hur tilltalar era föräldrar er?

Förnamn när de pratar om mig. Gängse smeknamn (förkortning) som alla jag känt längre än 2 år använder oftast när de pratar till mig, hela förnamnet om de är "arga". Mamma sa ofta Fia till/om mig när jag var liten och det händer ibland att det dyker upp också.

Mina föräldrar tilltalar alltid mig med namn.
Men jag antar att det inte är helt normalt.
så tilltalar era föräldrar er med namn eller pronomen eller annat?
Med namn. När jag var liten så kallade mamma mig för smeknamn som typ sparvunge eller lilla katt (inte på svenska, låter rimligare på mitt hemspråk). Jag kallar mina barn för deras namn, barn, eller smeknamn typ lilla gräshoppa eller gulle. När jag pratar om dem med den andra föräldern får de ofta heta stora och lilla.

Mamma säger mitt förnamn, eller den engelska varianten när hon är på humör.

Jag använder mamma till mamma. Och barnens namn eller roliga/söta ord/smeknamn till barnen. De är lite stora för det kanske men privat fungerar det ju ännu. Pappa använde mitt danska namn eftersom han vägrade acceptera att jag hade bytt namn två år tidigare.

Mina föräldrar har alltid tilltalat mig med namn. Skulle bli knäpp om jag tilltalades på något annat vis.

I hälsningsfras eller tack använder mamma ofta en uppsjö smeknamnsvarianter, tex ”hej söta mandan” (ja, mitt nick kommer ju någonstans ifrån), eller ”tack Amandasplamanda” (don’t ask… Nivån på smeknamnen kanske på något sätt hänger ihop med hennes fantastiska yttrande häromdagen när jag ringde hyresvärdar för att kolla bostad: ”jag kan också ringa om du tror de är mer tillmötesgående om en vuxen ringer”. Jag ba, ”jo tack, men det funkar nog att jag ringer själv. 40 år brukar klassas som vuxen.” Shit vad vi garvade!):rofl:

Men i samtal eller när hon pratar om mig är det bara mitt förnamn som används, gudskelov. Pappa använde bara mitt förnamn.

Namn. När jag pratar med mina barn använder jag deras namn med (utom yngsta, som oftast kallas en förkortning av sitt namn).
När jag pratar om mina barn har jag dock diverse smeknamn på dom :p.

Namn. När jag pratar med mina barn använder jag deras namn med (utom yngsta, som oftast kallas en förkortning av sitt namn).
När jag pratar om mina barn har jag dock diverse smeknamn på dom :p.
Lite intressant! Oftast är det ju tvärtom känner jag. Man är familjär med smeknamnen och använder förnamn när man pratar med utomstående. :)

Lite intressant! Oftast är det ju tvärtom känner jag. Man är familjär med smeknamnen och använder förnamn när man pratar med utomstående. :)
Ja kanske är så. Har inte tänkt på det.
Framförallt är det väl när jag pratar med barnens mormor eller morbror som dom har fler smeknamn. Som gruppnamn går dom under benämningen "ungarna". Som individer "ungen" och "lillfia". Så pass att mormors väninna en gång frågat: "men har dom inga namn?" :o :p.

Pratar jag med nån "ytligare" är det namnen eller storebror/lillasyster som oftast används.

Ja kanske är så. Har inte tänkt på det.
Framförallt är det väl när jag pratar med barnens mormor eller morbror som dom har fler smeknamn. Som gruppnamn går dom under benämningen "ungarna". Som individer "ungen" och "lillfia". Så pass att mormors väninna en gång frågat: "men har dom inga namn?" :o :p.

Pratar jag med nån "ytligare" är det namnen eller storebror/lillasyster som oftast används.
Det kanske är så när de/man är små, det har jag ju ingen syn på utifrån... men om mamma skulle prata med en kollega idag och denne skulle fråga om eventuella avkommor har jag svårt att se att hon skulle säga "Ja, jo, STUMP bor ju i Skottland!" :o🤣
Däremot kan hon använda det smeknamnet i telefon med mig. :heart Tror inte hon skulle säga det till mormor heller, utan då blir det "Jag pratade med sel idag."

Det kanske är så när de/man är små, det har jag ju ingen syn på utifrån... men om mamma skulle prata med en kollega idag och denne skulle fråga om eventuella avkommor har jag svårt att se att hon skulle säga "Ja, jo, STUMP bor ju i Skottland!" :o🤣
Däremot kan hon använda det smeknamnet i telefon. :heart
Jag är rätt säker på att jag inte kommer kalla dom för annat än sina namn när de är större. Just nu är äldsta inte ens 4.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 727
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 897
Senast: Otherside
·
Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 154
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Har alltid velat ha en blodhund till spår, sök och ev. bevakning, men är helt avskräckt pga hälsan och all extra hud…Letade runt lite på...
Svar
8
· Visningar
1 652
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka