jag vill göra det heller :crazy: Trots att stallet jag har mina hästar i ligger en bit ut så är här faktiskt rejält trafikerat av stora, snabb körande fordon. Något stressande när man rider ut med tanke på min kuse :crazy:

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

:bow:

Min häst är ett sv.hbl -98 och sto.

Bilar: Reagerar inte ett dugg om de inte har hål i avgasröret, då kan hon trippa lite och försöka vända runt.
Lastbil: bryr sig inte om de inte kommer snabbt.
Traktor: Bryr hon sig inte heller om, om den inte skramlar för mycket eller har släp och dyl efter.
Moped:Tycker hon är roliga, brukar rida ut med en som kör moped bredvid för annars kan jag inte rida ut på henne om det inte finns en annan häst med!
Cyklar:Samma som moped.
Beror hästens reaktion på hastigheten?:Bara när det gäller lastbilar/traktorer.

Kan bidra med mitt 10-åriga arabsto.

Har under många år stått uppstallad i direkt närhet till stora, vältrafikerade vägar. Reagerar således inte särksilt på vare sig bilar, lastbilar, traktor, moped, mc, cykel. Blåser fordonet förbi i hög hastighet eller sniglar förbi så är det nog snarare jag som reagerar ;)

Hästen är vaken men cool.

Har en 15 årigt halvblodssto som inte är rädd för varken bilar, mopeder, lastbilar, traktorer eller tåg. Däremot kan hon vara lite feg mot de om de kommer bakifrån eller låter väldigt mycket.

Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

in medryttarhäst är ett 12-årigt sto. Hon reagerar i princip aldrig på fordon enda gången jag sett henne göra ngt var när det stog en stor tankbil på stallplanen. Då ville hon inte gå förbi.

Rider ett varmblod, 21 år, som inte bryr sig om några motordrivna fordon överhuvudtaget, även tåg går bra! Har aldrig varit med om att han reagerat mer än att titta till om någonting dyker upp plötsligt eller kanske låter konstigt.

snabba motorcyklar är otäcka, annars är han rätt duktig. kickade dock till en bil en gång som körde förbi oss långsamt. pinsamt!!:crazy:

Min häst är en arabkorsning, 15 år och vallack. Ibland beter han sig som en fyraåring :p Dvs han är lite lättskrämd och väldigt pigg ;)

Men han är trafiksäker med personbilar, reagerar sällan även om de kör fort. Större grejer typ traktorer, brukar gå bra om han inte är alltför uppjagad. Dock brukar vi gå in på en avtagsväg om det kommer en traktor, för att ha mer plats. Vespor är skitläskiga, då hoppar han och studsar, tur att man inte ser dem så ofta i byn :D

Jag har ett B-ponny sto, svensk ridponny som fyller 15 i år.:love:

Bilar: Reagerar oftast inte, men kan tycka att det är lite läskigt om dom kör för fort och låter för mkt.

Lastbilar: Så länge dom kör sakta är det inga problem.

Mopeder: Bryr sig inte.

Cyklar: Reagerar inte alls.

Trakhenervalack på 15 år.
Reagerar aldrig för något, buss, lastbil, mc, scooter, fyrhjuling - You name it.
Och hastighetens spelar ingen roll heller.

Vårt halvblodssto är tio år och vår ponny är sju. Man kan i stort sett köra uppen långtradare i häcken på de...

Min ponny är valack, 19 år och korsning wmt/nordsv. travare
Bil[B Bryr sig inte så mkt längre om dom inte är flera stycken på en gång och inte kör för fort. Förra vintern och våren var han paniskt rädd, han slängde sig runt och sprang, detta pga av att vi hade otur med en del bilar, dom tutade, lr tvärbromsade så det tjöt, lr körde allmänt fort, men nu har han lugnat sig igen.
Lastbil Kör dom lugnt och inte låter för mkt så är det lugnt, men är dom stora och låter så springer han några meter.
Traktor Bryr sig inte alls.
Moped Bryr sig inte.
Cykel Bryr sig inte
Motorcykel Är dom inte för många och kör sakta så bryr han sig inte. Han har varit livrädd för dom, en gång så gasade en precis bredvid oss, och då blev det full galopp.. Och en gång så körde det förbi ca 40 st, dom första gick bra, sen blev han mer o mer stressad och jag (stod på marken och höll honom) ramlade och han sprang över mig och rätt ut på vägen. Som tur var så skadades ingen av oss, men jag var helskakis efteråt...
/ Anna

min häst reagerar inte på något. Han är 8 årigt halvblod. Jag har haft honom ½ år. Han kan dock få lite tokryck ibland och tycka något är jätteläskigt, men det är bara för att testa mig.

Har en 9 årig haflingerponny också. Helt orädd vad trafik heter förutom i vissa fall cyklar.... men inte alltid.

hej, jag har en nordsvensk hingst 14 år och en Varmblodsvalack 14 år. Ingen utav dem reagerar negativt på fordon, norsvensken gnäggar åt traktorer ibland, han kan bli lite horny av dem.

Vill veta ras: Hade en welsh ponny, som var 11-12 (hade henne i två år), sto.
bilar: Brydde sig inte ett dugg om det, mer nyfiken än rädd
lastbil:Brukar gå bra om de inte var för stora och väsnades extramkt mkt och då pratar vi mkt.
traktor:traktorer var inte heller något problem, hon tittade kanske lite för, och återgick sedan till sitt normala "jag"
moped:Vanliga mopeder var ingen fara med så, mötte dock en gång tre stycken motor cross cyklar. Hon försökte vända/sticka hem, men jag höll henne utan större problem. satte av och ledde henne förbi efter de stängt av och fått sig en utskällning.
cyklat: Absolut inga som helst problem, kunde komma från sidan, bakifrån, frammifrån, ledandes, full fart. Hon blinkade inte ens.
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?
När hon blev rädd, de få ggr berodde de nog mest på ljudet. eller att hon inte riktigt såg vad det var.

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?

:bow:
Har en varmblods valack på 15 år.

Bilar: Bryr siginte ett dugg.
Lastbil: Samma som bil.
Traktor: Lite spänd, men det är nog mest pga av ojudet.
Moped: Bryr sig inte.
Cykel: Kan bli rädd om de kommer upp bakifrån.
Han är för det mesta cool, men blir han rädd så kan det vara både pga hastighet eller ojud.

Mvh Mikaela

Har ett sv.hbl sto f-88. Innan jag köpte henne stod hon vid E4:an så hon är väldigt van med alla typer av fordon. Hon är väldigt trafiksäker och har alltid skrittat lugnt då jag mött motorcyklar, bilar, lastbilar, skotrar, traktorer m.m. Ända gången hon tittat lite var då jag skulle rida över en bro och det körde en båt under bron. Då stannade hon til och tittade lite och sendan så skrittade hon på som vanligt :D

D-ponny valack, 19 år
Är helt trafiksäker och reagerar i princip inte för något, det ända han inte gillar riktigt är bussar pga av en incident i ungdomen.

shettissto, 15 år
Lugn och harmonisk runt de flesta fordon så länge hon kan se dem ordentligt. Kommer motorfordon bakom henne på en väg blir hon rädd och reagerar genom att skygga m.m.

Har ett halvblossto som fyller 14 i år

Hon är coollugn i så gott som all trafik oavsett hur fort de kör. Förra ägaren sa att det enda hon kunde reagera på var om de kommer stora lastbilar med fladdrande tak. Då reagerar hon på det som fladdrar.

När förra ägaren ägde henne så låg stallet precis brevid tågrälset, typ x2000-tåg eller något sånt. Tågen gick rysligt fort och tutade hur mkt som helst. Men hästen reagerade inte.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka