Hur trafikvana är era hästar?

nexxa

Trådstartare
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

:bow:

Sv: Hur trafikvana är era hästar?

Har ett D-ponnysto (sv. ridponny) som blir 7 år i år.

Hon är inte rädd för bilar/mopeder/cyklar/motorcyklar om de kör i normal fart oh inte låter FÖR mycket. Skulle de komma så fort att de överraskar henne, eller låta nåt förskräckligt mycjet blir hon orolig och börjar trippa men hon stannar på sin plats om man håller i henne. Kanske försöker vända eller nåt, men inte så kraftigt att hon nånsin lyckats...

Stora dundrande lastbilar/traktorer tycker hon är läskiga om de kommer för nära men om man går ut en bit i kanten bara o låter henne stå still o titta brukar det gå bra.

Hon har aldrig någonsin även om hon varit rädd stuckit (jag har haft henne sen hon var 4), någon gång har jag fått hoppa av o leda henne förbi men det brukar gå bra!

Min ena häst är 21 år i år. Hon är ett Svenskt Halvblodssto.
bilar: Bryr sig inte ett dugg alls
lastbil inte speciellt alls
traktor bara lite att hon tittar, skrittar fortare, om den låter massor
moped har nog inte träffat så många sådana, men låter den massa kan hon ju titta på den
cyklar cyklar, tittar hon på lite förundrat. Rullskidor är läskiga, då måste man fnysa lite.
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Lastbilar och traktorer kan vara otäckare när de kommer i full fart och samtidigt skramlar/smäller massor.

Min häst drar aldrig iväg, utan är ganska cool, hon är väldigt lydig så även om hon hoppar till så händer det aldrig nåt.

Min andra häst, unghäst nyligen 3 år, sv hbl sto.

bilar Bryr sig nästan ingenting om de kommer i normalt tempo och inte låter massor
lastbil om den åker sakta så gör hon ingenting alls mer än kanske stirrar på den. Låter den kan hon hoppa till precis när den passerar.
traktor brukar mest titta på dem, speciellt om man går lite åt sidan
moped har aldrig träffat på en sån knappt
cyklar de brukar hon mest titta på.

Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd? Hastigheten gör henne mer osäker, om saker kommer fort. Men hon är ju ganska ung ännu så.

Hblsto 3år i april. Inte reagerat på något i trafiken än iaf. Gamla valacken, skulle blivit 10år 1/3-06 var kolugn för allt på stora som små vägar, kunde dock reagera lite på rullskidor oev cyklar som bara susade förbi helt plötsligt. Så skönt med trafiksäkra hästar:bump:

Min D-Ponny som är 12år.
bilar: Bryr sig inte ett dugg hur fort dom än kör eller hur sakta dom kör
lastbil: Dessa stora läskiga saker blev vi prejade av vägen och gick omkull för tre år sedan, Då hade ja haft hästen i en vecka.. Sen dess har hon haft stor respekt för dom.
traktor: inte en reaktion om dom kommer int e ens med släp å presening.
moped: Tittade lite konstigt första gången hon sågen moped sen dess har hon inte reagerat-
cyklar: Inte stött på så många men hon har itne ens tittat år dom.
Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?
Hon är för det mesta cool men blr lite rädd när de kommer en lastbil dundrandes förbi..

Mitt Sv. Halvblod är 8 år
Bilar: Oftast så bryr hon sig inte om det kommer en bil
Lastbil: Har inte stött på så många men hon stannar gärna och skall hälsa:P
Traktor:Vääldigt läskig för dom låter en hel del
Moped: Lite läskig den medmen inte lika läskig som Traktorn.
Cyklar,: inte stött på så många men hon bryr sig inte om dom spec mkt.
Hon är mest nyfiken men kan oxå vara rädd

Varmblodig Travare, 7år, Valack
Han bryr sig inte ett dugg om han står i hagen eller när jag kör.
När jag rider eller leder honom är han lite spänd över motordrivna fordon, men inte så att han blir direkt rädd, mera tittig så att säga;)

Hade ett hlbs valack 15 år han brydde sig inte om nånting han var verkligen kolugn :banana:
man kunde till och med rida för bi en skjutbana där militärerna skjuter dagligen utan att han ens rörde en fena.. en jätte mysig och lugn häst...

Har haft ett hlb sto 8 år hur traffiksäker som helst kunde komma lastbilar/motorcyklar dundrande förbi utan att hon brydde sig samma med traktorer osv.... en jätte bra häst..

Nu har jag ett hlb hingst på 1,6 månader.. som inte bryr sig så mycket om bilar. Han stannar och tittar, han har till o ch med haft en bil körandes i tumpan typ utan att han har brytt sig speciellt. samma sak med traktorer stannar och tittar.. resten har han inte fått upptäcka ännu så vi får se hur det går med det senare... men det ska nog gå bra:love:

Jag har ett halvblodssto på 17 år.
Hon är inte rädd för någon slags fordon, rids tyvärr regelbundet efter en 70-väg med tung trafik (vi måste passera den för att komma från stallet) utan problem.

Det som kan stressa henne är om ryttaren kastar sig på tygeln och börjar dra i henne när något närmar sig, hon går lugnast på lång tygel och med möjlighet att titta på lastbilar och sånt som dyker upp.

Hastigheten spelar ingen roll, däremot tar hon gärna ett steg närmare diket om de ligger extremt nära, hon tycker inte om att bli trängd.

Det farligaste som kan befinna sig på en väg är folk på rullskidor, då är hon flyktberedd.

Rider en 23 årig dam. Kan inte komma på när hon reagerat kraftigt på något... Jo, skulle vara en lastbil förra sommaren då jag red barbacka. Då ville hon inte gå förbi, men det berodde mer på att hon använde den som ursäkt till varför vi skulle hem till stallet istället för ut på långtur ;) Enda hon gjorde var att hon inte ville gå framåt.

Läskigaste situationen (ur mitt perspektiv) vi varit med om var för någon vecka sedan då vi red längs vägkanten. Kommer en lastbil som vanligt, kör ganska många i vårt område. Höll mig till vägkanten, lastbilen håller på att passerar då jag upptäcker att det är sandbilen :eek: Damen lyfter lite på huvet då det rasslar konstigt, blien kör förbi, sanden yr kring benen jag väntar på explosionen... INGET händer! Hon ökar inte ens på steget utan verkar mest fundersam. Som om hon funderade över varför det sprutar saker ur lastbilen. Ibland är det skönt att rida en äldre häst som inte tappar huvudet i onödan :love:

Islandshäst, 17 år. Bryr sig inte om några fordon alls. Höjer knappt på huvet vad som än passerar. Däremot kan han bli skeptisk över människor han tycker ser konstiga ut:p :confused: :D

Fröken_Skåne skrev:
Skulle vilja göra en liten 'undersökning' och höra hur trafikvana era hästar är?
Vill veta ras,ålder,kön och hur de reagerar på bilar,lastbil,traktor,moped,cyklat mm. Beror hästens reaktion på hastigheten eller är den alltid cool/rädd?

"min" häst är en 6 årig arabkorsning, sto. :devil: hon är trafiksäker oftast om man kan säga så. när hon är lugn och trevlig (inte brunstar..:mad: ) så bryr hon sih inte ett skvatt om nånting, men när hon är på jävligt humör är hon rädd för väldigt många saker. fast en postlåda kan vara värre än en långtradare.. så jag vet inte om jag kan säga att hon är rädd, hon är mera olydig..:rofl:

Mina hästar reagerar alla likadant.

Nordsvensk valack 6 år
Nordsvenskt sto 15 år
Fullblodssto 10 år
Korsningsföl efter fullblodet, ca 9 månader

Reagerar inte alls på bilar, mopeder, cyklar, lastbilar.
Hoppar ur skinnet när det kommer tävlingscyklister (tysta cyklar) och dör på fläcken när de möter folk på skidor eller rullskidor.

När de hör saken som kommer hinner de med att uppfatta att något kommer. När något kommer smygande blir de rädda och när det kommer något som låter *svisch-svosch* så får de bara panik.

2 årig arab

bilar: Bryr sig inte ett dugg alls
lastbil: lite osäker om dom kör fort
traktor: bryr sig inte alls förutom om dom har släp då blir hon lite osäker
moped: bryr sig inte om dom kör lungt
cyklar: bryr sig inte

14 årig arab

bilar: Bryr sig inte
lastbil: bryr sig inte
traktor: bryr sig inte
moped: bryr sig inte
cyklar: bryr sig inte

Fröken_Skåne skrev:

Båda är irländare, 13&14 år gamla, ett sto och en valack.
Reagerar inte nämnvärt på bilar, mopeder och cyklar.
Lastbilar och traktorer är läskiga men skapar inte panik.
Ja, hastigheten spelar in. De hinner ju inte riktigt få koll
på vad det är för något som kommer om det går i 70 knyck.
Jag skulle nog kalla dem trafikvana men med hästpsyke. :p

Islandsvalack, 21 år i år.
Jag skulle vilja säga att han e 200% trafiksäker...

Bilar: Bryr sig inte ett dugg alls, är inte rädd oavsett hur fort/sakta dom kör, eller om dom skulle tuta!!
Lastbil: Bryr sig inte alls, avsett storlekar och om de har släpp med fladrande kappel på eller liknande.
Traktor: Bryr han sig heller inte om, oavsett traktor, eller släpp på den.
Moped: Bry han sig inte om oavsett om de kör snabbt lr långsamt förbi honom, eller (ni vet dom där coooooola killarna;) ) som gärna försöker skräma eller impa på än gör konstiga sakerl.
cyklar: Inget han bryr sig om alls.
Gående: bryr sig inte
Skatebordåkare: Bryr sig inte.
Skid åkare: Bryr sig inte.
Stora Grävmaskiner: Bryr han sig inte om alls (de gjorde en ny väg här i sommras, och då va man tvungen att gå förbi STORA maskiner som grävde & även stillastånde, och de va inget någon av hästarna bryde sig om!;)

Så när ja rider på honom känner ja mig alltid lugn, för ja vet att han kan man lita på, han tar hand om än! Min underbara Pojjk :love:

Sedan har ja två skäthästar ja rider nästab lika ofta som min häst (5-6 dagar i veckan) och de bryr sig inte heller om något, dom e 18 & 6 år gammla....

6:åringen är nyfiken på allt, och har ALDRIG visat rädsla eller liknande för bilar och adra fodorn.

Har ett treåringt travarsto,och hon är van det mesta och bryr sig inte nämnvärt.Hon kan hoppa till ett steg eller två om hon blir överraskad.

Shetlandsponny, 5år, hingst på 105cm
bilar: Nupp..
lastbil Nepp
traktor Näpp
moped Nepp
cyklat Nepp
tåg Nepp

Enda gången han möjligen hade reagerat är om han blivit överaskad bakifrån av ex lastbil eller så,men han är väldans cool i stort sett alltid

Vbltravarsto, 13 år

bilar:bryr sig inte ett dugg.
lastbil:bryr sig inte där heller, men är det en med släp så brukar hon bli lite fundersam och stanna om den kommer bakifrån.
traktor:bryr sig inte.
moped:bryr sig inte om den inte gasar så det låter skithögt.
cyklar:bryr sig inte, men om de kommer bakifrån och nära brukar hon hoppa till av det svischande ljudet om hon inte har upptäckt cykeln.

MC är det enda jag hatar att möta med henne, för hon kan bli spänd då, eftersom det en gång körde förbi 3 MC som gasade under tiden dom körde förbi, så det brummade och mullrade. Idioter. :mad:
Men det har bara hänt denna gång att hon blev rädd, då kastade hon sig ner i diket.

Vbltravarvalack, 3 år

bilar:bryr sig inte.
lastbil:bryr sig inte om den inte står still, då blir han rädd och vägrar gå i närheten :rofl:
traktor:bryr sig inte.
moped:bryr sig inte.
cyklar:tycker dom är skitkonstiga, har bara mött en gång med honom, men han blir inte rädd, bara fundersam.

Han är förvånansvärt cool när man rider på vägen med tanke på hur rädd han kan bli för smågrejer..

Min häst är itne rädd för spc mkt..

är oftast COOL lugn i alla situationer! såvida det itne e ngt som hoppar ner precis framför han när han minst anar det..men hur ofta händr det?

Han är 9 år,arab/halvblod.

Bilar,bussar,lastbilar traktorer,flygplan,tåg cyklar etc bryr han sig Inte om! inte heller ngt anant som låter..han kan gå i hagen m plastpåsar på fötterna,gå över/under pressingen å ha burkar fast på svansen utan att bry sig..så han är nog Väldigt Cool av sig! rätt skönt faktiskt..men sen visst har han juh sina dagar då det finns spöken.haha men inte så ofta å då gör han inget annat än att va lite tittig bara :rofl:

Han reagerer på allt det där, hur mkt beror på hastighet och sånt. Ibland tittar han bara till, ibland blir han panikslagen och vill helst fly. :eek:
Måste även lägga till kategorier:

Joggare x
Skidlöpare x
Rådjur x
Stavgångare x

det var nog allt. det är som ni förstår spännande att rida min häst, man vet aldrig vad som kan hända.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka