Hur trafikvana är era hästar?

Sv: Hur trafikvana är era hästar?

Fjordsto

bilar: inte rädd, kan öka takten ngt
lastbil: ökar takten, känns som någon slags tävlingsinstinkt hon har ,dock inte rädd.
traktor: som ovan
moped: glor o ökar takten
cyklar : vill tävla med cykeln, får hålla rejält för att hon inte ska kappa iväg. Grunden till detta är nog att mamma brukar cykla ibland när jag rider o då rider o kör vi ikapp varandra.
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Nej inte märkt någon skillnad på hastigheter iallafall inte dagstid. Blir dock lite rädd om det kommer bil med heljus i snabbhastighet när vi rider i mörker.

Finns två fjordingar till i stallet och de är orädda för allt

Varmblodig travare, snart 8 år gammal
Bilar- Ingen reaktion alls.

Lastbil- Totalt panikslagen och rusar därifrån bara han hör den på avstånd :cry: Har blivit så pga alla totalt idiotiska lastbilsförare vi har här omkring, var lite lugnare i förra stallet.

Traktor- Beror på, är den liten och åker långsamt så klarar han av att stå på helspänn 20 meter bort utan att fly, är den stor och åker snabbt så blir det samma reaktion som för lastbilen.

Moped- Ingen reaktion alls

Cykel- Tittar nyfiket

Övrigt- Grävskopor och liknande jävelskap får samma reaktion som lastbilen.

Bilar och mopeder spelar det ingen större roll om dom åker snabbt eller inte. Lastbilar vet jag inte riktigt, har aldrig testat på långsamma lastbilschaufförer :mad: bara om dom stannar efter att min häst rusat iväg i panik men då är skadan redan skedd.

Det här med lastbilar och traktorer är verkligen ett jättestort problem eftersom det finns många lastbilar som åker på vägen närmast stallet och min häst är alltid mer eller mindre på spänn när vi rider ut. Han blir mycket lugnare vid sommarhagen såå... jag borde väl flytta honom men om man trivs superbra för övrigt så blir det ju kluvet :(

Vill veta ras, Arab
ålder,1998
kön, valack
bilar,Reagerar inte alls
lastbil,sällan
traktor,mkt sällan
moped,inte alls(om vi inte håller på att bli påkörda då:mad: )
cyklar,inte alls

Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?
Om och när han har reagerat så är det pga hastigheten och om det skrammlar om släp osv....

jag känner mig trygg i trafiken på min grålle:love:

Min dam har inte så stor erfarenhet då hon knappt är 3 år. Men hon är varken rädd för bilar eller traktorer av det hon visat. Tror inte det är mycket som skrämmer henne då en hel del fordon gått förbi på vägarna runt hagarna.

Senast ändrad av en moderator:

min foder häst en ardenner på snart 20 år

bilar: bryr sig inte
lastbil: -||-
traktor: -||-
moped: -||-
cyklar: kan han vilja kapptävla med om han är på humör.
Rullskidor:byr sig inte
flygplan: det enda att han tyckjer de är lite högljuda. men vi har stått o tittat på dem när de lyft utan problem
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? han är alltid cool har inte reagerat på nåt varken ljud eller hastighet.

Min pålle bryr sig inte om nånting förutom lastbilar som kommer i hög fart. Han hopapr dock inte omkring, utan sätter alla fyra i marken och liksom förbereder sig öfr att kunna vända och springa iväg. Han har aldrig gjort det dock.
Hästar med lyse tycker han är lite suspekt fortfarande, har sett sånna ett par gånger nu - dom är lite läskiga.

Varmblodig travare, åtta år.

Senast ändrad:

har en vrbl travare......beror lite på vart man är är det på något ställe då hon kan känna sig trängd så e det obehagligt med lastbilar och bussar och hör hon inte bilen när den kommer bakifrån kan det ju vara lite hemska men annars??? nemas problemas

Har en russkorsnings sto som är snart 5år. Har haft hand om henne sen hon var ca 6månader.

bilar: Ingen större reaktion varken om jag sitter på eller går brevid
lastbil: Ingenting om jag går brevid eller det finns en annan häst med
traktor: "mattraktorn" är inte farlig ;) (alltså inte rädd för den om man möter den på vägen heller)
moped: ingenting
cyklat: Ingenting om hon vet att dom kommer

Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?
Nej, det är mer hur högt ljudet är. Hon är alltid lugn när jag står på marken eller om hon ska visa en annan häst hur man ska bete sig i trafiken. :smirk:

Det enda min häsy varit rädd för är en förbipasserande kille med en gitarr på axeln. Ponnyn är 8 och jag har haft honom i ett halvår och han bryr sig inte för nånting :D

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

Connemarasto 4 år, avelssto. Ej rädd för bilar/traktorer, älskar snarare traktorer, dom hämtar ju maten! Inte heller rädd för mopeder om dom inte överraskar henne, inte rädd för motorcykel( stog och slickade på en mullrande HD som föl) Inte rädd för cyklar. Däremot rädd för lastbilar, särskilt vita. Hon blir rädd om fordonet kommer plötsligt och blir mer rädd om det sniglar förbi än försvinner snabbt.

Nordsvenskt sto 14 år Inte rädd för något egentligen om det inte kommer plötsligt.

Shettissto 10 år Inte rädd

Russkille 6 år rädd för det mesta, bla skidor, barnvagnar, hundar, joggare och annat som man kan möta när man är ute o motionerar.

Alltså tre stadiga typer och en fjant...:smirk:

Min häst är ganska trafiksäker, men tycker inte om bilar som kommer bakifrån eller mopeder som kommer i full fart.
Annars reagerar han inte så mycket på trafiken och bilarna.

varmblod , 12 år , valack

bilar : bryr sej inte så länge dom inte kryper bakom röven på han

bussar : brukar möta en dundrande skolbuss på smal väg men han bryr sej inte (jag brukar hoppa av ifall han får för sej att göra ngt dumt då dt bara är ca 1 m mellanrum)

lastbil : har inte mött ngn på NÄRA håll men på några meters avständ brukar han inte bry sej även om dom dundrar förbi

moppe : Höjer huvet lite om den låter för mkt

cykel : Höjer huvet om den kommer bakifrån

traktor : bryr sej inte , har den last bakom kan han höja på huvet å stelna till lite

Övrigt : bryr sej inte om så mkt..men människor med hundar kan vara läskiga ibland..då stelnar han till å försöker vända hemmåt eller så vill han gå fram å kolla..kossor däremot är väääldigt farliga :D

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

:bow:

Har en valack Korsning med travare-new forest 13 år.

Är helt trafiksäker. det enda vi hittills inte mött på vägen är plogbilen.. så med den vet jag ju inte..Dock är gårdens stora traktor med plog på helt ofarlig, men de större "riktiga" plogbilarna har vi inte mött än alltså..

Har bott brevid ett flygfält med en vägskrapa på gården och skogsmaskiner i hagen
(de gallrade i sommarhagen, hästarna stod och käkade gräs i godan ro när träden damp i backen alldeles brevid-MEN de stog inte farligt till om nån nu undrar:cool: )
Och med gallring kommer timmerbilar som hämtar träden och skogsmaskiner som drar fram allt ris...

Han kan dock bli rädd för crossar som inte har vett att sakta ner på den smala smala grusvägen och dessutom ska växla och ha sej, de låter ju en hel del då. Åker de normalt förbi är det inga problem, men det blir lite väl hastigt när de dyker upp bakom kröken i full fräs och tävlar med varann...

Fröken_Skåne skrev:

Jag har ett fullblodsto på 7 år. Hon är väldigt trafiksäker, reagerar inte på nånting, vi har mött timmerbilar, traktorer, lastbilar, crossar...och hon gör absolut ingenting, vi mötte igår plogbilen, inga problem! Så hon är en väldigt cool häst :banana:

// Annelie

Fröken_Skåne skrev:

Har en varmblodstravare på 6 år, en valack.
Bilar: Inga problem.
Lastbilar: Kan bli rädd om den pyser men annars brukar det gå bra.
Traktorer: Inga problem.
Moped: Har endast mött en EU-moppe, den var lite läskig. Stänger dom av går det bra lr om vi har möjlighet att gå åt sidan. Krossar däremot är ingen höjdare att möta.
Cyklar/gångare: Livsfarliga vid första anblicken men så fort dom säger hej går det bra.

Han är oftast cool men kan bli lite tittig om t ex en bil kommer i 90 km/h. Det värsta är ändå cyklister som kommer med full fart. Han står förövrigt bredvid ett jordbruk med lastbilar, lastare och traktorer så han är ganska härdad.

Haha, en till som är skeptisk mot rullskidor! Vårt sto, arabkorsning 12 år är tvärsäker för bilar, mopeder, scotrar, lastbilar, tåg, allt utom rullskidåkare. Hon tappar inte huvudet då heller, men vill gärna stanna och kolla ordentligt. Jag tror att hon undrar om det är en människa eller ett fordon.
Islandshästen, 23 år gammal, reagerar aldrig på nånting man möter på vägen utom med nyfikenhet.
Knabstrup 16 år, pallar med det mesta utom långtradare, då slänger han sig. Framför allt om det är mörkt ute också.

Fröken_Skåne skrev:

Min vbl-valack på 12 år bryr sig inte om några fordon direkt, kan rida längs eller korsa trafikerade vägar men han kan tycka att dom vita linjerna är lite läskiga :D Dock tittar han bara skeptiskt utan att göra så mkt. Har en järnväg ganska nära o vi kan vara på spåret när det börjar plinga eller stå några meter från bommarna när det kommer godståg utan att han bryr sig.

Mitt hbl-sto på 12 år är paniskt rädd för lastbilar/bussar. Det beror på att en lastbil svishade förbi henne i hög hastighet när hon var 4 år (har jag för mig) o ni vet ju vilket vinddrag det blir av det. Bilar, mopeder o cyklar bryr hon sig inte om, inte heller traktorer. Tåget är hon ju skeptisk till men det är väl för att det oxå svishar förbi.

22-årigt hbl-sto tycker att tåget är lite obehagligt, traktorer, bilar o annat bryr hon sig inte om.

Lillkillen på 2 år (korsning Hbl/Nf) är väl inte så hemskt trafikvan, bilar är han van vid och tåget har vi gått förbi men han är cool i alla andra lägen så jag tror nog inte att det kommer o bli några problem sen..

Min arab: 14 år, valack. Inte rädd för nåt, har haft stora fordon, lastbilar och dylikt som åkt förbi när honom, motorcyklar i hög fart blåst förbi och t o m en helikopter som landat inte långt därifrån så träd och allt blåste omkring, och medans andra hästar blev jätteoroliga runt omkring så stod han hur cool som helst

Min D-ponny valack 19 år: Tycker inte om lastbilar, bussar och skramlande släp.

Min russ valack 11 år: Tycker inte om bussa, bilar, motorcyklar, mopeder, cyklar, skidåkare, joggare och det mesta annat som rör sig fortare än 10 km i timmen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka