Jamen typ! Jag råkar vara enda tjejen i en radda, men bror har ofta fått vara mammas bröder.Mamma kallar mig syster 1 (namn), syster 2, bror, död hund och sen eventuellt mitt förnamn![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jamen typ! Jag råkar vara enda tjejen i en radda, men bror har ofta fått vara mammas bröder.Mamma kallar mig syster 1 (namn), syster 2, bror, död hund och sen eventuellt mitt förnamn![]()
SÅ aldrig tjejen eller något smeknamn?
Mamma kallar mig syster 1 (namn), syster 2, bror, död hund och sen eventuellt mitt förnamn![]()
Mina föräldrar tilltalar alltid mig med namn.
Men jag antar att det inte är helt normalt.
så tilltalar era föräldrar er med namn eller pronomen eller annat?
Jag funderade på det eftersom mitt ex inte tilltar med namn.
Tilltalas med mitt förnamn eller ett smeknamn, alltid gjort. Det var likadant hos vänner när jag var yngre. Syster tilltalar sina barn med deras namn. Det är väl fullständigt normalt?
Med namn. När jag var liten så kallade mamma mig för smeknamn som typ sparvunge eller lilla katt (inte på svenska, låter rimligare på mitt hemspråk). Jag kallar mina barn för deras namn, barn, eller smeknamn typ lilla gräshoppa eller gulle. När jag pratar om dem med den andra föräldern får de ofta heta stora och lilla.Mina föräldrar tilltalar alltid mig med namn.
Nej det är ett mysterium som aldrig går att lösa!Jag lär ska ha trott som liten att mitt fullständiga namn var Jensmårtenlena (som pappa kallade mig) och att Lena var mitt smeknamn (som mamma kallade mig).
Ni kan antagligen lista ut mina bröders namn...![]()
Mina föräldrar tilltalar alltid mig med namn.
Namn. När jag pratar med mina barn använder jag deras namn med (utom yngsta, som oftast kallas en förkortning av sitt namn).Mina föräldrar tilltalar alltid mig med namn.
Lite intressant! Oftast är det ju tvärtom känner jag. Man är familjär med smeknamnen och använder förnamn när man pratar med utomstående.Namn. När jag pratar med mina barn använder jag deras namn med (utom yngsta, som oftast kallas en förkortning av sitt namn).
När jag pratar om mina barn har jag dock diverse smeknamn på dom.
Ja kanske är så. Har inte tänkt på det.Lite intressant! Oftast är det ju tvärtom känner jag. Man är familjär med smeknamnen och använder förnamn när man pratar med utomstående.![]()
Det kanske är så när de/man är små, det har jag ju ingen syn på utifrån... men om mamma skulle prata med en kollega idag och denne skulle fråga om eventuella avkommor har jag svårt att se att hon skulle säga "Ja, jo, STUMP bor ju i Skottland!"Ja kanske är så. Har inte tänkt på det.
Framförallt är det väl när jag pratar med barnens mormor eller morbror som dom har fler smeknamn. Som gruppnamn går dom under benämningen "ungarna". Som individer "ungen" och "lillfia". Så pass att mormors väninna en gång frågat: "men har dom inga namn?"![]()
.
Pratar jag med nån "ytligare" är det namnen eller storebror/lillasyster som oftast används.
Jag är rätt säker på att jag inte kommer kalla dom för annat än sina namn när de är större. Just nu är äldsta inte ens 4.Det kanske är så när de/man är små, det har jag ju ingen syn på utifrån... men om mamma skulle prata med en kollega idag och denne skulle fråga om eventuella avkommor har jag svårt att se att hon skulle säga "Ja, jo, STUMP bor ju i Skottland!"
Däremot kan hon använda det smeknamnet i telefon.![]()
När man pratar om sina barn i tredje person låter det extra rimligt.Jag är rätt säker på att jag inte kommer kalla dom för annat än sina namn när de är större. Just nu är äldsta inte ens 4.