Hur trafikvana är era hästar?

Sv: Hur trafikvana är era hästar?

Oh :angel:

Jag är ju inne på mitt 3:e ägande år på min c-ponny, New Forest, 15 år, sto. Vill tilläga att hon stog på ridskola när jag köpte henne så det var inte mycket bilvanna i henne då, d.v.s. ingen alls.

Bilar = funkar bra, förutom om dom får för sig att stanna.

Mopeder/Motorcyklar/vespor = Total ängel, ungefär det mest normala som finns i världen :smirk:

cyklar = funkar bra om ufona inte i princip halvt om halvt kör upp i röven på oss.

Tratorer = Går förbi, blir stirrig å trampar lätt iväg.

Lastbilar = Går vi på cykelbana funkar det bra, står vi på sidan om vägen å tittar funkar det bra, kommer vi och lastbil gåendes på en small vägg, stirrig och springer lätt gärna iväg.

Hon är inte heller förtjust i hästtrailers som paserar på en meters avstånd.

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

:bow:

1.Varmblod, 12, sto
2.-II-, 6, valack (tror därimot att han e hingst)
3.Gotlandsruss, 11, sto

1. bryr sig inte om bilar, reagerar lite för lastbilar (taktar), skiter i traktorer mopeder och cyklar.
2. bryr sig inte om något, rör inte en fena
3. samma som 2.

Min häst är en vbl travare på 6 år (7 år i juni).
Han är inte rädd för något så länge jag ionte ger signaler att nu du! Inte säkert han reagerar då ens heller.. :p
Han har tidigare stått i ett stall som låg bredvid en bilskrot så han är van vid de mesta oljud. Reagerar inte mer än att titta på bilar/lastbilar/traktorer vi mött. Samma med cyklister, har däremot trott att han varit rädd för sånna men det har helt och hållet varit jag som framkallat det vet jag sen i somras :angel:

Min 10-åriga American Curly valack reagerar bara på bilar framifrån men inte så mycket så han sticker. Cyklar är inga problem :smirk: Vi har inte mött några lastbilar, traktorer eller motorcyklar (ännu) :angel:

Halvblodsvalack, född -01. Väldigt trafikvan och cool i de flesta situationer och tur är det, tycker själv att det är väldigt läskigt med hästar som inte är trafiksäkra...:crazy:

Min fullblodsdam bryr sig inte om nånting sånt där.
Hos oss åker bussar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, och cyklar förbi men hon brukar bara kolla. På sommrarna när det är motorcykel träff inne i Sigtuna kan hon blir orolig, det kan vara 20 stycken motorcyklar efter varandra och då tittar hon lite. Hon är mest rädd för det som inte alls är läskigt, stenar, konstiga stubbar, ja sånt där som inte alls egentligen e läskigt :P

bilar Inga av våra hästar reagerar.

lastbil Bara en är lite fjantig ibland! Men inte alltid

traktor Igen så är det samma häst som är lite skraj ibland.

moped Alla hästarna reagerar på dom, måste vara ljudet!

cyklar Alla hästar tittar lite skumt, men bara en är rädd.

Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Beror nog mycket på hur fordonet låter, och om det fräser förbi i full fart... eller kryper upp i häcken på en!

Vi har 6 hästar och ponnier, så det blir lite långt att skriva om alla...

Connemara valack 11år:
bilar Bryr sig för det mesta inte
lastbil Hoppar åt sidan och försöker göra sig osynlig och är den stor, låter mycket och kör fort emot oss snor han runt och flyr.
traktor Glor och blir nervös, vill gärna vika av in i skogen för att komma ifrån "monstret". Ryggar och vill HEM!
moped Försöker takta där i från, stirrar, fnyser, "kurrar" och frustar.
cyklar Hoppar omkring och fnyser åt cykeln om cyklisten inte pratar ( då är det ju en människa på och då är han ju inte rädd= :crazy:
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Det är värst med plogbilar tycker jag! Min lille fegis är cool och säker om han har en trygg kompis med sig men när man rider ensam så ser han det mest som en anledning att komma hem igen.

Shettis/Russ valack 15 år.
bilar Bryr sig inte
lastbil Frustar lite, flyttar sig närmare diket, eller skogen.
traktor Tittar bara på den och fortsätter äta (om han får chansen)
moped ryggar lite och glor
cyklarTittar intresserat

Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Nästan aldrig räd, brukar mest titta men scootrar är inte kul :(

Senast ändrad av en moderator:

Ingen av mina hästar har reagerat med mer än att titta till vid någon form av fordon. Fordon som komer snabbt och skramlar mycket håller de mer koll på, "vanliga" bilar, bussar etc rör de inte ett öra åt. Barnvagnar, viadukter och annat konstigt går också bra.
Komer en cyklist eller rullskidåkare fort bakifrån kan de regarera med ett snedsteg och höjt huvud.

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

Ingen av mina visar större rädsla för något fordon, oavsett hastighet. Hur skönt som helst.
Jag har en 22-årig korsning (vbl travare/halvblod, sto) och en 6-årig vbl travarpojke. (valack)

Ingen av dom vuxna hästarna reagerar nämnvärt..
Men det är rutinerade travare som sett det mesta..:)

AM

Islandshäst, valack, 16 år- inte rädd för någonting oavsett hastighet.
Islandshäst, valack, 22 år- rädd för skotrar och mopeder som kommer fort.

MVH Sanna

Jag har ett sto, 8 år, 164 cm i mkh, hon har oldenburger, hollsteiner, hannover, angloarab och fullblod i stammen, men liknar mest ett fullblod både på utseende (långbent, högrest, nätt, mkt bildskön:)), även så är hon rätt nervig, har mkt energi och är mkt snabb och älskar att arbeta, både dressyr, hoppning, uteritt, galopp mm. Men hon är kanon snäll, äkta charmtrollet, hon skulle aldrig göra något dumt mot mig. Min bästa kompis =) <3 haha :) Nu till hur trafikvan hon är: Hon är lugn i den mesta trafik, så som bilar, moppar, MC, crossar, cyklar mm. Hon kan bli lite orolig om det kommer något bakom henne som hon inte hinner se, t.ex. en dag var jag ute och red, och så kom en långfärdskidåkare bakom henne och susade förbi (vi travade så hon koncenterarade sig på mig). Då vart hon lite taktig osv. Men hon är lite rädd för barnvagnar i mörker.

Vill veta ras,ålder,kön
kbl travar sto 16 år
ardennersto 24 år
hblvalack 9 år

bilar brukar fungera, är valcken på tå så kan han jazza lite
lastbil16 åringen tycker det är lite farligt och fnyser till, andra damen är cool, valacken kan försöka springa ifrån sin egen svanstraktor Jätteäckligt, bits nog om den kommer för nära. Ardennern bryr sig inte
moped Moppeungarna här stannar och stänger av så det brukar gå bra men jag kan tänka mig att val. skulle hoppa ur skinnet om någon kom i full sula
cyklat Brukar gå bra

mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?
16åringen blir rädd om det kommer hastigt eller om hon har tråkigt. Ardennern är väldigt sansad och valacken reagerar på både hastighet, ljud och storlek

När jag fick min d-ponny, då fyra år, ockänd ras och bara riden några månader så var hon kolugn. Vi red ibland på rätt kraftigt trafikerade vägar. Lastbilar, moppar, bilar var inga problem, inte ens om de lät ordentligt/gick alldelles för fort. Traktorer därimot var väldigt läskiga. Bara ett år senare var hon van vid traktorn också:)

Fröken_Skåne skrev:

Fullblod 11 år, valack.

Bilar: bryr sej inte
Lastbil: inga problem, möjligen i hög hastighet på mycket smal väg, bakifrån.
Buss: inga problem
Moped: inga problem
Cyklar: inga problem, kan skvätta till om den kommer tyst bakifrån om det tex. blåser kraftigt.
Skoter: inga problem
Bil med släp: tomt släp som hoppar o skramlar kan vara liiite läskigt.
Tyckluftsmojäng som används vid sprängning o hoppar o pyser: inga problem.... däremot tändkabeln som låg utrullad på vår grusväg var läskig...

Min häst brukar i allmänhet vara mycket trygg, o används gärna som sällskap till mer osäkra individer.

bilar ingen reaktion
lastbil ingen reaktion
traktor ingen reaktion
moped ingen reaktion
cyklar ingen reaktion
buss ingen reaktion
skotrar hon kan kolla lite snett på dom, men gör inget
flygplan ingen reaktion
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? det är ju lite läskigare med en lastbil som kommer dundrande förbi än en som saktar ner. men överlag lugn och cool :cool:

kan även tillägga att jag var ute och red längs vägen samtidigt som flygvapnet hade övningar, och 3 stridsplan dundrade över oss på låg nivå = ganska hög ljudnivå och inget man ser varje dag.
men min lilla tjej lunkade på som ingenting :D

Fröken_Skåne skrev:

Min medryttarhäst är ett 7 årigt halvblod/travar sto.
Bilar: Hon stannar och tittar bara på dom
Lastbil: Aldrig mött så jag vet inte
Traktorer: Bryr sig inte vi kan gå precis en på en grusväg utan att hon reagerar
Moped: Har aldrig mött.
Cykel: Blåser upp sig och blir rädd men stannar kvar (Har bara mött 2 st):angel:
Tåg: Bryr sig inte alls

2 st halvblodsto f:93&94 reagerar inte på nåt överlag.sen beror det hur vädret är är det lite blåsigt så blir ju hästarna lite stirriga av sig men annars så kan jag inte komma på nåt.
2 årig korsningsvallack knabstruber/varmblod, är lugn som en 22 åring reagerar inte nämnvärt på nåt heller

Min häst är en trafikfara o jag rider helst inte i trafiken :smirk:
Nej men det brukar inte vara några större problem, men hon reagerar rätt kraftigt på lastbilar, förmodligen eftersom hon känner sig trängd (smala vägar..)
Och då spelar det ingen roll hur fort/sakta de kör..
Kan reagera på bilar och mopeder om det är mörkt eller om de kör i vattenpölar/snöslask, men det har inte hänt så många gånger..

Hon är ett sto på ca 10 år...

Min fjording (20 år) är väldigt trafiksäker.
Vad jag vet har hon bara blivit rädd en gång,och det var när vi var ute o red i mörkret i en skarp kurva med en bro över och det kom en trimmad moped efter oss...
Då skrämmde hsätarna upp varandra ltie o skenade iväg...
Men i övrigt så har hon aldrig reagerat på ngt fordon...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka