Hur trafikvana är era hästar?

Sv: Hur trafikvana är era hästar?

Jag har 4 inridna och ingen av dem reagerar på nåt i trafikväg. Senast idag skulle någon snorunge ha kul och tutade jämnsides med mig men tji fick han.
Hästarna är:
Korsning 4år
Varmblodstravare 13 år
Islänning 12 år
Islänning 10 år

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

:bow:

Welsh ponny kategori d-ponny, 12 år. Helt okej, bryr sig inte wå mkt om något, kan bli lite rädd om någon närmar sig i hastighet, eller kör förbi fort. Longtradare, tror jag dom flesta hästar reagerar på att bli omkörd av! :9 annars tycker jag han e väldugt lugn och cool.

Varmblod, 11 år, valack. Reagerar ibland på bilar, mopeder och cyklar om jag rider, reagerar sällan om jag kör och mest inte alls om jag leder. Lastbilar och traktorer möter vi sällan och de gånger vi möter dem så stannar de eller så kliver vi av vägen. Är oftast ute på smala vägar så det finns sällan plats att mötas.Hans reaktion beror på dagsformen mestadels. Har han stått några dagar reagerar han mer.

Shetlandsponny, 13 år, sto. reagerar så gott som aldrig på något av de fordon du nämnt, oavsett fart.

Jenny

inte rädd för nåt som bullrar
men kan hajja till ibland för typ cyklister bakifrån
men det går snabbt över när hon lokaliserat det
skönt med en sån häst

Min trav-valack är trafiksäker så långt jag har provat. Han tål bussar, lastbilar, personbilar, moppar mc, torrskidåkare, cyklister och har även bara tittat och sedan traskat förbi en båt som stod på tomgång på torra land i s¨åndär vinterställning på en tomt två m från vägen...

Mitt gamla halvblod red jag längs 90-sträcka utan problem mitt i sommartrafiken!

Varmblod, 15år, valack

Inte rädd för något av det där, blir han överraskad så rycker han bara till.

Har varit med om att både det ena å det andra har försökt skrämma honom med att rusa motorn, tutat etc. men varje gång har dom misslyckat. Prisar honom varje gång.

Hej!
Jag har ett polskt halvblod -98

Bil: inte ett dugg!
Lastbil: Inget..
Moped: Kollar lite..
Motorcykel: kollar lite, impad av farten.. hehe
Cross: lite läskigt, men hälsar gärna, tugga, smaka...
Traktor: Attakerar! Vi kör ut hö med traktor så hon tror att det kommer mat..
Cykel o människor: intressanta! (kan ha godis!)
Bil med släp: Ej poppis just nu sen en händelse under älgjakten.
om körda av en skrammel vagn med älgkadaver på.. luktade död!

Annars är hon det coolaste hästen som finns! Visst hon är "rädd" ibland, men då är hon med säkerhet uttråkad o ska trissa upp matte lite... dom är smarta dom små liven...

Min Häst:

Callippo J.P.
Varmblodig travare, 7 år, Valack.

Bilar: ingen reaktion
Lastbil: Liten Reaktion (Kan studsa till eller hoppa åt sedan , men jag är väldigt spänd då min förra häst var livrädd.Men är jag lugn är han lugn.)
Moped: ingen reaktion
Cyklar: ingen reaktion

Kan var lite studsigare om han är själv.

Vart på tävling om körd av en Timmerbil med fladdrande last i 100km i timmen och min :love: häst la öronen bakåt och tog ett steg åt sidan och jag trodde min sista stund var kommen!:cool:

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

Hästen:
5 årigt fullblod, valack

bilar: ingen reaktion
lastbil: kan bli spänd om de kommer hastigt i MÖTE på smal väg. Tror att de ska köra på honom, kan bli studsig på stället. går bra om man står vid sidan av vägen det är bara när de kommer väldigt fort och trångt.

traktor: ingen reaktion - han bor på bondgård!
moped: ingen reaktion
cyklar: ingen reaktion bara han sett dom!
motorcykel som puttrar i tvåtakt : rädd!

det läskigaste han vet är folk som går stavgång.....och rullskridskor.

Fröken_Skåne skrev:

Quarter, valack, 11 år: Så trafiksäker det går att bli. Har inte reagerat på nått.

Vbl, valack, 20 år. Bryr sig inte om vanliga personbilar eller cyklar, allt annat kan vara farligt. Reaktionen är dock olika. Om fordonet kommer mot honom eller bakifrån är det läskigt. Korsa en väg där lastbilar, bussar mm kör i 190 är inget problem.

Halvblod
10 år
Sto

Bil: Ingen reaktion'
Lastbil: Ingen reaktion(såvida dem inte blinkar=rädd!)
Traktor: Samma som ovan
Mc: ingen reaktion
Mope: samma som ovan
Cykel: Ser hon dem så är det lugnt

Angloarabiskt fullblod och havlblod, mycket från fullblods sidan. 9 år, sto.
Bilar reagerar hon aldrig på om hon inte redan skulle vara upphetsad men i såna fall inte av rädsla. Inte nån större roll..

Lastbilar,traktor är hon jätte rädd för. Visst om dom står still och bullrar men om dom rör sig så kommer dom äta upp henne tror hon :smirk: Alltid lika rädd.

Moped och cyklar brukar det inte vara nåt men nån gång har hon väl reagerat på moped eller cykel. Kan bero på hastigheten i detta.

*KL*

Ridtravare, sto, 8 år.

Har tidigare varit HELT trafiksäker, men har nu blivit lite rädd för skramlande släpvagnar och stora lastbilar pga idioter som gärna blåser förbi i 70km/h eller fortare längs "vår" väg... :devil:
"Vanliga" bilar som kör hyfsat sakta är hon absolut inte rädd för.

ras: fjording.
ålder: född 1992, blir det 14 nu då va?
kön: vallack

bilar: inte alls, kan hoppa till om han är på hugget, men det är bara fjanterier.
lastbil: vet inte, har aldrig mött nån.
traktor: tycker inte om, ända gången jag ramlat av på han är när jag skrittade barbacka på han på fältet, kom en traktor på vägen och han drog raka vägen hem, jag var liiiite oförberedd om vi säger så ;) blir stirrig och puckad om vi möter traktorer så brukar hoppa av & leda, då är det okej.
moped: inte alls.
cyklar: inte alls.

Samma svar som syrran LillKnoddas. Tänkte ge en lite mer visning på hur han reagerar på nämda fordon

Alltså en vbl valack på 15 år

Bilar: Aldrig reagerat
Lastbilar: Trots att dom dundrar förbi i 90km/h så höjer han huvudet en aning
Traktor: Kan höja huvudet en aning men bryr sig inte
Moped: jag har en riktig "pruttmoped" så nog är han van alltid :angel: där har vi haft försök till att bli skrämda med mopedister som rusat motorn, sladdat iväg precis vid hästen, EU moped som legat båda bakom och bredvid stortutande. Hästen sov.
Cyklar: Är väldigt intressanta när dom är längre bort! Kan bli överraskad av dom eftersom dom kan komma väldigt fort från alla håll och kanter och mycket ljudslöst men har bara ryckt till.

den mest trygga häst jag någonsin har suttit på ute bland trafik. Desto mer rörelse och oljud desto coolare. MEN står det en bil stilla längst vägkanten kan han passa på att skygga ordentligt :p men blir man lite arg på han knatar han snällt förbi. Har haft en tutande bil i hasorna en gång, ryckte till lite första gången sedan brydde han sig inte alls.

lite lustig den där hästen... kan vara lite skvättig och lite fjantig vissa dagar när han t.ex. har stått nån dag och det är kallt så kan han hålla på grejja en massa TILLS man kommer till trafiken, då skärper han sig helt

kan tillägga att han har nedsatt syn på sitt vänstra öga, ögat emot trafiken. Är ändå 100 % trafiksäker

*kl*

Min dam är rädd för lastbilar av model störe (inte b korts lastbil) och traktor om dom rör på sig men inte om dom står stilla och brummar men ändå lite läskiga och soppbil alltig falig.

Min man vet jag inte men han är i alla fall inte rädd för person bilar och några andra har vi innte möt

Kram

kan tillägga att andra diverse fordon inte heller är några problem

har fått en skrapande plogbil mitt framför näsan en gång när han skulle över vägen

skrapade mest asfalt så det slog gnistor har jag för mig att syrran sa men de rörde inte johan i ryggen ändå :p

Äldsta hästen: 26 år, valack, new forest
bilar lastbil traktor moped cyklar Han har aldrig brytt sig om något.
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Han är alltid lika tuff.

Lillhästen: 4 år i maj, valack, nordsvensk/halvblod
bilar Aldrig brytt sig.
lastbil Lärde sig att dom inte var farliga på senaste stället. Timmerbilar kunde köra om oss när jag red barbacka.:p
traktor Dom är trevliga för om kommer med mat.
moped Jag har kört moped tre meter framför honom och han fortsatte äta.
cyklar Jag har tillochmed övat på att cykla och leda honom samtidigt.:cool: Fast det gick inte så bra, han var för långsam.
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Han är alltid lika tuff.

Har en fd travare, varmblodsvalack på 10, snart 11 år.
Han brukar inte bry sig om varken bilar, cyklar, moppar, traktorer eller bussar så länge dom är igång och rör sig.
Däremot kan en parkerad traktor vara läskig :)
Har blivit omkörda på smala vägar av lastbilar osv men dom bryr han sig inte alls i. I övrigt är han ganska fjantig och sprättig av sig och kan bli rädd för en liten sten.
Men han verkar veta vad som är "ofarligt" att bli rädd för, och när det vore farligt att bli rädd.

*kl*

Travare 15 år, valack. Cyklar, bilar, lastbilar, moppar, traktorer m.m. som kör förbi ägnar han knappt en blick. Låter det mycket kan han titta, t.ex. motorvrål, tutor. Om något PLÖTSLIGT skulle skramla till kan han hoppa till, men sticker absolut inte. Stenar och vedtravar kan vara läskiga, så dem kanske man måste snegla misstänkt på och kanske passera i skänkelvikning :D Människor som av någon anledning hukar sig i diken kan ju vara monster, dem måste man stanna och titta på en bra stund tills man bestämt sig för att de inte ska äta upp matte. (Han blir fullkomligt orubblig tills han bestämt sig för att gå) Skogsmaskiner och stillastående fordon (även cyklar) kan man behöva skynda sig förbi efter att ha tagit en god titt på dem, men så fort man kommit förbi så talar han om för matte att det faktiskt inte var så farligt som hon trodde :D
Går man på nya vägar brukar han tycka att matte är konstig som ska ge sig ut på såna äventyr, men han är inte så svårövertalad så det går bra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka